Transportatori: ASF supraveghează un sistem piramidal, de tip „Ponzi“. Ce spun asigurătorii despre daunele auto

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
FOTO Inquam Photos / Octav Ganea

Transportatorii afiliaţi confederaţiei COTAR acuză Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) că monitorizează un sistem piramidal, de tip „Ponzi”, cerându-i să regleze plata daunelor auto

„ASF supraveghează o schemă Ponzi. Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.), aşteaptă explicaţii în legătură cu seria interminabilă  de nereguli de la ASF, dar mai ales în legătură cu protejarea unei structuri similare schemei Ponzi – ilegală! COTAR a transmis o scrisoare deschisă adresată întregului consiliu al ASF şi spre ştiinţa Guvernului şi a Parlamentului, prin care atrage atenţia asupra disfuncţionalităţilor existente în activitatea Autoritaţii de Supraveghere Financiară şi incapacitatea acesteia de a supraveghea piaţa de asigurări din România şi de a proteja consumatorii”, a comunicat COTAR.

Potrivit acesteia, la peste 8 luni de când ASF are o  echipă de conducere interimară, „rezultatele vorbesc de la sine: numărul reclamaţiilor la adresa pieţei de asigurări a crescut cu peste 300%, numărul litigiilor în instanţă cauzate de abuzurile asigurătorilor a depăşit 100.000, peste 10.000 de litigii au fost înregistrate de la inceptul acestui an doar împotriva a două companii, respectiv City Insurance si Euroins”.

Redăm integral comunicatul COTAR:

Iată de ce vorbim despre o schemă Ponzi: În opinia COTAR, întemeiată pe dispoziţiile legislaţiei în vigoare, ASF trebuie să reprezinte interesul consumatorilor şi nu pe cel al asiguratorilor. Prin comunicările efectuate, UNSAR afirmă, în mod neechivoc, faptul că plata daunelor este condiţionată de viitoarele încasări de prime RCA: „Se va pune o presiune foarte mare pe asigurătorii monocromi, care au un portofoliu/încasări de peste 90% doar din RCA, nu şi din alte linii de business - mai ales cele 2 companii care deţin deja peste 70% din piaţa RCA (n.a City Insurance şi Euroins), ceea ce va genera un semnificativ risc sistemic.

În aceste condiţii, câteva mii de unităţi reparatoare nu vor mai putea primi bani pentru dosare, importatorii de piese nu vor primi sumele aferente comenzilor şi implicit distribuitorii şi transportatorii vor suferi datorită imposibilităţii de achitare a facturilor cu impact în blocarea procesului de distribuţie şi transport.

Pe cale de consecinţă, toţi păgubiţii vor avea maşinile blocate, iar în final, situaţia va conduce la o inechitate în piaţă între cei care nu plătesc prime şi păgubiţii afectaţi în dreptul lor la despăgubire. De asemenea, va exista o îngreunare în procesul de decontare între companii, iar piaţa se va bloca” – extras din materialul transmis de UNSAR către Guvernul României, la mijlocul lunii aprilie 2020. 

Acest argument este o recunoaştere publică a faptului că firmele de asigurări din România nu se bazează pe principiile de asigurare, ci pe principiul funcţionarii CARITAS sau în baza renumitei SCHEME PONZI.

Reamintim faptul că Schema Ponzi este o formă de fraudă care a adus prejudicii importante sistemelor financiare în întreaga lume, aceasta fiind definită ca un mecanism care poate menţine iluzia unei afaceri durabile, atât timp cât noii investitori contribuie cu fonduri noi şi atât timp cât majoritatea investitorilor nu solicită rambursare completă şi încă mai cred în activele inexistente pe care se presupune că le deţin. 

De ce ASF nu s-a autosesizat la argumentele UNSAR care susţin nici mai mult, nici mai puţin, decât faptul că în perioada în care firmele de asigurări nu încasează bani din cauza suspendării poliţelor RCA, NU VOR MAI EXISTA BANI PENTRU PLATA DAUNELOR? Ce supraveghează, în realitate, ASF, dacă UNSAR recunoaşte public faptul că asiguratorii din România nu au bani pentru plata daunelor, dacă le scad încasările? Ce se va întâmpla cu societăţile de asigurări în momentul în care le vor scădea încasările? Vom asista la noi episode ASTRA şi CARPATICA? De cât timp cunoaste ASF faptul că în România există firme de asigurări care funcţionează pe principiul schemei Ponzi şi nu conform unor mecanisme sustenabile, în acord cu principiile de asigurare legale?

O analiză completă a situaţiei ASF şi a neregulilor, cu cifre, date concrete, calcule şi demonstraţii, se regăseşte în Scrisoarea Deschisă pe care COTAR a adresat-o ASF şi a trimis-o reprezentanţilor Guvernului şi a Parlamentului României.

Reacţia asigurătorilor

Ulterior, Uniunea Societăţilor de Asigurare din România a trimis următoarea precizare, pe care o redăm integral:

În ultimele zile, o asociaţie care reuneşte în principal firme din domeniul transportului de persoane şi care are competenţe pe alt domeniu decât al asigurărilor, a lansat în spaţiul public afirmaţii incorecte şi distorsionate referitoare la modul de funcţionare a pieţei asigurărilor. 

Aceste afirmaţii agresive şi defăimătoare încalcă orice principiu al informării corecte şi servesc în cele din urmă unui singur scop: evitarea unei răspunderi prevăzute în legislaţia românească şi europeană şi obligarea industriei de asigurări şi, implicit, a şoferilor oneşti, să acopere pagubele ce pot deriva din acest demers şi care se pot ridica la milioane de euro.

Suntem surprinşi că, pentru susţinerea propriilor interese, această asociaţie a lansat acuzaţii false de o gravitate surprinzătoare la adresa unei industrii care funcţionează în baza unei legislaţii europene şi naţionale foarte riguroase. 

Din punct de vedere tehnic, riscurile acoperite de poliţele de asigurare presupun mecanisme stricte de constituire a rezervelor, obţinere de protecţie prin reasigurare şi eforturi operaţionale şi financiare complexe.

În fiecare zi calendaristică din 2019, industria de asigurări a plătit despăgubiri de peste 3,46 milioane EUR, cu aproape jumătate de milion de euro mai mult decât în fiecare zi calendaristică din 2018. Valoarea totală a rezervelor tehnice brute constituite de societăţile de asigurare se situa la un nivel de circa 3,73 miliarde EUR.

Totodată, menţionăm că industria de asigurări a plătit în 2019 despăgubiri aferente poliţelor RCA în valoare de peste 657 mil. EUR, cu peste 70 mil. EUR mai mult faţă de 2018, în timp ce primele brute subscrise au crescut cu doar 39 mil. EUR în aceeaşi perioadă. Pe segmentul RCA, rezervele tehnice erau în valoare de peste 1 mld. EUR la finalul lui 2019. 

De asemenea, din datele oficiale transmise de către autorităţile relevante ale statului, toţi indicatorii de solvabilitate şi lichiditate ai companiilor membre UNSAR respectă cadrul legal în vigoare. Considerăm că respectarea atribuţiilor de către fiecare organizaţie profesională sau instituţie sunt esenţiale pentru buna funcţionare a industriei de asigurări şi, de altfel, a unei societăţi. UNSAR nu are atribuţii în ceea ce priveşte supravegherea companiilor de asigurări, fie ele sau nu membre ale asociaţiei. 

În ultima perioadă, UNSAR a purtat un dialog instituţional absolut firesc cu instituţiile statului şi cu alţi stakeholderi pentru a găsi soluţii constructive în ceea ce priveşte solicitările înaintate de către unii reprezentanţi ai industriei de transport, considerând că respectarea legislaţiei europene şi a celei naţionale este foarte importantă – spre exemplu depunerea plăcuţelor de înmatriculare în cazul suspendării poliţelor RCA, pentru a evita cazurile în care vehiculele vor fi utilizate în această perioadă, moment în care devine posibil să şi producă accidente majore.

Oferim doar câteva exemple tragice: extern - accidentul provocat de conducătorul unui autocar, în care 19 români au murit şi alţi 28 au fost răniţi în apropiere de Podgorica, capitala statului Muntenegru; intern - accidentul de circulaţie provocat de un tir care a intrat pe contrasens într-un microbuz de pasageri pe DN 2A Slobozia-Urziceni soldat cu 10 morţi şi 8 răniţi sau accidentul produs pe o sosea din judeţul Olt de un tir care a intrat pe contrasens ca urmare a exploziei unei anvelope şi a intrat în coliziune cu două autoturisme care circulau regulamentar, soldat cu moartea a 5 persoane din care doi copii de 2 şi, respectiv, 4 ani. Astfel de evenimente pot surveni oricând.

Este important de menţionat că, în timpul discuţiilor avute în cadru instituţional, unele părţi interesate s-au opus măsurii de depunere a plăcuţelor de înmatriculare, ceea ce este, în primul rând, ilegal şi, în al doilea rând, aduce suspiciuni rezonabile asupra corectitudinii şi responsabilităţii demersului lor. Aceste daune potenţiale vor cădea în sarcina asiguraţilor care respectă legea şi care manifestă responsabilitate atunci când circulă. 

Ne dorim ca, după atenuarea efectelor crizei de sănătate, să ne putem relua cu toţii activitatea, indiferent de domeniile pe care le reprezentăm, la un ritm şi în parametri cât mai apropiaţi de perioada pre-COVID-19. Suntem deschişi discuţiilor şi solicitărilor, plecând de la principiul de solidaritate pe care industria de asigurări se bazează.

Astfel, tratăm cu seriozitate şi cu responsabilitate situaţia actuală şi impactul pandemiei de COVID-19 asupra românilor, societăţii şi asupra economiei. Suntem cu toţii afectaţi şi depunem eforturi să traversăm cu bine această perioadă şi să protejăm atât clienţii, cât şi angajaţii. 

Prin urmare, acest demers este cel puţin surprinzător, mai ales în actuala perioadă de criză, generată de pandemia de COVID-19, putând afecta suplimentar şi în mod absolut nejustificat încrederea clienţilor şi stabilitatea unei întregi industrii de o mare importanţă socială, care plăteşte taxe şi impozite, în care lucrează câteva zeci de mii de angajaţi, incluzând aici şi intermediarii de asigurări -  care sprijină şi în aceste vremuri complicate economia naţională şi societatea românească. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite