Alexandru Darie a fost înmormântat. Regizorul, condus pe ultimul drum de zeci de persoane

Alexandru Darie a fost înmormântat. Regizorul, condus pe ultimul drum de zeci de persoane

Alexandru Darie a murit la v\rsta de 60 de ani FOTO Mediafax

Alexandru Darie a fost înmormântat astăzi, 22 septembrie,în cimitirul Bellu din Capitală. Regretatul regizor de teatru a fost condus pe ultimul drum de câteva zeci de persoane.

Ştiri pe aceeaşi temă

Regizorul de teatru Alexandru Darie, care s-a stins din viaţă pe 18 septembrie, la vârsta de 60 de ani, a fost condus astăzi, 22 septembrie, pe ultimul drum. 

Regizorul suferea de mai mulţi ani de ciroză şi era pe listele de transplant hepatic, iar în ultimele luni starea sa de sănătate s-a agravat. 
 
Aleile cimitirului Bellu din Bucureşti s-au umplut de apropiaţi şi cunoscuţi, dar şi de oameni obişnuiţi care i-au apreciat munca pe scena Teatrului Bulandra, pe care îl conducea de 17 ani, notează click.ro. 
 
Slujba de înmormântare, ce a durat aproape o oră şi a fost oficiată în prezenţa familiei, s-a încheiat în jurul orei 15.00, iar zeci de oameni s-au strâns în faţa bisericii de la Cimitirul Bellu, pentru a-şi lua rămas bun de la unul dintre cei mai apreciaţi regizori români.
 
Printre cei care au mers să îi aducă un ultim omagiu înainte ca Alexandru Darie să fie înmormântat se numără şi Anca Pandrea, care a spus iniţial că nu va ajunge, şi actorii Oana Pellea şi Marian Râlea. 
 
FOTO Inquam/Ilona Andrei

Emilia Popescu, Oana Pellea, Marian Râlea şi Ion Caramitru şi fosta soţie, scenografa Maria Miu, au venit să îi aducă regizorului un ultim omagiu, vineri. Zeci de coroare de flori au fost trimise din partea unor instituţii precum preşedinţia României, dar şi partea membrilor familiei regale.

În teatru, de mic copil

Ducu Darie, cum îi spun prietenii, s-a născut pe 15 iunie 1959 într-o familie de artişti, părinţii săi au fost Consuela Roşu şi Iurie Darie. 

„Cred că de pe la 3 ani, 3 ani şi jumătate, am început să cresc în teatru. Nu exista bonă, baby-sitter şi-aşa mai departe, aşa că părinţii mă luau la repetiţii, la Teatrul de Comedie, unde erau amândoi angajaţi. Era perioada de glorie a Teatrului de Comedie. Director era Radu Beligan, iar trupa era de fapt o pleiadă fantastică de actori, de la Dem Rădulescu, Mircea Albulescu, Gheorghe Dinică, Marin Moraru, până la cei mai tineri, care atunci erau Sanda Toma, Grigore Gonţa. Se puneau spectacole precum «Umbra», de Evgheni Schwartz, «Capul de răţoi», iar regizor era David Esrig“, îşi amintea Alexandru Darie. 

„Împreună cu valul binecunoscut, Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, Lucian Giurchescu, Radu Penciulescu, toţi au plecat după «închiderea robinetului» în străinătate. Şi, deci, stăteam în teatru. Acolo am descoperit mirosul scenei, ce valoare are o mască, un element de recuzită. Stăteam ore întregi şi mă jucam cu ele. După aceea, când am crescut, vedeam cât de mici sunt de fapt culisele Teatrului de Comedie, «buzunarele scenei». Am intrat şi în spectacole, de la 6 ani am făcut figuraţie, şi în «Capul de răţoi» şi în alte spectacole. Chiar am fost la Viena, prima oară când am ieşit afară din ţară, am fost cu părinţii mei, într-un turneu cu mare succes de altfel. Iar până în anii '70 a fost o perioadă când se făceau multe turnee în străinătate...“, mărturisea artistul, într-un interviu, pentru „Adevărul“.

Deşi în adolescenţă visa să devină regizor de film, Ducu Darie a ajuns unul dintre cei mai apreciaţi regizori de teatru atât în România, cât şi peste hotare.

„De la 15 ani am vrut să fiu regizor de film, numai că în primul an de facultate am avut un moment de luciditate... Îi datorez şi profesorului meu de Teatru, domnul Dinu Cernescu, această decizie. El, cu foarte multă obstinaţie, mi-a spus: «Ducule, te implor, rămâi la Teatru, pentru că o să te ratezi la Film». Şi, din păcate, aşa a fost cu aproape toţi colegii mei care au ales să facă Film. Noi am terminat în '83; şi vorbim despre anii cei mai dureroşi ai regimului, din '83 până în '89, când aproape totul era mort din punct de vedere cultural, nu se făceau filme, doar câteva, de propagandă... Filme adevărate nu s-au mai făcut până câţiva ani după revoluţie, iar după aceea, numai vreo doi colegi au apucat, ceilalţi s-au risipit... Pe când eu, la Teatru, Slavă Domnului!, am reuşit să fac câteva spectacole importante şi înainte de '89, şi după“, spunea Ducu Darie. 

Alexandru Darie a absolvit în 1983 Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale“ Bucureşti, iar un an mai târziu a debutat ca asistent de regie la Teatrul de Stat din Oradea.

Consacrarea internaţională s-a produs odată cu spectacolul „Visul unei nopţi de vară“ (1991), pe care ziarul „The Guardian“ l-a considerat a fi cea mai bună montare de la producţia cu acelaşi nume semnată de Peter Brook. Spectacolul a fost distins cu premiile pentru cel mai bun regizor şi cele mai bune costume la prima ediţie a Festivalului Naţional de Teatru „I.L. Caragiale“.

În anul următor, a fost invitat de Oxford Stage Company să regizeze „Mult zgomot pentru nimic“, de William Shakespeare, BBC apreciind montarea drept un „eveniment al stagiunii“.

A mai regizat în Statele Unite, la Performing Arts Centre, „Mizantropul“, de Moliere, şi „Cabala bigoţilor“, de Mihail Bulgakov.

Din 2002, Alexandru Darie conducea Teatrul Bulandra, conferindu-i acestuia un statut unic între teatrele din România, cu artişti de elită şi cu o dimensiune profund europeană.

În 2006, este ales preşedinte al Uniunii Teatrelor din Europa, ducând la bun sfârşit, în 2011, două mandate consecutive la conducerea acestei prestigioase instituţii.

Anul trecut, Ducu Darie, a realizat un spectacol impresionant prin desfăşurarea de forţe: „Coriolanus“, cu o distribuţie de 70 de actori, cu Şerban Pavlu cap de afiş. Spectacolul a avut premiera oficială în Festivalul Naţional de Teatru, la Sala „Toma Caragiu“ a Teatrului Bulandra.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: