Transportatorii cer răspunsuri: „Vrem o dată fermă pentru intrarea României în Schengen”

0
Publicat:

Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicitã din nou autoritãților române și europene sã ia mãsuri urgente pentru intrarea României în spațiul Schengen cu frontierele terestre în 2024.

foto semn de circulație Schengen
Transportatorii cer răspunsuri: „Vrem o dată fermă pentru intrarea României în Schengen”

Pierderile financiare cauzate de neaderarea la Schengen nu mai pot fi acceptate și reprezintã una dintre problemele severe cu care se confruntã în acest moment operatorii de transport din România, conform sondajului “Top 10 probleme din industria transporturilor rutiere” realizat de UNTRR în 2023.

Profitãm astãzi de prezența cancelarului austriac Karl Nehammer la București pentru a reitera nevoia vitalã a transportatorilor rutieri ca România sã intre în spațiul Schengen cu frontierele terestre cât de repede posibil. Așteptãm acest lucru de 13 ani, din momentul în care instituțiile europene s-au pus de acord cã România îndeplinește toate condițiile tehnice pentru aderare. Nu mai putem aștepta. În tot acest timp, transportatorii români au pierdut miliarde de euro an pe an, numai din cauza timpului îndelungat petrecut la frontiere. Un singur exemplu: doar din timpii de așteptare petrecuți anul trecut la frontierele cu Ungaria și Bulgaria (adicã zeci de ore la cozi kilometrice pentru un singur camion) industria a pierdut aproximativ 16,6 miliarde de euro în perioada 2012-2022, adicã 16% din totalul pieței, un procent enorm. Anul trecut, de pildã, pierderea a fost de 2,55 miliarde de euro, iar în 2022 a fost de 2,41 miliarde. În consecințã, în cazul în care autoritãțile europene au cerințe speciale pentru aderarea României cu frontierele terestre, le solicitãm sã le menționeze cu claritate”, a declarat Radu Dinescu, Secretar General al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România.

Pierderile foarte mari cauzate transportatorilor rutieri de marfã prin neaderarea la Schengen antreneazã efecte negative în lanț în privința exporturilor, deoarece transportul rutier reprezintã în acest moment principalul exportator de servicii al României. El însumeazã aproape un sfert din totalul exporturilor de servicii și o valoare de aproape 40 de miliarde de euro în 6 ani. De asemenea, transportatorii români mai dețin și 60% din importurile României cu bunuri transportate rutier. De menționat mai este și faptul cã, deși România reprezintã a 12-a economie din Uniunea Europeanã, în privința transportului rutier de mãrfuri se situeazã pe un loc fruntaș 6. În anul 2022 de pildã, transportatorii români au deținut 4% din piața transportului rutier de marfã din întreaga Uniune Europeanã – un procent semnificativ, ținând cont de faptul cã economia României reprezintã doar 1,8% din PIB-ul UE, arată studiul „Piața Transporturilor Rutiere din România, 2018 – 2030” realizat la solicitarea UNTRR.

În plus, factori determinanți pentru dorința transporatorilor de a intra în spațiul de liberă circulație terestră mai constituie și întârzierile în livrările de mărfuri către cliențo, timpul de muncă pierdut de șoferi, care sunt nevoiți să aștepte la coadă la frontiere și emisiile uriașe de noxe.

În acest sens, odată cu intrarea în spațiul Schengen cu frontierele terestre, principalele beneficii ar fi fluidizarea traversării graniței cu Ungaria și Bulgaria, reducând astfel, timpii de așteptare, reducerea emisiilor de dioxid de carbon și diminuarea pierderilor financiare suferite de șoferi.

În plus, un efect direct al aderãrii va fi dinamizarea competitivitãții pe piața transporturilor, creșterea investițiilor strãine și a exporturilor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite