În celelalte cazuri, mai puţin unul (în Timiş), contracandidaţii s-au retras, iar proba de interviu nu a mai avut loc. 

Mai mult decât atât, deşi îmbunătăţirea actului de guvernare este o constantă în discursurile oficialilor din Ministerul Educaţiei, transparenţa fiind un mijloc important în atingerea acestui deziderat, aceste concursuri nu au fost organizate transparent, pentru a putea oferi şansa tuturor tinerilor performanţi din învăţământ să participe; s-a preferat, în schimb, o abordare in-house, astfel încât 41 din cei 42 coordonatori judeţeni sunt angajaţi ai inspectoratelor şcolare judeţene care implementează proiectele. Secretarul de stat responsabil de proiectele cu finanţare externă din Ministerul Educaţiei, Maria Manea, a fost în această vară candidată la o funcţie de vicepreşedinte în cadrul BPL Sector 3, din partea echipei lui Antonel Tănase.  

Coordonatorul proiectului este Liliana Preoteasa, director în Ministerul Educaţiei. 

Ce atribuţii are un coordonator judeţean în cadrul Programului naţional de educaţie remedială, conform fişei postului şi a proiectului depus de Ministerul Educaţiei – cererea de finanţare?

Monitorizare activitate remedială;

 – coordonează, la nivelul judeţului, echipele de experţi judeţeni, care monitorizează îndeplinirea activităţilor remediale la nivelul unităţilor de învăţământ din circumscripţiile şcolare arondate; 

– monitorizează desfăşurarea Programului naţional pilot de tip „Şcoală după şcoală”, la nivelul judeţului; 

– centralizează documentele elaborate şi documentele tehnice colectate de către Experţii judeţeni, rezultate în urma monitorizării activităţilor remediale din unităţile de învăţământ cuprinse în zona arondată judeţului;

 – centralizează la nivelul judeţului rapoartele finale de evaluare cu privire la derularea Programului naţional pilot de tip ŞDŞ; 

– verifică documentele tehnice aferente derulării activităţilor remediale transmise de Experţii judeţeni;

 – elaborează bazele de date

Teoretic, orele remediale au fost organizate începând cu data de 8 martie 2021, sau cel puţin asta prevede ordin de ministru care reglementează programul. Potrivit surselor România Curată, unul dintre motivele pentru care plata profesorilor a fost tergiversată este managementul defectuos al programului coordonat de UMPFE – Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanţare Externă, unele angajări pe proiect începând în 18 august (practic, există unii experţi judeţeni angajaţi în cadrul proiectului care vor lucra sub o lună de zile în activitatea de monitorizare a orelor remediale). 

 

Bugetul programului de educaţie remedială

Conform cererii de finanţare, managerul proiectului beneficiază de o remuneraţie de 80.640 RON, pentru activităţile desfăşurate în cele 6 luni de proiect. În bugetul proiectului există suma de 987.840 RON, care reprezintă salariile celor 42 de coordonatori judeţeni (23.520/coordonator judeţean). Pe lângă cei 42 de coordonatori judeţeni, în proiect mai sunt implicaţi şi 10 coordonatori naţionali/regionali, suma destinată plăţii acestora fiind 756.000 RON, dar şi 108 experţi judeţeni, salariile acestora însumând 3.628.800 RON. S-au mai alocat şi 1.000.000 RON pentru ,,cheltuieli cu deplasarea personalului propriu”. 

Conform centralizatorului rezultatelor finale, din cei 42 de experţi judeţeni, 8 sunt inspectorii şcolari generali:

  • Marius Gondor (fost PDL, actual vicepreşedinte în PNL Arad), a obţinut 100 de puncte la proba de evaluare a dosarului, unic candidat;
  • Mihaela Ştefan (actual inspector şcolar general în Bucureşti, numită după demiterea lui Ionel Puşcaş de la conducerea ISMB), unic candidat;
  • Lavinia Carina Pristavu (inspector şcolar general în Caraş-Severin), a obţinut 85 de puncte la proba de evaluare a dosarului, membră PNL, unic candidat;
  • Sorin Mihai (inspector şcolar general în Constanţa), a obţinut 100 de puncte la proba de evaluare a dosarului, a candidat din partea PNL la Camera Deputaţilor în 2020, celălalt candidat s-a retras;
  • Adriana Stoica (inspector şcolar general în Ilfov), a obţinut 100 de puncte la proba de evaluare a dosarului, membră PNL;
  • Gheorghe Vasile Bulgărean (inspector şcolar general în Sălaj), a obţinut 85 de puncte la proba de evaluare a dosarului, a candidat la alegerile locale din 2020 din partea PNL;
  • Viorica Pavel (inspector şcolar general în Tulcea), a obţinut 80 de puncte la proba de evaluare a dosarului, membră PNL, unic candidat;
  • Liliana Murgulet (fost inspector şcolar general în Argeş), a obţinut 100 de puncte la proba de evaluare a dosarului, membră PNL, unic candidat. A fost ulterior demisă de ministrul Educaţiei pe motiv că a implicat elevii în alegerile PNL Piteşti

Pe lista coordonatorilor judeţeni se mai află şi 16 inspectori şcolari generali ajuncţi, numiţi prin ordin de ministru, majoritatea având susţinere politică, după cum urmează:

  • Lavinia Misaila (ISGA Bacău), numită prin ordin al ministrului Educaţiei, cu detaşare în interesul învăţământului, până la organizarea concursului
  • Hajnal Kery (ISGA Bihor), consilier judeţean UDMR;
  • Cici Mihaela Bolovan (ISGA Brăila), vicepreşedinte organizaţia municipală PNL Brăila);
  • Ana Maria Loghin (ISGA Botoşani);
  • Savin Neculai (ISGA Braşov);
  • Luminiţa Bobes (ISGA Covasna);
  • Elena Cristina Stroe (ISGA Dâmboviţa), candidat primăria comuna Dobra în 2020 din partea PMP;
  • Claudiu Doru Craciunoiu Duta (ISGA Dolj), membru BPJ PNL Dolj, conform propriei sale declaraţii de interese;
  • Marius Daniel Stroie (ISGA Gorj), membru USR, conform propriei sale declaraţii de interese;
  • Marian Ionel Butuşină (ISGA Mehedinţi), candidat la alegerile locale 2020 din partea PSD;
  • Liliana Ţenescu (ISGA Prahova);
  • Rodica Ţălnariu (ISGA Sibiu);
  • Anişoara Boitor (ISGA Satu Mare), membră PNL, ex-PDL;
  • Anton Nicolae Ciprian (ISGA Suceava), candidat la alegerile locale 2020 din partea PNL;
  • Florina Eliza Iliescu (ISGA Teleorman);
  • Mariana Cătănescu (ISGA Vaslui), membră PNL

Toţi ceilalţi coordonatori judeţeni sunt angajaţi ai inspectoratelor şcolare judeţene din care fac parte, mai puţin unul: Aura Codruţa Danielescu, fost preşedinte al Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar, ex-inspector şcolar general în Timiş, actual consilier judeţean PSD. Potrivit rezultatelor, Timişul este singurul judeţ în care a fost organizat interviu în cadrul concursului de selecţie, iniţial fiind înscrişi 5 candidaţi, din care 2 s-au retras. La proba de interviu a participat şi Cosmin Hogea, inspector şcolar general adjunct în Timiş. 

Printre coordonatorii judeţeni ai programului naţional de educaţie remedială se află şi Cătălin Soare, profesor din Vâlcea care a fost în atenţia DNA din cauza implicării sale în proiectele europene, dar şi Maria Fănăţan din Maramureş, inspector şcolar pentru management instituţional, fina lui Ionel Bogdan (preşedintele Consiliului Judeţean Maramureş, membru PNL). În Olt, programul este coordonat de fostul inspector şcolar general Marius Bălaşa, candidat la Primăria Slatina în 2020 din partea Pro România, după ce în 2016 a candidat pentru aceeaşi poziţie de primar, dar din partea PNL. Un alt candidat la alegerile locale 2020 din partea PNL, Doina Macarie, inspector şcolar pentru proiectele din fonduri europene, coordonează proiectul în Bistriţa-Năsăud. Coordonatorul din Galaţi, inspector pentru gestionarea proiectelor cu finanţare europeană, Anca Harabagiu, a fost implicată într-un dosar ce viza frauda la examenul de Bacalaureat în 2015.

DESCARCĂ DOCUMENT. Rezultate finale coordonator judetean