Zboruri deasupra Rusiei: companiile aeriene chineze câștigă piața, cele europene pierd. Cu cât s-au scumpit biletele de avion
0Zborurile europene către China au devenit mai lungi, mai scumpe și chiar mai greu de găsit, pe măsură ce tot mai multe companii aeriene anulează rute — dar companiile aeriene chineze nu se confruntă cu astfel de probleme.
Este un efect secundar al războiului Rusiei împotriva Ucrainei, care a dus la sancțiuni între Kremlin și guvernele occidentale, inclusiv închiderea vastului spațiu aerian al Rusiei pentru companiile aeriene europene. Dar asta nu afectează țări precum China cu legături mai calde cu Kremlinul.
„Este un dezavantaj competitiv pentru transportatorii europeni”, a declarat CEO-ul aeroportului din Berlin, Aletta von Massenbach.
Odată cu cea mai mare țară din lume transformată într-o zonă gigantică de excludere a zborului pentru operatorii occidentali, transportatorii de pasageri și marfă sunt forțați să ia rute mai lungi pentru a evita Rusia – și să suporte costurile asociate cu arderea mai multor combustibil și plata orelor suplimentare pentru piloți și echipajul de cabină.
Lupta de a obține profit din călătoriile dintre Europa și Asia a determinat mai multe companii aeriene, inclusiv Lufthansa, British Airways și LOT din Polonia, să suspende unele rute.
În schimb, transportatorii chinezi și alți transportatori non-europeni cresc numărul zborurilor directe din Asia către orașele europene.
„Companiile noastre aeriene care deservesc, de exemplu, Berlin-Beijing trebuie să ia o rută diferită dacă este o companie aeriană germană în comparație cu o companie aeriană chineză”, a spus von Massenbach, potrivit Politico.
După ce cel puțin cinci companii aeriene europene au anulat zborurile către Asia, Comisia Europeană a promis în octombrie un studiu privind concurența pe rutele internaționale care abordează această problemă. Dar industria aeriană rămâne sceptică că Bruxelles-ul va acționa.
„Nu mă aștept să iasă nimic din asta”, a declarat Willie Walsh, directorul general al lobby-ului companiei aeriene Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA).
„Companiile aeriene care au fost afectate de decizia politică ar trebui să fie compensate. Dar mă îndoiesc că există mult apetit în Comisie sau în țările europene pentru a face asta”, a adăugat Walsh.
Clienții plătesc mai mult
O lucrare de cercetare recentă a evidențiat creșterea costurilor și a tarifelor asociate cu închiderea spațiului aerian din Rusia și Ucraina.
„Pentru conexiunea Finnair Helsinki-Beijing, creșterea distanței este de 1.729 de mile marine [3.202 kilometri], rezultând un timp de călătorie suplimentar de aproape patru ore”, au scris David Ennen și Florian Wozny, cercetători de la Centrul Aerospațial German.
Toate aeroporturile europene „la nord de gradul 50 de latitudine se confruntă cu creșteri semnificative ale timpului de zbor de peste 100 de minute pe unele rute”, spun sursele citate. Cei de la nord de paralela 57 – în mare parte capitale nordice – „sunt și mai afectați, cu creșterea timpului de zbor pe unele rute de peste 200 de minute”.
Ennen și Wozny au calculat că pentru zborurile dintre Europa și Asia care pleacă peste paralela 50, „creșterea [medie] a tarifelor de avion este de 43,47 USD sau 5,4% din prețul mediu al biletului”.
„Peste gradul 57 de latitudine, creșterea biletului de avion este de 90,33 USD sau aproape 15 la sută”, spun cercetătorii.
În general, „modificările timpului de călătorie peste 5 minute și sub 60 de minute cresc tarifele de avion cu 59 USD. Timpul de călătorie între 60 și 120 de minute crește, tarifele aeriene cresc cu 190 USD.”
Aceste cifre au un efect devastator asupra pieței pentru unele rute.
Companiile aeriene europene care părăsesc China
Anularea din octombrie a rutei Varșovia-Beijing de către LOT Polish Airlines din cauza costurilor de operare mai mari a fost doar ultimul steag alb fluturat de companiile aeriene europene.
Scandinavian Airlines a anunțat anterior suspendarea rutei Copenhaga-Shanghai, în timp ce Lufthansa Group a confirmat recent că își renunță zborul zilnic direct de la Frankfurt la Beijing.
De asemenea, British Airways și-a anulat ruta Londra-Beijing la sfârșitul lunii octombrie, cam în aceeași perioadă cu care a plecat ultimul zbor al Virgin Atlantic de la Londra la Shanghai.
În timp ce companiile aeriene europene au fost puternic afectate de situația geopolitică, unii transportatori din afara UE profită.
Traficul aerian preluat de China
Vara trecută, China Eastern Airlines a anunțat că își crește capacitatea europeană la 19 rute și 244 de călătorii săptămânale dus-întors.
China Southern Airlines, care a lansat recent un serviciu direct de la Budapesta la Guangzhou, deservește acum 11 destinații din Europa.
Cel mai mare transportator de pasageri chinez care zboară către Europa este Air China, care numără „32 de rute și 53 de zboruri zilnice, depășind cu 116% nivelul din 2019”, a raportat Global Time , o publicație deținută de Partidul Comunist Chinez.
Companiile aeriene chineze reprezintă acum „77% din traficul dintre China și Europa, în creștere față de 50% înainte de pandemie”, a scris analistul Piotr Grobelny în octombrie. „În unele piețe, cum ar fi Italia și Marea Britanie, transportatorii chinezi dețin acum până la 100% și, respectiv, 95% din piață.”
„Pentru transportatorii europeni, strategia în acest moment este să recunoască nedreptatea, dar au fost destul de liniștiți la subiect, acceptând realitățile politice”, a spus Andrew Charlton, directorul general al consultanței Aviation Advocacy. „Ar putea încerca să facă lobby pentru ca concurenții să fie nevoiți să onoreze și închiderea spațiului aerian, dar asta nu va zbura niciodată.”
Walsh a susținut că închiderea spațiului aerian rus „nu are nimic de-a face cu siguranța, nici cu securitatea” și a spus că companiile aeriene europene sunt „victimele politicii”.
„Sper că vom vedea sfârşitul războiului din Ucraina şi că vom vedea o revenire la un mediu mai normal”, a adăugat el. „Poate că este o iluzie, dar m-aș aștepta să fie ceea ce toată lumea vrea să vadă.”