Cristian Presură, cercetătorul român stabilit în Olanda: „Secretul educaţiei este fascinaţia. Dar mai există un lucru, problema informaţiei”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cercetător la compania Philips, din Olanda, Cristian Presură a susţinut sâmbătă, la Ateneul Român, prelegerea „Răspunsul fizicii”, în cadrul festivalului de conferinţe „Despre lumea în care trăim”. Într-un dialog cu scriitorul Vlad Zografi, Presură a explicat cum ar trebui să fie educaţia în viziunea sa.

Una dintre cele mai cunoscute invenţii ale lui Cristian Presură (47 de ani) este primul ceas capabil să măsoare pulsul sportivilor numai pe baza senzorilor optici. Pe lângă activitatea de cercetare, Presură are o activitate intensă de popularizare a ştiinţei în limba română, fiind membru al asociaţiei pentru Ştiinţă pentru Toţi şi autor al lucrării „Fizica povestită”, apărută Editura Humanitas şi premiată în anul 2016 de Academia Română.

În cadrul conferinţei de la Ateneu, Presură a explicat că el crede că se poate învăţa numai prin fascinaţie, pentru că „dacă un anumit lucru a intrat în inima copilului, se dezvoltă de la sine”. 

 „Câţi dintre noi nu avem lucruri inventate de alţii şi nu ştim de cine sunt făcute?” a întrebat retoric cercetătorul stabilit în Olanda. În schimb, a continuat acesta, toţi avem un profesor drag de care ne aducem aminte, pe care îl vizităm din când.

Scânteia pusă de profesori

„La un moment dat în viaţă, acel profesor a pus o scânteie, iar acea scânteie s-a aprins”, a explicat Presură motivul pentru care ne vizităm profesorii sau ne aducem aminte de ei cu drag.

Pentru Presură, acel profesor a fost Alexandru Nicolae pe care l-a întâlnit pe când era student la Facultatea de electronică. Acesta i-a dat o carte, fizica lui Richard Feynman, povestindu-i de ce ar trebui să o citească. La scurt timp după, scânteia a crescut, iar lui Presură i-a fost clar că trebuie să facă şi Facultatea de fizică. 

„Secretul educaţiei este, cred eu, până la urmă, fascinaţia. Dar mai există un lucru, anume problema informaţiei”, a mai spus cercetătorul. 

Axându-se pe domeniul pe care îl cunoaşte, fizica, Presură a explicat că este foarte mult de învăţat. „Ia un maual, e plin de formule, e plin de lucruri”.

„Sunt atât de multe lucruri, încât copiii nu pot să le mai digere”, a adăugat Cristian Presură.

Nevoia de informaţie simplă, nu uşoară

Cercetătorul a mai spus că e nevoie ca informaţia să fie selectată, fiind nevoie de una fascinantă şi simplă.

În ceea ce priveşte simplitatea, Presură a făcut distincţie între ce înseamă „simplu” şi ce înseamnă „uşor”.

„Simplă, nu uşoară. Nu ce e uşor... Cum spunea Constantin Brâncuşi: simplitatea este complexitatea rezolvată, adică acel lucru simplu care este fundamental, de care ei (copiii n.r.) sunt fascinaţi, şi în urma căruia ei pot să construiască mai departe”, a explicat Presură. 

Cristian Presură (foto: dreapta) a urmat studiile facultăţilor de electrotehnică şi fizică. A lucrat la Institutul de Fizică Atomică, unde s-a ocupat de instalaţii electrice şi a studiat proprietăţile laserilor cu medii active solide. În 2002 a obţinut doctoratul în fizică la Universitatea Groningen, Olanda, unde                   (Foto: Facebook/octavian.micu)

a caracterizat proprietăţile optice ale sistemelor corelate de electroni. Rezultatele sale s-au concretizat în lucrări publicate în reviste de specialitate: Physical Review B, Physical Review Letters şi Science. 

A publicat mai multe zeci de lucrări şi brevete de invenţie şi este membru al asociaţiei cercetătorilor români Ad Astra şi fondator al asociaţiei Ştiinţă pentru Toţi.

 

 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite