
Amnistia fiscală dată de Guvern în acest an este „cea mai importantă amnistie fiscală de după 1990”, arată specialiştii EY.
„Cea mai importantă amnistie fiscală de după
1990 a intrat în vigoare. Avem de-a face cu o amnistie fiscală veritabilă, în
sensul în care Guvernul a ales să anuleze în totalitate, prin ordonanţă de
urgenţă, dobânzile, penalităţile şi toate accesoriile pentru toţi acei
contribuabili care vor opta să-şi plătească obligaţiile fiscale principale
către bugetul de stat”, arată, într-o amplă analiză, Mihaela Mitroi şi Emanuel
Băncilă, Parteneri EY.
Mai mult, pe lângă obligaţiile fiscale
(inclusiv creanţele vamale), aceleaşi facilităţi se aplică şi obligaţiilor
bugetare. Chiar unităţile administrativ-teritoriale vor putea opta pentru
acordarea acestor facilităţi constând în anularea accesoriilor, în cazul
obligaţiilor bugetare datorate bugetelor locale. Singura excludere vizează
accesoriile aferente obligaţiilor ce se cuvin bugetului Uniunii Europene.
Moment zero
Specialiştii EY afirmă că acest act normativ
poate reprezenta un moment zero de la care raporturile cu autoritatea fiscală
să se desfăşoare fără frica unei inspecţii fiscale sau a verificării situaţiei
fiscale personale.
Principiul care guvernează această amnistie
este plata integrală a obligaţiilor bugetare principale scadente la 31 martie
2020 în perioada imediat următoare încetării stării de urgenţă, dar nu mai
târziu de 15 decembrie 2020, coroborat cu declararea corectă a vectorului
fiscal la data solicitării amnistiei. Astfel, orice contribuabil, care declară
obligaţiile principale sau rectifică declaraţii fiscale ce vizează obligaţii
principale cu termen de plată anterior datei de 1 aprilie 2020, beneficiază de
anularea în totalitate a accesoriilor. Corecţiile trebuie să se încadreze în
termenul de prescripţie de 5 ani.
Având în vedere că orice inspecţie fiscală
iminentă duce la imposibilitatea rectificării declaraţiilor fiscale ale
contribuabililor, pentru a beneficia de amnistie, specialiştii EY consideră că
este importantă verificarea preventivă a situaţiei fiscale a companiei în
vederea stabilirii impunerii rectificării declaraţiilor sale fiscale.
De rezultatul acestui exerciţiu depinde
anularea accesoriilor pe o perioadă fiscală care se poate întinde în trecut
până în 2015. De asemenea, şi perioada cuprinsă între data intrării în vigoare
a ordonanţei şi 15 decembrie 2020 trebuie verificată preventiv pentru a se
asigura declararea cu acurateţe a tuturor obligaţiilor fiscale.
În plus, beneficiază de amnistie nu doar acei
contribuabili care vor face declaraţii rectificative după data intrării în
vigoare a ordonanţei, ci şi aceia care au acumulat accesorii anterior datei de
31 martie 2020 şi care au plătit obligaţiile principale care au generat
respectivele accesorii înainte de 31 martie 2020.
Ca atare, contribuabilii trebuie să se uite cu
atenţie în trecut (i.e. până în 2015) şi să identifice aceste situaţii fie
pentru a solicita restituirea unor astfel de accesorii dacă le-au plătit deja,
fie pentru a solicita anularea lor. În caz contrar, după data de 15 decembrie,
vor fi obligaţi să le plătească.
Contribuabilii care sunt într-o inspecţie
fiscală în curs la data intrării în vigoare a ordonanţei beneficiază de
amnistia fiscală pe o perioadă chiar mai mare de 5 ani, în funcţie de perioada
fiscală controlată prin inspecţia fiscală în curs.
Dar ce se înţelege prin inspecţie fiscală în
acest caz particular? Trebuie să nu se fi comunicat decizia de impunere înainte
de data intrării în vigoare a ordonanţei. Cine primeşte decizia de impunere
după data de 31 martie, dar înainte de data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe face parte din categoria contribuabililor care pierd oportunitatea
acordării acestei facilităţi.
În această ipoteză, atât termenul de depunere
a cererii de anulare, cât şi termenul de plată a obligaţiilor fiscale
principale este diferit de termenul general prevăzut de ordonanţă, respectiv 15
decembrie 2020.
Nerespectarea acestor termene duce la
pierderea acestei facilităţi fiscale. Plata deciziei de impunere nu decade
contribuabilul din dreptul său de a contesta decizia de impunere chiar dacă se
plăteşte principalul şi se beneficiază de amnistia fiscală.
Ce se
întâmplă cu deciziile de impunere
În ceea ce priveşte deciziile de impunere care
au fost suspendate prin emiterea unei scrisori de garanţie bancară sau
prin hotărâre judecătorească, contribuabilul are de luat o decizie: fie
beneficiază de suspendare în continuare, cu riscul ca la sfârşitul litigiului
fiscal să fie obligat să plătească accesorii atât pentru perioada controlată,
cât şi pentru toată perioada de suspendare, fie alege să renunţe la suspendare
şi să plătească obligaţiile principale pentru a beneficia de anularea tuturor
accesoriilor. Astfel, dacă plăteşte acum şi câştigă ulterior litigiul fiscal,
contribuabilul este îndreptăţit să primească dobânzi de întârziere de la ANAF
în cuantum de 7,3% pe an, începând cu data la care debitul principal a fost
plătit. Mai mult, având în vedere durata unui ciclu procesual la care se
adaugă perioada controlată şi durata soluţionării contestaţiei, se poate ajunge
la anularea accesoriilor pentru o perioadă de peste 10 ani.
În plus, există o serie de cazuri particulare
(eşalonare la plată, cerere de rambursare TVA respinsă pentru că s-a solicitat
compensarea) pentru care amnistia se poate aplica în anumite condiţii foarte
favorabile pentru contribuabil doar în situaţia în care sunt respectate termene
specifice de decădere din ordonanţă.
Facilitatea fiscală reprezentând anularea
accesoriilor îşi menţine valabilitatea şi în cazul în care, ulterior emiterii
certificatului de atestare fiscală, organul fiscal constată existenţa unor
obligaţii bugetare ce nu au fost incluse în fişa fiscală a contribuabilului la
momentul acordării amnistiei. Cu alte cuvinte, dacă ulterior acordării anulării
accesoriilor, contribuabilul îşi rectifică obligaţiile fiscale sau organul
fiscal controlează contribuabilul şi impune obligaţii suplimentare aferente
perioadei pentru care s-a acordat amnistia, această modificare a bazei de
impunere ulterioară nu este de natură să ducă la anularea facilităţii fiscale
deja acordate.
„Suntem în prezenţa unei amnistii care acoperă
cea mai largă paletă de contribuabili şi cazuistici specifice acestora, cu
un grad de acoperire pe care nu l-am mai
întâlnit până acum. Sperăm ca şi implementarea amnistiei să decurgă la fel de
uşor pe cât de atractivă este ordonanţa”, conchid specialiştii EY.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: