România atacă la CJUE pachetul Mobilitate, care ar afecta circa 200.000 de transportatori români

România atacă la CJUE pachetul Mobilitate, care ar afecta circa 200.000 de transportatori români

Protest transportatori / FOTO Inquam Photos / Octav Ganea / 20 mar 2019

România a sesizat vineri Curtea de Justiţie a Uniunii Europene asupra unor prevederi ale Pachetului Mobilitate I, precum interzicerea repausului în cabina vehiculului. Transportatorii români afirmau că ţara noastră va pierde 200.000 de şoferi profesionişti, din cauza prevederilor.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) şi Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (MTIC) informează cu privire la faptul că Guvernul României a sesizat, în cursul zilei de astăzi, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) cu trei acţiuni în anularea prevederilor problematice din Pachetul Mobilitate I.

Dispoziţiile actelor UE vizate de acţiunile în anulare introduse de Guvernul României privesc acele aspecte care vor avea implicaţii negative semnificative asupra pieţei interne şi vor afecta competitivitatea transportului de mărfuri în Uniune, respectiv:

  • interdicţia efectuării perioadei normale de repaus săptămânal la bordul vehiculului;
  • obligaţia întoarcerii periodice a conducătorului auto la centrul operaţional al angajatorului sau la locul său de reşedinţă;
  • obligaţia întoarcerii vehiculului la unul din centrele operaţionale în termen de 8 săptămâni de la plecare;
  • stabilirea de limitări suplimentare la efectuarea operaţiunilor de cabotaj;
  • instituirea unor norme specifice privind detaşarea conducătorilor auto.

Stabilirea poziţiei Guvernului României în acţiunile în anulare depuse astăzi la CJUE a fost realizată prin coordonarea dintre MAE şi MTIC, sesizarea Curţii fiind înaintată prin Agentul Guvernamental pentru CJUE din cadrul MAE.

Sesizarea Curţii de Justiţie a Uniunii Europene vine în continuarea demersurilor promovate în mod constant de către autorităţile române pentru contracararea caracterului restrictiv şi disproporţionat al acestor prevederi din Pachetul Mobilitate I. 

Precizăm totodată că Guvernul României intenţionează să formuleze cereri de intervenţie în acţiuni în anulare care vor fi introduse la CJUE de alte state membre UE cu interese similare.

Cele trei acte legislative care alcătuiesc Pachetul Mobilitate I, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la data de 31 iulie 2020 şi cu privire la care Guvernul României a introdus acţiuni în anulare parţială, sunt următoarele: 

- Regulamentul (UE) 2020/1054 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 iulie 2020 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 în ceea ce priveşte cerinţele minime referitoare la duratele de conducere zilnice şi săptămânale maxime, pauzele minime şi perioadele de repaus zilnic şi săptămânal şi a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 în ceea ce priveşte poziţionarea prin intermediul tahografelor;

- Regulamentul (UE) 2020/1055 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 iulie 2020 de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1071/2009, (CE) nr. 1072/2009 şi (UE) nr. 1024/2012 în vederea adaptării acestora la evoluţiile sectorului transportului rutier;

- Directiva (UE) 2020/1057 a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 iulie 2020 de stabilire a unor norme specifice cu privire la Directiva 96/71/CE şi la Directiva 2014/67/UE privind detaşarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier şi de modificare a Directivei 2006/22/CE în ceea ce priveşte cerinţele de control şi a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012.

Amintim că România s-a opus adoptării celor trei acte legislative, alături de celelalte 8 state membre cu interese similare în această materie (Bulgaria, Cipru, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta şi Polonia). Statul român a votat împotriva aprobării textelor rezultate în urma negocierilor cu Parlamentul European.

Transportatori: România pierde 200.000 de şoferi profesionişti

Transportatorii români afirmă că ţara noastră va pierde 200.000 de şoferi profesionişti, din cauză că Parlamentul European a votat Pachetul Mobilitate 1, care prevede mai multe practici discriminatorii în transportul rutier de marfă şi care va îngropa industria de transport rutier internaţional din România.

Transportatorii precizează că, deşi modificările regulamentelor europene aduse prin Pachetul Mobilitate 1 se vor aplica teoretic în condiţii egale tuturor Statelor Membre, în realitate impactul acestora este semnificativ diferit.

Operatorii de transport români şi estici vor fi cei mai afectaţi, întrucât propunerile din Pachetul Mobilitate 1 duc la imposibilitatea de a efectua transport rutier internaţional în Europa de Vest de către companiile din Europa de Est, afirmă UNTRR.

Printre obligaţiile introduse:

  • Obligaţia întoarcerii camioanelor acasă (ţara de stabilire) la fiecare opt săptămâni, indiferent dacă sunt încărcate sau goale nu va crea nicio problemă pentru un camion înmatriculat în Germania sau Franţa, însă întoarcerea acasă a unui camion înmatriculat în România, ţară periferică UE va duce la o medie de 6 zile pierdute la fiecare 8 săptămâni, ceea ce se traduce în pierderi de afaceri de 10-14%.
  • Întoarcerea obligatorie a şoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni va avea un impact semnificativ diferit între statele membre de bază şi cele periferice, fapt recunoscut şi în evaluarea impactului, iar implementarea acesteia imediat după publicarea Pachetului Mobilitate va afecta grav numeroase companii de transport rutier din România.
  • Interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabina camionului poate pune chiar şoferii români în pericol în circumstanţele actuale (etapa post-pandemie COVID-19 pe termen lung) în care dormitul în cabină le-ar proteja sănătatea.
  • Introducerea unei perioade de restricţionare a cabotajului de 4 zile vizează în principal limitarea accesului transportatorilor români şi estici pe pieţele ţărilor din vest
  • Aplicarea Regulamentului Roma 1 în sectorul transporturilor rutiere, alături de legea specială de aplicare a normelor de detaşare la transportul rutier, va genera o creştere semnificativă a costurilor de operare pentru transportatorii români şi estici, limitând totodată transporturile rutiere internaţionale de tip cross-trade.

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR avertizează că Pachetul Mobilitate 1, ale cărui prevederi se vor aplica începând din anul acesta, va avea un efect negativ puternic asupra transportatorilor români şi asupra României, cu consecinţe economice majore. Pe termen mediu şi lung România va  pierde aproximativ 200.000 de şoferi profesionişti, inclusiv familiile lor şi se va confrunta cu o criză fără precedent pe piaţa muncii.

Totodată, UNTRR estimează că vom pierde 30% din operatorii de transport români care nu vor putea supravieţui crizei coronavirus, iar jumătate din firmele rămase care operează transport rutier internaţional vor părăsi România înainte de 18 luni, termenul de intrare în vigoare al tuturor prevederilor Pachetului Mobilitate 1.


Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările