Supraacciza la carburanţi va fi reintrodusă, în două etape. Cu cât va creşte preţul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Guvernul reintroduce supraacciza la carburanţi, în două etape, 15 septembrie şi 1 octombrie, când toate tipurile de carburanţi se vor scumpi cu 0,16 lei pe litru.

UPDATE 16.35 Supraacciza la carburanţi va fi reintrodusă, în două etape, pentru a nu fi creat „un şoc la nivelul consumului”, a anunţat ministrul Finanţelor, Ionuţ Mişa, la începutul şedinţei de Guvern de miercuri.

Cele două etape sunt 15 septembrie şi 1 octombrie, potrivit lui.

Preţul la toate categoriile de combustibili va creşte, în fiecare dintre aceste etape, cu câte 0,16 lei pe litru.

„Am făcut o analiză, ele vor creşte după cum ştiţi. Termene pe care le-am stabilit sunt 15 septembrie, dată la care va fi o creştere cu 0,16 bani/litru (lei - n.r) pentru toate cele trei categorii de combustibili - benzină cu plumb, fără plumb şi motorină şi data de 1 octombrie va fi dată cu care va creşte cu încă 0,16 bani/litru (lei - n.r.) pentru aceleaşi trei categorii”, a afirmat ministrul Finanţelor.

Aceste niveluri ale accizelor pentru carburanţi sunt valabile până în anul 2022, inclusiv, potrivit Ordonanţei date de Guvern.

ŞTIREA INIŢIALĂ

Majorarea accizelor la benzină şi motorină, prin revenirea de la 1 septembrie la tarifele de anul trecut, se află pe ordinea de zi a şedinţei de azi şi va fi discutată de Guvern.

Guvernul propune astfel, printr-o modificare a Codului Fiscal, revenirea la nivelul accizelor practicate în anul 2016, când conţineau şi supraacciza de 7 eurocenţi pe litru, respectiv de: 2.327,27 lei/1.000 de litri benzină cu plumb, 2.035,40 lei/1.000 de litri benzină fără plumb, 1.897,08 lei/1.000 de litri motorină.

Această schimbare ar aduce o majorare de circa 45 de bani pe litru pentru carburanţi şi ar duce România de pe locul doi, după Polonia, în prezent, pe locul al şaptelea în topul ţărilor din UE cu cea mai ieftină benzină, adică foarte aproape de nivelul actual din Austria sau Luxemburg, potrivit News.ro.

Premierul Mihai Tudose a declarat la începutul lunii august că majorarea accizelor la combustibili nu va duce la creşterea preţului benzinei şi motorinei. Tudose a spus că ar putea fi modificată Legea redevenţelor, adăugând că nu este vorba despre un şantaj la adresa companiilor din sectorul energiei.

Mihai Tudose afirma că au loc discuţii cu reprezentanţii companiilor care vând benzină şi motorină astfel încât consumatorii să nu fie afectaţi şi a precizat că introducerea accizei era necesară pentru lucrările majore de infrastructură.

„Nu-i va influenţa negativ (pe români - n. red.). Pot să-i asigur. Plus că avem discuţii şi dacă ne înţelegem, asta e, o facem. (...) Suntem pe primul loc la decese pe şosele şi nu fiindcă avem maşini proaste sau sunt românii şoferi proşti, ci din cauza infrastructurii rutiere. Apare calul noaptea, căruţa, groapa, şoseaua foarte îngustă care face brusc la stânga, nu avem autostrăzi. Avem tot ce ne trebuie pentru a menţine România cu stabilitate din punct de vedere al serviciilor sociale, dar nu ştiu cât mai putem să aşteptăm până când terminăm cu acest gen de infrastructură. Şi atunci trebuie să alimentăm bugetul mai repede”, a mai spus premierul.

Mihai Tudose a precizat că în 2016 acciza a fost scoasă şi nu a scăzut preţul la benzină şi motorină, iar „companiile au demonstrat că nu prea au avut nici profit”.

„Ia să vedem, dacă o punem la loc (acciza - n.r.) cresc? Eu cred că nu vor creşte. Totuşi perioada aia de romantism când făceau ce voiau pe aici s-a cam închis”, a afirmat şeful Guvernului.

Cum justifică măsura

Finanţele justifică această majorare prin faptul că, din analiza comparativă a încasărilor din accize aferente semestrului I al anului 2017, faţă de semestrul I al anului 2016 a rezultat faptul că în primul semestru al anului 2017, încasările din accize aferente produselor energetice au scăzut cu 767.633.796,55 lei, susţine MFP.

„Deşi în semestrul I al anului 2017 consumul de motorină a crescut faţă de semestrul I al anului 2016 cu 253.078,18 mii litri, iar cel de benzină fără plumb a crescut cu 58.854,08 mii litri, încasările au scăzut cu 634.348.226,27 lei, respectiv 223.661.683,68 lei, motivele principale fiind scăderea, de la 1 ianuarie 2017, a nivelului accizelor prevăzut pentru motorină, de la 1897,08 lei/1000 litri la 1518,04 lei/1000 litri, respectiv a nivelului accizelor prevăzut pentru benzina fără plumb de la 2035,4 lei/1000 litri la 1656,36 lei/1000 litri, precum şi scăderea cu un punct procentual a taxei pe valoarea adăugată”, se arată în documentul de modificare a Codului Fiscal ce va fi discutat în şedinţa de astăzi.

Front comun împotriva măsurii                                                                               

Atât transportatorii, cât şi economiştii spun că măsura va fi nefericită.

Transportatorii susţin că majorarea semnificativă a accizelor la carburanţi de la 1 septembrie va creşte preţul motorinei cu circa 10%, ceea ce va duce automat la mărirea tarifelor transportatorilor cu cel puţin 10%, la scumpiri în lanţ şi la apariţia de insolvenţe în rândul transportatorilor, iar protestele vor deveni o opţiune.

În plus, mulţi şoferi nu vor mai alimenta din România, preferând Ungaria şi Austria, ţări care vor oferi preţuri mai bune de luna viitoare şi o rambursare rapidă a unei părţi din accize.

Într-un comunicat, Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) susţine că Guvernul rămâne imun la solicitările patronatelor din transporturi şi refuză să dialogheze cu aceştia în contextul creşterii accizelor la carburanţi, deşi în plenul Consiliului Economic şi Social, patronatele, societatea civilă şi sindicatele s-au opus în unanimitate proiectului de modificare a codului fiscal.

„În lipsa dialogului constructiv şi la presiunea absolut firească a firmelor de transport, probabil doar prin ample manifestări publice se pot rezolva aceste situaţii, iar F.O.R.T. este oricând gata să reînceapă acţiunile de protest în toată ţara după modelul celor organizate în 2016 din cauza tarifelor RCA”, susţin transportatorii.

Va creşte inflaţia

Guvernatorul Băncii Naţionale a României (BNR), Mugur Isărescu, spune că propunerea privind majorarea accizelor „ne va afecta, va împinge inflaţia în sus”.

Preşedintele PNL, Ludovic Orban, a criticat intenţia Guvernului de a majora accizele pe combustibil. „Acuz Guvernul Tudose de crimă cu premeditare împotriva economiei româneşti. Pentru a putea scoate bani din piatră seacă ca să facă faţă la majorările salariale şi la majorările de pensii fără suport în realitatea economică, Guvernul Tudose ia doar măsuri care duc la distrugerea economiei româneşti”, a declarat Orban. El a precizat că, practic, astăzi Guvernul „nu face altceva decât să revină asupra măsurii pe care a promis că o va lua şi anume aceea de a anula supraacciza la combustibil cu efecte devastatoare asupra economiei”.

Totodată, Uniunea Salvaţi România susţine că majorarea accizelor la benzină şi motorină, începând cu 1 septembrie cu cel puţin 45 de bani pe litru va duce la scumpiri în lanţ la majoritatea produselor, afectând grav puterea de cumpărare a românilor. Iar cei mai afectaţi vor fi cei cu venituri mici, pensionarii şi angajaţii cu salariu minim pe economie.

„În campanie, domnul Dragnea anunţa că vor dispărea unele taxe, inclusiv supraaciza de 7 eurocenţi şi după şase luni de guvernare dezastruoasă guvernul condus de PSD anunţă că reintroduce această taxă în regim de urgenţă. Românii au fost minţiţi în faţă cu neruşinare”, afirmă deputatul Dan Barna, purtătorul de cuvânt al USR.

Majorarea accizelor la carburanţi va avea efecte devastatoare în economie, lovind în lanţ întreaga producţie de bunuri printr-o creştere neanticipată a costurilor de producţie. Competitivitatea economiei româneşti va fi puternic afectată iar companiile riscă să piardă competiţia cu producătorii din alte ţări, mai susţine USR.

 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite