Fonduri nerambursabile de 10 milioane de euro pentru firmele din comerţ şi servicii, cu excepţia celor care sunt rude cu furnizorii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
bani multi teancuri lei

Firmele româneşti de comerţ şi servicii vor putea obţine noi ajutoare nerambursabile, în valoare totală de circa 10 milioane de euro, prin viitorul Program Comerţ şi Servicii, ediţia 2022, excepţie făcând firmele în acţionariatul cărora sunt persoane înrudite cu furnizorii.

„Nu pot beneficia de ajutor de minimis în cadrul Programului operatorii economici în situaţia în care există legături de rudenie până la gradul II inclusiv şi afini până la gradul II inclusiv între structurile acţionariatului beneficiarului şi furnizorii acestuia sau atunci când ofertantul câştigător deţine pachetul majoritar de acţiuni în două firme participante pentru acelaşi tip de achiziţie în cadrul achiziţiilor realizate de solicitanţii privaţi ai fondurilor nerambursabile. Aplicantul va depune la prima cerere de rambursare/plată o declaraţie în acest sens, ataşată dosarului de decont, conform legislaţiei în vigoare privind conflictul de interese”, se arată în proiectul supus dezbaterii publice.

Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului (MAT) a scos, marţi, în dezbatere publică un proiect de procedură de implementare şi grila de punctaj aferentă pentru ediţia 2022 a Programului Comerţ şi Servicii.

Bugetul alocat schemei de minimis pe anul 2022 este de 50.000.000 lei. MAT estimează că din aceşti bani va finanţa  aproximativ 170 de beneficiari. Aceasta înseamnă că ajutorul de stat mediu ar urma să fie în jur de 60.000 de euro pe beneficiar.

Firmele selectate trebuie să asigure şi cofinanţare proprie.

Înscrierile vor avea loc pe portalul de granturi IMM, timp de 20 de zile, la o dată ce va fi anunţată de minister.

Programul Comerţ-Servicii 2022: condiţii de eligibilitate

Conform propunerii de procedură, firmele ar trebui să îndeplinească o serie de condiţii de eligibilitate pentru a intra în program, printre care:

  • să fie microîntreprinderi sau întreprinderi mici şi mijlocii (IMM),
  • să fie înfiinţate pînă la data de 31.12.2019 inclusiv,
  • să nu aibă datorii la buget,
  • să creeze cel puţin un loc de muncă cu normă întreagă pe perioadă nedeterminată după intrarea în vigoare a acordului de finanţare şi să menţină locul de muncă ocupat cel puţin 2 ani după finalizarea implementării proiectului;
  • vor fi excluse de la finanţarea Microindustrializare firmele aflate în situaţia în care acţionarii sau asociaţii au / au avut calitatea de asociat sau acţionar în altă întreprindere beneficiară de ajutor financiar nerambursabil în cadrul ediţiilor Start-up Nation, sau în cadrul măsurii “Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor” din cadrul schemei de ajutor de stat instituită prin OUG 130/2020 (ajutoare COVID-19), sau în schema  HoReCa (OUG 224/2020).

Grila de punctaj propusă favorizează firmele cu angajaţi mulţi, cu aport propriu mare la investiţie, cu pondere mare a echipamentelor tehnologice în achiziţii.

Se consideră că proiectul prezintă o componentă de dezvoltare durabilă în cazul în care prin implementarea programului sunt achiziţionate instalaţii/echipamente/vehicule specifice în scopul obţinerii unei economii de energie, precum şi sisteme care utilizează surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activităţilor pentru care a solicitat finanţare, conform cu prevederile procedurii de implementare a programului.

Cheltuieli eligibile

Antreprenorii care vor fi selectaţi la finanţare vor putea folosi banii de la stat pentru o serie de cheltuieli eligibile:

a)    Echipamente tehnologice, cu excepţia jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, automatelor muzicale.  Prin echipamente tehnologice, conform grilei de punctaj, se înţeleg toate activele corporale din categoria mijloacelor fixe descrise în grupele 2.1, 2.2. si 2.3. din H.G. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, cu excepţia celor specificate de prezenta procedură de implementare. În categoria echipamentelor tehnologice eligibile sunt asimilate şi activele corporale din categoria mijloacelor fixe pentru locurile de joacă, săli de sport, fitness, drone, x-body şi de forţă,  echipamente, respectiv sisteme specifice în scopul obţinerii unei economii de energie, sisteme care utilizează surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activităţilor pentru care a solicitat finanţare, autoturismele 100% electrice. Nu sunt asimilate echipamentelor tehnologice mijloacele de transport sau subansamble pentru aceste mijloace de transport, cu excepţia autoturismelor 100% electrice.

b)    (1) Achiziţionarea de spaţii de lucru, spaţii de comerţ sau servicii şi spaţii de depozitare. Valoarea activului ce urmează a fi achiziţionat în cadrul programului se va face pe baza unei evaluări al unui expert evaluator ANEVAR, cu excepţia spaţiilor mobile de lucru/ producţie / depozitare.

(2) Activele din cadrul acestei categorii nu trebuie să aibă destinaţie locativă atât la momentul achiziţiei cât şi pe toată durata de implementare a programului.

(3) Pentru spaţii mobile de lucru / comerţ / servicii / depozitare nu este necesar raport ANEVAR.

c)    (1) Mijloace de transport: autoturisme, elevatoare, încărcătoare, remorci şi semiremorci, platforme, izoterme şi frigorifice, autoutilitare şi autovehicule cu destinaţie specială, cu excepţia tuturor vehiculelor simbol G, conform Ordinului MLPTL 211/2003 cu modificările şi completările ulterioare. Autoturismele 100% electrice vor fi asimilate echipamentelor prevăzute la lit. a).

      (2) Nu se finanţează vehiculele de transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost, solicitate de întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri.

      (3) Pentru activităţile eligibile în cadrul programului, autoturismele sunt eligibile în valoare eligibilă de maxim 50000 lei, exceptând autoturismele 100% electrice şi maxim 1 autoturism / beneficiar.

      (4) În cazul în care întreprinderea beneficiară de ajutor de minimis, pe lângă activitatea eligibilă pentru care solicită ajutor în cadrul schemei de minimis, desfăşoară şi activităţi de transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost, nu poate utiliza ajutorul de minimis pentru achiziţionarea de mijloace de transport marfă, decât dacă se asigură, prin separarea activităţilor sau o distincţie clară între costuri, că activitatea exclusă din domeniul de aplicare al schemei nu beneficiază de ajutoare de minimis;

d)    Achiziţionarea de mobilier, aparatură birotică şi sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale, conform grupei nr. 3 din HG 2139/2004;

e)    (1) Salariile, utilităţile (energie electrica, consum apă, gaze, salubritate, abonament telefon si internet), servicii de contabilitate şi cheltuielile aferente chiriilor pentru spaţii de lucru, spaţii de depozitare sau spaţii pentru prestări servicii şi comerţ;  

(2) Pentru aplicanţii care îşi asumă crearea şi menţinerea unui singur loc de muncă prin intermediul programului, valoarea acestor cheltuieli (salarii, utilităţi, servicii de contabilitate şi chirii) reprezintă o sumă forfetară de maxim 5.000 lei din valoarea cheltuielilor eligibile aprobate în urma verificării cererii de finanţare, respectiv din suma cheltuielilor aprobate la decont. Decontarea se face în baza cererii beneficiarului însoţită  de documentele care să ateste angajarea a minim 1 loc de muncă;

(3) Pentru aplicanţii care îşi asumă crearea şi menţinerea a minim două locuri de muncă prin intermediul programului, valoarea acestor cheltuieli (salarii, utilităţi, servicii de contabilitate şi chirii) reprezintă o sumă forfetară de maxim 10.000 lei din valoarea cheltuielilor eligibile aprobate în urma verificării cererii de finanţare, respectiv din suma cheltuielilor aprobate la decont. Decontarea se face în baza cererii beneficiarului însoţită  de documentele care să ateste angajarea a minim 2 locuri de muncă;

f)    Pachet digital (voucher de digitalizare) care să conţină minim site de prezentare a activităţii sau magazin on-line, cheltuieli înregistrare domeniu fără hosting, pentru operatorii economici care nu deţin alt site şi care trebuie să fie funcţional la data depunerii cererii de eliberare a ajutorului de minimis şi pe toată perioada de monitorizare, cheltuieli de promovare a site-ului/magazinului on-line, un soft necesar desfăşurării activităţii şi semnatură electronică. Opţional şi suplimentar, pachetul digital poate conţine şi echipamente IT tehnică de calcul tip PC, format din: unitate centrală, server, monitor, imprimantă /copiator /multifuncţională, inclusiv sisteme portabile, licenţe necesare desfăşurării activităţii, telefoane smart, tablete.  Pachetul digital (voucherul de digitalizare) reprezintă cheltuială obligatorie în cadrul programului şi este în valoare eligibilă de maxim  25000 lei. Cheltuiala cu semnătura electronică este eligibilă şi înainte de semnarea acordului de finanţare.

g)    Consultanţă pentru întocmirea documentaţiei în vederea obţinerii finanţării în cadrul prezentului program şi/sau pentru implementarea proiectului, în valoare eligibilă de maxim 8000 lei, decontabilă în cererea de rambursare; Această activitate poate fi efectuată înainte de semnarea acordului de finanţare. Furnizorii de servicii de consultanţă eligibili în cadrul Programului pot fi numai organizaţii furnizoare de consultanţă care au dreptul legal de a desfăşura acest tip de activitate, respectiv au activitatea de consultanţă în statut sau sunt întreprinderi care au ca activitate autorizată a fi desfăşurată una dintre activităţile incluse în cod CAEN clasa 70. Societăţile, asociaţii/acţionarii societăţilor care furnizează servicii de consultanţă în cadrul programului nu pot avea calitatea de furnizori pentru alte cheltuieli eligibile în cadrul programului.

h)    (1) Două plăcuţe informative obligatorii “Finanţat prin programul de comerţ şi servicii de către Guvernul României” în valoare de maxim 500 de  lei care vor fi plasate astfel:

-una în interiorul spaţiului de la locaţia de implementare a proiectului (indoor), în locul cu vizibilitatea cea mai bună pentru vizitatori (recepţie, secretariat, loc de aşteptare etc);

-una în exteriorul spaţiului de la locaţia de implementare a proiectului (outdoor), în locul cu vizibilitatea cea mai bună pentru clienţi, pe lângă spaţiul unde se desfăşoară activitatea (faţada stradală, intrare în clădire etc);

(2) Modelul şi formatul plăcuţelor informative vor fi afişate pe site-ul ministerului şi al AIMMAIPE.

i)    Cheltuieli financiare aferente creditelor/garanţiilor obţinute pentru creditele contractate de beneficiari în vederea realizării planurilor de afaceri acceptate în cadrul programului, pentru solicitanţii care utilizează credit pentru implementarea proiectului. Decontarea acestor cheltuieli se face numai pe bază de cerere de rambursare pentru valoarea cheltuielilor financiare de după momentul semnării acordului de finanţare, pentru perioada de implementare.

Atenţie! Nu se va acorda ajutor financiar pentru activele achiziţionate în sistem de leasing, second-hand şi care au constituit obiectul unei subvenţionări/finanţări nerambursabile din alte surse.

Beneficiarii vor fi obligaţi să asigure în favoarea Agenţiei IMM din subordinea Ministerului Antreprenoriatului şi Turismului (AIMMAIPE) bunurile achiziţionate prin program împotriva tuturor riscurilor, pe o perioadă de 4 ani (anul decontului + 3 ani de monitorizare) şi să cesioneze toate drepturile pe care le vor dobândi în temeiul asigurării către AIMMAIPE.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite