Maneaua lui Adi Minune provoacă scandal la Electric Castle: organizatorii, criticaţi de fani: „Incredibil să cenzuraţi un artist pe baza unui elitism idiot“

Maneaua lui Adi Minune provoacă scandal la Electric Castle: organizatorii, criticaţi de fani: „Incredibil să cenzuraţi un artist pe baza unui elitism idiot“

Tommy Cash FOTO Facebook

După Neversea, maneaua lui Adi Minune, „Aşa sunt zilele mele“, s-a auzit şi pe 19 iulie la Electric Castle, ceea ce a stârnit un scandal între organizatorii festivalului din Cluj, artistul estonian care a introdus piesa în show-ul său şi fanii din mediul online.

Festivalierii prezenţi vineri, 19 iulie, la scena Hangar de pe domeniul Banffy din Bonţida, au avut ocazia să audă maneaua lui Adi Minune,  „Aşa sunt zilele mele“, introdusă de rapperul estonian Tommy Cash în show-ul său. 
 
În urmă cu doar câteva săptămâni, maneaua a fost auzită la festivalul de la Constanţa, Neversea. Piesa a fost pusă atunci de DJ-ul suedez Salvatore Gannaci. 
 
Dacă participanţii festivalului de la Marea Neagră au întâmpinat atunci maneaua cu aplauze şi urale, ba chiar au fredonat versurile la unison, reacţiile publicului de la Bonţida au fost împărţite. Pe lângă cei entuziasmaţi de moment, au fost şi câţiva care l-au huiduit. 

Organizatorii văd o „lipsă de respect“

Nici organizatorii Festivalului Electric Castle nu au fost prea încântaţi de alegerea rapperului estonian Tommy Cash. Aceştia au anunţat ulterior, printr-o postare pe pagina oficială a evenimentului, că nu-l vor mai chema pe rapper la ediţiile următoare: „Mulţumim, Tommy Cash! Pentru ultima ta reprezentaţie la Electric Castle.“



Managerul de comunicare al Festivalului Electric Castle a explicat, la rândul său, decizia de a-l „interzice“ pe artistul estonian în ediţiile viitoare: „Tommy a preferat să aducă în show-ul său o linie muzicală şi vizuală mult prea explicită, care arată lipsă de respect faţă de publicul nostru. Asta implică şi continuarea neoriginală a controversei de la Neversea, doar de dragul promovării. Îl iubim pe Tommy pentru atitudinea sa anti-corectitudine politică“, a explicat pentru VICE managerul de comunicare Electric Castle, Andi Vanca.

Cash: „înjositor, oribil şi şocant“

Tommy Cash a oferit o replică şi îi critică dur pe organizatori. „Nu voi mai cânta niciodată la Electric Castle, până când promoterii nu se vor autoeduca să fie buni cu persoanele mai puţin norocoase şi nu se vor opri din a înjosi oamenii pentru gustul lor muzical sau backgroundul cultural“, a spus rapperul pentru Vice.
 
Artistul a explicat apoi cum i se pare „înjositor, oribil şi şocant“ că „există oameni care consideră că un stil de muzică e destinat săracilor şi needucaţilor“ şi găseşte ca fiind amuzant faptul că organizatorii festivalului de la Cluj „se consideră prea elitişti“ ca să-l lase să incorporeze în setul său o piesă care a fost cântată în trecut în România.
 
„Am primit acestă piesă de la un prieten. Mi s-a părut ca orice altă «melodie amuzantă din trecut». Toate ţările, mai ales din Europa de Est, au muzica lor pop proastă din anii '90. Eu vin dintr-o astfel de ţară şi asta chiar înseamnă ceva pentru mine“, a mai spus el, potrivit sursei citate. 
   
Reacţii: „un elitism idiot“

De asemenea, în mediul online, momentul este intens dezbătut. Dincolo de valul de glume şi ironii, şi de această dată s-au creat două tabere: pro şi contra manele la festivaluri. Cele mai multe dintre comentarii, însă, sunt critice la adresa organizatorilor, după decizia de a-l „interzice“ pe Tommy Cash la ediţiile viitoare ale festivalului de la Bonţida. 
 
„Era Electric Castle cumva festival de muzică rock şi n-am ştiut? Lineup-ul vostru e o şaorma cu de toate, dar măcar dădea impresia că promovează o oarecare diversitate. Incredibil să cenzuraţi un artist pe baza unui pseudo-intelectualism şi a unui elitism idiot“, a fost unul dintre mesajele critice la adresa  organizatorilor. 
 
„Poate cândva veţi înţelege că manelele fac parte din cultura balcanică, chiar dacă vă plac sau nu. Asta e rasism indirect“, a scris altcineva. 
 
„Ce ipocriţi! Voi ar trebui să aveţi o problemă cu modul în care s-a gestionat transportul, nu cu faptul că s-a pus o manea la festival, manea care, de altfel, părea primită foarte bine de public“. 
 
„Iniţial am crezut că glumiţi. Aţi chemat (a doua oară dacă nu mă înşel) un artist cunoscut ca fiind trashy şi care proiectează imagini porno în timpul show-ului, iar voi sunteţi ofensaţi că a băgat două minute de manea la mişto? Ar trebui să vă puneţi logica în ordine, oameni buni“. 
 
Mulţumim, Electric Castle! Pentru ultima oară când ne urcăm la voi în autocar“, a scris o altă persoană. 
 
„Organizatorii EC pot practica un tranzacţionism de doi lei schimbând profilul festivalului, care trebuia să fie de electronică underground, dar când cineva le arată oglinda sau le contrazice gusturile cică pure, se supără şi ameninţă. Penibil de tot“, a fost un alt comentariu. 
 
„Niste ipocriţi, la fel ca ăia care s-au ofticat la Ganacci la Neversea. Nu ştiu cum a fost la ăsta, dar la Ganacci toată lumea s-a distrat pe maneaua aia, mai ceva ca la Jessie J, G-Eazy sau oricare alt artist cica «cult». Problema voastră este rasismul şi snobismul, că atunci cand vin raperii şi traperii şi zic de papucii Gucci sau de cum sunt ei PIMPS in L.A., nu vă mai ofticaţi... Cât despre mesajul organizatorilor de la EC... Cretini sunt peste tot, dar măcar de la oficiali aveam aşteptări mai mari“, se arată într-un alt mesaj de pe pagina de Facebook oficială a festivalului Electric Castle. 
 
Pe de altă parte, au existat şi numeroase persoane care susţin că manelele nu au ce căuta la Electric Castle, nici măcar „în glumă“. 
 
„Felicitari pentru atitudine, Electric Castle. Cine vrea festival de manele să vorbească cu maneliştii şi să vă faceţi festivalul vostru. Nu e rasism. E diferenţiere de stil de muzică“, se arată într-un mesaj. 
 
„Maneaua nu are ce căuta în asemenea context, există destule spectacole unde se cântă manele şi cine le preferă să le caute acolo“, a scris altcineva.
 
Pe de altă parte, Laura Coroianu, directoarea festivalului de muzică electronică „Awake“, este de părere că reacţiile anti-manele după incidentul de la Electric Castle sunt exagerate, mai ales că tinerii „se dezlanţuie cântând toate versurile unor manelişti precum Dani Mocanu, Guţă sau ACM“. 
 
La rândul său, Guido Janssens, unul dintre cei mai mari organizatori de concerte din România, susţine că, atunci când inviţi un artist, „scena este a lui“ şi „nu poate fi controlat“.
 
„Iată cum stau lucrurile, oameni buni. Inviţi un artist pe scenă şi de aici încolo scena este a lui! Nu «controlaţi» artistul sau conţinutul actului său. Îl inviţi să facă show, nu să îţi execute «ordinele». În calitate de organizator, «oferiţi o platformă» şi niciodată nu cenzuraţi nici o parte a actului artistic. Personal nu aş fi reacţionat la acest moment, aşa cum a făcut-o Electric Castle (Dar le respect dreptul lor de a face acest lucru, deoarece acesta este festivalul lor şi viziunea lor). Cred că festivalurile ar trebui să fie o platformă pentru diversitate, pentru provocare, pentru controversă, pentru incluziune, pentru discuţie, pentru a fi de acord cu dezacordul. În lumea actuală, aceste virtuţi se află sub atacul constant al politicienilor extremişti, al ştirilor false şi al călătorilor oportunişti de carieră şi de bani“, a declarat Guido Jansses pe pagina personală de Facebook. 
 
 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: