BAC 2014 Rezolvarea subiectelor de la proba de română de la Bacalaureat 2014, în direct la Adevărul Live

BAC 2014 Rezolvarea subiectelor de la proba de română de la Bacalaureat 2014 

Subiectele primite de candidaţi la proba de limba română de la Bacalaureat 2014 au fost rezolvate în direct, luni, în ziua examenului, în studio la Adevărul Live. Subiectele de la Bac au fost dezbătute cu profesoara de română Ecaterina Stanca, de la Liceul Teoretic Naţională, fostă profesoară la Colegiul Naţional „Tudor Vianu“ din Capitală.

Ştiri pe aceeaşi temă

Subiectele de la Real

La primul subiect, spune profesoara Stanca, un sinonim pentru "a făgărui" este "a promite", iar la cerinţa patru era evident motivul visului, al lumii, motivul timpului. La cerinţa opt, unde se se cereau trăsăturile genului epic, elevii puteau scrie despre prezenţa naratorului, modul de expunere sau acţiunea.

În ceea ce priveşte cerinţa nouă, unde li se cerea să comenteze un fragment din text, profesoara spune că este un text ofertant, iar analiza fragmentului trebuia să cuprindă ideea principală, apoi elevii trebuiau să comenteze imaginile artistice şi să exemplifice figurile de stil. "Trebuie să aibă grijă grijă şi să trateze raţional în aşa fel încât să nu depăşească limita şi să abordeze mijloacele de analiză", spune Stanca.

Ea atrage atenţia că elevii uită de multe ori să folosească virgula după conectori şi spune că trebuie să aibă mare grijă la punctuaţie la subiectul al doilea (textul argumentativ). "Trebuie să aibă cel puţin 10-15 conectori care să realizeze legătura între idei şi trebuie să fie foarte atenţi la argumente. Este mai bine să le scrie mai întâi pe ciornă şi după aceea să le dezvolte. Ei trebuie să aibă o claritate a argumentelor stabilită înainte să scrie textul argumentativ. De obicei, elevii se gândesc că este un subiect uşor, dar nu este aşa, trebuie respectată structura textului argumentativ şi trebuie atenţie la conţinutul adecvat unui astfel de text", explică profesoara Stanca.

În ceea ce priveşte eseul, acesta a fost unul surpriză din nou. "La cerinaţa a treia ei trebuiau să identifice pe text cum este incipitul şi cum este finalul poeziei, figuri de stil, toate elementele acestea şi să analizeze poezia din punct de vedere artistic şi expresiv, menţionând ce este vizionar şi nou. Trebuiau să fie atenţi la tema recurentă a lui Eminescu şi anume tema omului de geniu, dar şi la tema iubirii", spune Stanca. 

Ea spune că elevii nu s-au aşteptat la acest subiect fiindcă la simulare şi la olimpici s-a dat proza. "Copiii s-au mentalizat greşit şi atunci unii sunt derutaţi de faptul că la simulare şi la bacul olimpicilor s-a dat numai proză şi că anul trecut s-a dat poezie la sesiune din vară", spune Stanca. Profesoara mai spune că în mod normal, elevii ar fi trebuit să înveţe tot.

Subiectele la Limba Română pentru profilul Real


Subiectele de la Uman

"Se pare că există o afecţiune a celor care aleg subiectele pentru poezie. Este uimitor să cadă şi la Uman şi la Real poezia", spune Ecaterina Stanca. 

În ceea ce priveşte primul subiect, profesoara spune că la prima cerinţă, unde se cere un sinonim neologic pentru "se vor încrucişa" elevii ar fi putut scrie "a se intersecta". 

"La cerinţa nouă, elevii puteau să scrie că modul de expunere predominant este naraţiunea. În fragmentul dat apar elemente descriptive şi de monolog interior care ţin de tipul de roman şi de perspectiva narativă", a spus Stanca. Ei mai puteau scrie şi câteva elemente de expresivitate ale textului, puteau menţiona elemente de stil ("ca valurile Mării Roşii dinaintea pasului lui Moise - comparaţie metaforică) şi valorile timpurilor verbale.

La subiectul al doilea, interesantă este formularea "importanţa activităţilor de îndrumare a lecturii elevilor. "Trebuiau să respecte structura textului argumentativ, să aibă un conţinut adecvat, să aibă conectori şi, bineînţeles, numărul de cuvinte", spune Stanca.

"Eseul trebuia să cuprindă două trăsături care să facă încadrarea în modernism şi neomodernism. Pe Arghezi nu-l poţi încadra într-un curent anume, el are elemente din mai multe, la Barbu trebuia făcută legătura cu faptul că este un poet-matematician", spune Stanca.

"În concluzie, avem subiecte-surpriză şi la Uman şi la Real, cu precizarea că subiectul I de la ambele variante este ofertant", spune Stanca. "Diferenţa de dificultate dintre Uman şi Real este evident mai clară faţă de anul trecut. Într-un fel e bine că le-a picat poezia fiindcă îi mentalizează că poate să le pice orice şi, în fond, nu toată lumea trebuie să ia Bac-ul. Este preferabil să fii un bun meseriaş decât să faci o facultate şi apoi să nu-ţi găseşti niciun loc de muncă", a mai spus profesoara.

"Este frustrant pentru un copil care nu are harul exprimării de la natură, să dea acest examen", este de părere Stanca. În ceea ce priveşte notele pe care le vor lua elevii, profesoara spune că pot pierde la comentariul de text, dar dacă ar rezolva primele două subiecte bine, pot lua un şase cu punctul din oficiu.

Subiectele la Limba Română pentru profilul Uman

 
 

Subiectele de la limba română de la Bacalaureat au fost publicate pe adevarul.ro, împreună cu baremul de corectare

În total, 143.968 de candidaţi s-au înscris la proba de Limba Română de la Bacalaureat, dintre care 14.400 sunt din Bucureşti. De asemenea, potrivit datelor Ministerului Educaţiei, 129.827 de candidaţi sunt din promoţia curentă, iar alţi 14.141 din promoţiile anterioare.

Candidaţii au susţinut proba între orele 9:00 - 12:00 şi nu au putut ieşi din examen mai devreme de 10:30. Subiectele pe care le-au primi la proba de română de la Bac sunt de două feluri: o variantă pentru Real şi una pentru Uman. 

Astfel, absolvenţii filierei teoretice, profilul umanist, şi cei ai filierei vocaţionale, profilul pedagogic, au avut acelaşi tip de subiecte, iar absolvenţii filierei teoretice - profil real, ai filierei tehnologice şi ai filierei vocaţionale - toate profilurile, cu excepţia celui pedagogic, vor primi alte tipuri de subiecte.

Subiectele sunt elaborate de profesori specialişti din cadrul Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare şi au un grad de dificultate mediu, în raport cu programa şi cu competenţele vizate, precizează Ministerul Educaţiei 

Rezultatele finale ale Examenului de Bacalureat 2014 vor fi prezentate pe 11 iulie pe adevarul.ro şi pe bacalaureat.edu.ro.
 
 
Calendar Bacalaureat 2014
 
30 iunie – proba scrisă la Limba Română
1 iulie – proba scrisă la Limba Maternă
2 iulie – proba scrisă la Matematică sau la Istorie (proba obligatorie a profilului)
4 iulie – proba la alegere: geografie, biologie, chimie, fizică, economie, informatică, sociologie, filosofie, logică, psihologie
7 iulie – afişarea rezultatelor parţiale (până la ora 12.00, la avizierele liceelor) şi depunerea contestaţiilor (până la ora 16.00)
8-10 iulie - rezolvarea contestaţiilor
11 iulie – afişarea rezultatelor finale pe bacalaureat.edu.ro
 
 

Subiect Romana Uman Bac 2014

Barem Romana Uman Bac 2014

Subiect Romana Real Bac 2014

Barem Romana Real Bac 2014

 


 

citeste totul despre: