Ce trebuie să ştie utilizatorii care doresc încetarea unui contract de telefonie

Ce trebuie să ştie utilizatorii care doresc încetarea unui contract de telefonie

Foto: Arhivă Adevărul

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a transmis, luni, că înainte de a solicita încetarea unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de telefonie, utilizatorii trebuie să verifice condiţiile din contract.

Ştiri pe aceeaşi temă

Mai exact, aceştia trebuie să verifice următoarele lucruri: 
 
- dacă a expirat perioada contractuală iniţială, caz în care nu sunt percepute penalităţi pentru rezilierea contractului;
 
- ce penalităţi se aplică dacă solicită încetarea contractului înainte de expirarea perioadei iniţiale;
 
- termenul şi modalităţile în care pot depune o cerere de încetare a contractului, precum şi termenul în care este operată efectiv încetarea contractului (de exemplu, 30 de zile de la data depunerii cererii de către utilizator). 
 
„Toate aceste informaţii trebuie să se găsească în contract”, precizează  reprezentanţii ANCOM.
 
Conform acestora, unii furnizori oferă posibilitatea ca solicitarea de încetare a contractului să fie adresată şi telefonic. 
 
„Cu toate acestea, este mai sigur dacă cererea este adresată în scris şi este transmisă prin poştă, cu confirmare de primire, e-mail sau este depusă la un punct de lucru/magazin al furnizorului, în acest ultim caz utilizatorii fiind sfătuiţi să solicite un număr de înregistrare.”, subliniază specialiştii.
 

Trecerea de la abonament la cartelă preplătită sau portarea 

Sursa citată mai menţionează că atunci când utilizatorii solicită trecerea de la abonament la cartelă preplătită, la acelaşi furnizor de telefonie, trebuie să aibă în vedere că acest aspect ţine de politica comercială a fiecărui furnizor.
 
Prin urmare, este la latitudinea furnizorilor dacă şi în ce condiţii acceptă astfel de solicitări din partea utilizatorilor, această situaţie nefiind reglementată de legislaţia din domeniul comunicaţiilor electronice. 
 
Dacă furnizorul refuză o astfel de cerere, iar utilizatorii nu sunt interesaţi în mod special de serviciile acestuia, ci doar să-şi păstreze numărul de telefon şi, totodată, să beneficieze de servicii preplătite, aceştia au posibilitatea să-şi porteze numărul de telefon, susţin reprezentanţii Autorităţii.
 
„În acest caz utilizatorii trebuie să aibă în vedere că cererea de portare reprezintă, în acelaşi timp, o cerere de încetare a contractului pe care aceştia îl au cu furnizorul din reţeaua căruia pleacă şi nu vor fi scutiţi de plata eventualelor taxe de reziliere anticipată.”, precizează sursa citată.
 

Obligaţiile furnizorilor

Potrivit datelor ANCOM, În plus faţă de informaţiile prevăzute în contractele încheiate cu utilizatorii, furnizorii de servicii de telefonie din România sunt obligaţi să publice pe site-urile proprii următoarele: 
 
- informaţii legate de încetarea contractelor încheiate cu utilizatorii, respectând, astfel, Decizia ANCOM nr.158/2015 privind obligaţiile de informare a utilizatorilor finali;
 
- informaţii privind demersurile pe care utilizatorii trebuie să le facă pentru a obţine încetarea contractului;
 
- adresa de e-mail, adresa poştală şi numărul de telefon/fax, la care utilizatorii pot transmite cererea de încetare a contractului; 
 
- formulare/cereri-tip, dacă se solicită completarea acestora, precum şi informaţii legate de modalităţile prin care utilizatorii pot intra în posesia lor, dacă este cazul;
 
- informaţii legate de penalităţile care pot fi aplicate în cazul încetării anticipate a contractului, dacă astfel de penalităţi sunt percepute.
 
„Potrivit Deciziei ANCOM nr.158/2015, toate informaţiile destinate utilizatorilor trebuie să se regăsească pe site-urile furnizorilor într-un loc uşor accesibil, prezentate într-un mod vizibil şi bine structurat.”, subliniază reprezentanţii Autorităţii.
 
Cnfrorm acestora, ANCOM poate lua măsuri dacă furnizorul nu a prevăzut în contract sau pe pagina sa de internet informaţii legate de încetarea contractelor, însă dacă un furnizor refuză să dea curs unei cereri de trecere de la abonament la cartelă preplătită, în reţeaua sa, ANCOM nu poate interveni deoarece în acest caz nu s-a produs o încălcare a legislaţiei din domeniul comunicaţiilor electronice.
 
„Dacă însă prin contract este reglementată o astfel de situaţie şi furnizorul nu respectă această prevedere contractuală sau în cazul în care furnizorul nu dă curs unei cereri de încetare a contractului, utilizatorii care au calitatea de consumatori (persoane fizice) se pot adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.”, transmit reprezentanţii ANCOM.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările