Ce riscă pasagerii care cumpără bilete de avion de la comercianți neînregistrați în UE. „Firmele de recuperare au comisioane de peste 30%”

0
Publicat:

Vara anului 2024 a fost marcată de extrem de multe zboruri anulate și întârziate și nu doar din cauza celebrei pene IT din luna iulie.

Panou cu zboruri anulate într-un aeroport
Vara anului 2024 a fost marcată de extrem de multe zboruri anulate și întârziate

Cazurile în care s-au înregistrat zboruri întârziate au devenit regulă, nu doar excepție, zilnic, la nivel mondial fiind înregistrate peste 30.000 de zboruri cu întârzieri de peste 15 minute și uneori chiar și peste 2.000 de zboruri anulate.

Sfaturi despre evitarea acestor riscuri și obținerea despăgubirilor au venit recent chiar de la directorul general al ANPC, Paul Anghel:

„Achiziționați bilete de pe site-ul oficial al transportatorului aerian sau de la agenții de turism, în situația în care drepturile dumneavoastră nu sunt respectate aveți posibilitatea să vă adresați direct acestuia sau acestora.

În situația în care sunteți un pasager de transport aerian cu drepturile afectate în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a unor norme comune în materie de compensare și de asistență a pasagerilor, în cazul:

- refuzului la îmbarcare,

- anulării cu mai puțîn de 14 zile înainte zbor, sau

- în cazul întârzierii prelungite a zborurilor (o întârziere de cel puțîn trei ore la sosire).

Aveți dreptul să primiți compensații din partea transportatorului aerian doar dacă solicitați acest drept în scris (conform politicii operatorilor economici) acestuia și/sau dacă depuneți o reclamație la ANPC - Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor sau Centrul European al Consumatorilor Romania - ECC Romania”, precizează oficialul.

Firmele de recuperare a despăgubirilor percep un comision de 30% plus TVA

Paul Anghel a avertizat și asupra riscurilor la care se supun pasagerii care achiziționează bilete de avion de pe alte site-uri decât cele ale agențiilor de turism sau ale operatorilor aerieni.

„Atenție la comercianții și piețele online care nu au sediul în Uniunea Europeană!  Dacă operatorul economic care administrează site-ul de pe care achiziționați biletele nu are personalitate juridică în Uniunea Europeană capacitatea autorităților de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitata, astfel încât nu puteți fi siguri că veți beneficia de drepturile prezentate mai sus.

Aveți în vedere că firmele de claim (firme de recuperare a despăgubirilor pentru zboruri anulate sau întârziate) pot percepe comisioane de până la 30%+tva din valoarea despăgubirilor!”, avertizează Anghel.

Ce puteți face în cazul unui zbor anulat. Regulamentul UE

Regulamentul UE prevede clar situațiile în care se pot cere despăgubiri în cazul unui zbor anulat.

Anularea se produce când:

  • orarul inițial de zbor a fost anulat și sunteți transferat către un alt zbor planificat
  • avionul a decolat, dar a fost obligat să se reîntoarcă pe aeroportul de plecare și ați fost transferat către alt zbor
  • avionul aterizează pe un aeroport care nu este destinația finală indicată pe bilet, cu două excepții:

„Ați acceptat redirecționarea (în condiții de transport comparabile și în cel mai scurt timp posibil) către aeroportul de destinație sau către orice altă destinație agreată de dumneavoastră. În acest caz, se consideră că a fost vorba de o întârziere, nu de o anulare”, precizează Comisia Europeană.

Aeroportul de sosire și aeroportul de destinație deservesc același oraș sau aceeași regiune. În acest caz, se consideră că a fost vorba de o întârziere, nu de o anulare.

Dacă zborul este anulat, aveți dreptul de a alege între rambursare, redirecționare sau revenirea la locul de plecare.

De asemenea, aveți dreptul la asistență în aeroport.

Aveți dreptul la despăgubiri dacă ați fost informat în privința anulării cu mai puțin de 14 zile înainte de data planificată a zborului. Compania aeriană are obligația de a dovedi dacă și când v-a informat personal în acest sens. Dacă nu o poate face, contactați autoritatea națională pentru a primi asistență.

Totuși, operatorul nu trebuie să plătească despăgubiri dacă poate dovedi că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu ar fi putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Compania aeriană trebuie să dovedească acest lucru furnizând, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente. Compania trebuie să ofere aceste dovezi organismului național competent, precum și pasagerilor vizați, în conformitate cu dispozițiile naționale privind accesul la documente.

Ce puteți face în cazul unui zbor întârziat

Dacă zborul pleacă cu întârziere, aveți dreptul la asistență, la rambursare și la un zbor de întoarcere, în funcție de durata întârzierii și de distanța zborului.

Dacă ați ajuns la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore, aveți dreptul la despăgubiri, cu excepția cazului în care întârzierea a fost cauzată de circumstanțe extraordinare. Compania aeriană trebuie să dovedească acest lucru furnizând, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente. Compania trebuie să ofere aceste dovezi organismului național competent, precum și pasagerilor vizați, în conformitate cu dispozițiile naționale privind accesul la documente.

Bagaje pierdute, deteriorate sau întârziate

Bagaje predate: Dacă bagajele predate la check-in au fost pierdute, deteriorate sau au sosit cu întârziere, răspunderea îi revine companiei aeriene și aveți dreptul la o despăgubire de până la aproximativ 1 300 EUR. Însă dacă daunele au fost cauzate de un defect al bagajului, nu aveți dreptul la despăgubiri.

Bagaje de mână: Dacă bagajul de mână este deteriorat pe durata călătoriei, răspunderea îi revine companiei aeriene doar dacă deteriorarea s-a produs din vina sa.

Asigurarea de călătorie: Pentru a avea o acoperire suficientă atunci când călătoriți cu articole scumpe, vă recomandăm să încheiați o asigurare privată de călătorie. Dacă nu doriți să faceți acest lucru, puteți să plătiți un supliment pentru a obține dreptul la o despăgubire mai mare (peste 1 300 EUR) din partea companiei aeriene cu care călătoriți. Trebuie să faceți acest lucru în avans sau cel târziu în momentul în care vă prezentați la check-in.

Depunerea unei plângeri: Dacă doriți să înaintați o plângere, trebuie să vă adresați în scris companiei aeriene în termen de 7 zile pentru pierderea sau deteriorarea bagajelor sau în termen de 21 de zile de la primirea bagajelor, dacă acestea au sosit cu întârziere. Nu există un formular standard la nivelul UE.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite