Scriam încă din 2017 despre nevoia imperios necesară a companiei naţionale de a-şi unitariza flota. Iar această nevoie este extrem de stringentă. Ca nicicând! Tarom are foarte mult de pierdut din faptul că din flota sa actuală de 23 de avioane sunt nu mai puţin de (forţat) 6 tipuri de avioane, iar asta înseamnă multe costuri. Dar reiau acest aspect puţin mai târziu... 

Revenind la ajutorul de stat dat companiei, împrumutul a fost acordat timp de şase luni, iar dacă până la scadenţa acestuia, Tarom nu va returna creditul plus dobânzile aferente, are obligaţia clară de a transmite în maximum trei luni Ministerului Transporturilor un plan de restructurare prin care să demonstreze restabilirea viabilităţii companiei pe termen lung. Iar dacă Tarom nu implementează planul de restructurare, Ministerul Transporturilor va prezenta Comisiei Europene un plan de lichidare al operatorului aerian.

Chiar şi aşa, avem câteva avioane noi!

La finalul anului 2019, fostul ministru al transporturilor anunţa că managementul companiei TAROM a semnat contractul de leasing pentru achiziţia unui număr de nouă avioane ATR 72-600, avioane noi, ultima generaţie, prietenoase cu mediul, cu 72 locuri, care vor fi folosite pentru zboruri regionale interne/externe şi care vor înlocui ATR-urile vechi pe care compania le are în prezent în flotă.

Flota veche de ATR-uri a fost scoasă la vânzare pentru 32 de milioane de dolari

Primele 4 avioane ATR 72-600 se pare că ajung cel târziu la sfârşitul acestei luni - februarie 2020 (în prezent sunt la vopsitorie în Franţa), iar restul aeronavelor vor fi primite pe parcursul anului. Contractul de închiriere este semnat pe o perioadă de 10 ani, iar ATR-urile noi nu vor genera costuri suplimentare de operare. Beneficiul real: o capacitate de transport crescută semnificativ, având în vedere că până acum aveam 7 aeronave ATR 42-500 (capacitate de max. 48 locuri) şi 2 aeronave ATR 72-500 (capacitate de max. 68 locuri). ATR-urile vechi, unele de peste 20 de ani, se înlocuiesc cu 9 avioane nou-nouţe, toate cu o capacitate de max. 72 locuri.

Hangar aeroport Francazal, Toulouse (Franţa). Aeronava Tarom ATR 72-600 YR-ATJ este vopsită şi pregătită spre livrare. Sursa foto: boardingpass.ro

Ce urmează? Când reluăm zborurile lung-curier?

La sfârşitul anului 2019 au apărut informaţii dintr-un raport PricewaterhouseCoopers (PwC) prin care se sublinia faptul că din 2008 încoa’ Tarom este pe pierdere, iar reluarea operării zborurilor către New York şi Beijing ar fi o himeră în actualul context, fiind luată în considerare abia după 2024. Da, aţi citit bine!

Totuşi, în mod straniu, la mijlocul anului 2019, Mădălina Mezei, fostul director al companiei, spunea că Tarom va avea din vara anului 2020 zboruri către Statele Unite cu o aeronavă închiriată operaţional pe o perioadă de minimum şase luni cu o eventuală posibilitate de prelungire. Mai mult, din informaţii sigure ştiu că s-a demarat şi o procedură de achiziţionare a slot-urilor de aterizare/decolare la New York şi Beijing. Acelaşi lucru era susţinut şi de ministrul transporturilor de la acea vreme, Răzvan Cuc. Despre scandalul dintre ei doi nu are rost să mai vorbesc...

New York 1990 - Aeronava Tarom Boeing 707 rulează spre una din pistele aeroportului John F. Kennedy. Urmează un zbor direct către Bucureşti. În spate, două aeronave Boeing 747 Pan American World Airways, mai bine cunoscută sub denumirea de Pan Am - principala linie aeriană internaţională a Statelor Unite din anii 1930 până când a falimentat în 1991. Sursă foto: airliners.net

Alte companii aeriene care au beneficiat de ajutoare de stat:

LOT Airlines, Air Berlin, Czech Airlines, Condor, Blue Panorama Airlines

Tarom are la ora actuală aproximativ 2.000 de angajaţi. Organigramă supradimensionată! Pentru a funcţiona eficient, ar trebui reduse posturile. Experţii în aviaţie spun că Tarom ar trebui să aibă maximum 1.500 de salariaţi

Flotă unitară

Din nefericire, ceea ce nu înţeleg majoritatea guvernanţilor este faptul că Tarom are nevoie de maximum 3 tipuri de avioane, pe care să le opereze. Atât! Nu 6, ca acum. Spun 6 pentru că nu poţi schimba piesele de la un Boeing 737-300 la un 737-700 sau 737-800. Deferă mult modelele, poţi spune fără să exagerezi e că alt tip... Chiar dacă fiecare decident politic s-a lăudat că a mai cumpărat 2-3 avioane, acelea nu erau de acelaşi tip cu cele existente, iar compania a avut foarte mult de pierdut pe partea de întreţinere, service şi quick-replace la defecţiuni. Fix locul unde Tarom pierde foarte mult în ultimii ani. Reiau ce am zis şi în 2017, actualizat. Dezideratul ar fi ca Tarom să aibă flota configurată în felul următor:

- Aeronavă Tip 1 - Boeing 737-800NG pentru curse internaţionale din Europa şi Orientul Apropiat (4 deja în flota companiei. S-au mai comandat în iulie 2018 alte 5 bucăţi de 737 MAX. Se estimează că primul va ajunge la sfârşitul anului 2020, asta după ce rezolvă şi Boeing problemele sale)

- Aeronavă Tip 2 - ATR 72-600 sau Embraer E-Jet 190/195 pentru cursele interne şi către vecini (au comandat de 9 ATR 72-600. Bravo!!! Era, totuşi, mai indicat să ai small jet-uri în flotă (distranţă de zbor mai bine de dublă faţă de ATR, viteză de 800 km/h - nu 500 km/h cât are ATR-ul, 100 de pasageri - faţă de 70. Câştigai mai mulţi bani, dar, na, asta e! Embraer este un fabricant brazilian de aeronave civile, militare şi private. Dacă era făcut în Europa, poate aveam mai multe şanse. Aşteptăm Airbus-urile A220 să fie gata...)

- Aeronavă Tip 3 - Boeing 787 sau Airbus A330 (pentru cursele intercontinentale) - Doamne Ajută să le vedem cât mai repede în flota TAROM! 

New York 1980 - Rulaj al aeronavei Tarom IL62M, aeroportul John F. Kennedy.  Sursă foto: airliners.net