Tuneluri pentru urşi cu galerii de evacuare în caz de urgenţă pe autostrăzile din România: cât ar trebui să coste şi cât de necesare sunt

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Daniel Guţă
FOTO Daniel Guţă

Tunelurile pentru urşi de pe Autostrada Lugoj – Deva, despre care ministrul Cuc a afirmat în trecut că ar fi cerinţă a Uniunii Europene, deşi alţi oficiali au negat cu vehemenţă acest lucru, au stârnit ample controverse încă din anul 2016. Cu toate acestea, CNAIR a lansat vineri anunţul de participare la licitaţie, precizând că va aloca 300 de milioane de euro acestui contract, mult mai mult decât se estima în urmă cu doi ani.

Constuirea tunelurilor pentru urşi a declanşat un adevărat scandal la nivel guvernamental. În 2017, premierul Sorin Grindeanu declara că un lot de autostradă între Lugoj şi Deva şi-a dublat costurile din cauza unor cereri făcute de Guvernul României în 2009-2010, să existe acele tuneluri pentru urşi.

 „Numai că nu avem urşi. Fără acel tunel, lotul respectiv costă 108 milioane. Cu tot cu tunel, 220 de milioane de euro. Este un alt exemplu prin care ne facem singuri viaţa amară”, explica atunci fostul premier.

Ulterior, ministrul Transporturilor de la acea dată, Răzvan Cuc, a declarat că va discuta la Comisia Europeană despre renunţarea la tunelurile de pe autostrada Lugoj – Deva şi revenirea la proiectul iniţial.

Câteva luni mai târziu, în august 2017, fostul ministru al Transporturilor a reziliat parţial contractul pentru lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva. Prin această măsură, secţiunea E, cea cu faimoasele “tuneluri pentru urşi”, a fost scoasă din contract pentru a fi licitată separat.

La vremea respectivă, tunelurile pentru urşi erau singura secţiune care mai trebuia construită pentru închiderea Coridorului IV Paneuropean între Sibiu şi Nădlac. Termenul estimat pentru finalizarea secţiunii tunelurilor este ultimul trimestru din 2021.

Tunelurile pentru urşi vor avea galerii de evacuare în caz de urgenţe

CNAIR a transmis vineri spre publicare în cadrul platformei de achiziţii publice, SICAP, anunţul de participare aferent procedurii de atribuire a contractului "Proiectare şi execuţie lucrări pentru obiectivul de investiţii Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2: km 27+620 - km 56+220 - Secţiunea E şi finalizare Sectiunea D".

Pentru atribuirea acestui contract, CNAIR a optat pentru utilizarea procedurii de licitaţie restrânsă, procedură ce va fi derulată în două etape.

Astfel, prima etapă va fi cea de selecţie a candidaţilor în funcţie de criteriile de selecţie stabilite în cadrul Documentaţiei de Atribuire, iar cea de a doua etapă va fi cea de evaluare a ofertelor depuse de candidaţii selectaţi şi stabilirea câştigătorului în conformitate cu criteriul de atribuire stabilit în cadrul Documentaţiei de Atribuire.

Obiectul contractului îl reprezintă proiectarea, execuţia şi finalizarea lucrărilor pentru obiectivul major de investiţii Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2: km 27+620 - km 56+220, Secţiunea E şi finalizare Secţiunea D în lungime de aproximativ 9,13 km, din care 2,13 km de tunel forat.

Conform condiţiilor din Acordului de mediu a fost prevăzută realizarea a două tuneluri în cadrul Secţiunii E2 în contexul evitării problemelor de stabilitate şi a impactului negativ cu implicaţii majore asupra mediului.

Lungimea celor două tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km. Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecţionale prevăzute pe fiecare cale de circulaţie cu platforma de 11,25 m din care parte carosabilă 2x3,75 m, banda de încadrare de 0,25 m, banda de urgenţă de 2,50 m şi acostamente de 2x0,50m, la care se mai adaugă trotuare laterale 2x0,75 m.

De asemenea, tunelurile vor fi prevăzute cu galerii de evacuare în caz de urgenţe, nişe de serviciu pentru amplasarea echipamentelor de securitate, instalaţii electrice, de ventilare, de stingerea incendiilor şi echipament ITS.

Valoarea estimată a procedurii de atribuire este de 296.000.000 euro fără TVA.

Termenul limită de depunere al candidaturilor a fost stabilit pentru luna august 2019.

Anunţul a fost făcut vineri de CNAIR pe pagina sa de Facebook.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite