În plin scandal cu CFR Călători, Drulă anunţă că vrea să cumpere 20 de trenuri electrice. Statul se chinuie de 3-4 ani să înnoiască flota cu bani europeni

În plin scandal cu CFR Călători, Drulă anunţă că vrea să cumpere 20 de trenuri electrice. Statul se chinuie de 3-4 ani să înnoiască flota cu bani europeni

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a anunţat vineri că, în cel mult două luni, va fi semnat un contract de achiziţie pentru 20 de trenuri noi, moderne, de ultimă generaţie, cu opţiune de a cumpăra încă 17. Declaraţia vine în plin scandal legat de CFR Călători, din cauza unor trenuri, unul cu copii la bord, care au stat ore bune blocate în câmp, pe caniculă, fără ca pasagerilor să le fie oferite apă şi hrană.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ministrul Drulă a menţionat că rolul managerilor din sistemul feroviar este de a-l scoate din groapa în care a fost aruncat, iar asta se face doar cu capitalizare masivă.
 
Cătălin Drulă a declarat vineri, într-o conferinţă de presă, că sistemul feroviar este subfinanţat de 30 de ani şi trebuie scos din groapa în care a fost aruncat.
 
“Consecinţa subfinanţării cronice a sistemului feroviar nu este de ieri sau de azi sau din ultimele trei luni sau din ultimele şase luni, ci de 30 de ani şi nu mă feresc să spun asta. Ceea ce trebuie noi să facem ca manageri, eu ca manager politic, ceilalţi ca manageri executivi în acest sistem este să scoatem acest sistem din groapa în care a fost aruncat. Asta nu se poate face din gesturi şi din vorbe, ci se face cu capitalizare masivă a acestor companii şi cu bani de investiţii. Nu există eficientizare fără investiţii. Eu sunt un liberal şi asta este o parte din doctrina liberală, nu există eficientizare doar din gesturi. A eficientiza costă, fie că e vorba de procese în care trebuie să investeşti în echipamente care să înlocuiască oameni, fie că e vorba de capital de lucru: trenuri noi, şine noi”, a afirmat ministrul Transporturilor. 
 
El a anunţat că în două luni va fi semnat un contract de achiziţie pentru 20 de trenuri moderne cu opţiune de cumpărare a încă 17. 
 
“Avem investiţii demarate şi urmează să încheiem contracte şi aici o să fie un breaking news, în cel mult două luni vom semna un contract de achiziţie pentru 20 de trenuri noi-nouţe, moderne, de ultima generaţie, electrice, cu opţiune de a cumpăra încă 17 şi eu cred că ar fi o idee absolut excelentă să cumpărăm 30 de trenuri, iarăşi discutăm de finanţare, şi mă voi lupta să avem aceşti bani, în special din fonduri europene. Asta e parte din soluţia de viitor şi nu cârpeala care se desfăşoară de ani şi ani, de zeci de ani, în care reparăm locomotive care sunt vechi de 40 de ani şi încearcă oamenii ăştia din domeniu, cea mai mare parte a lor oameni oneşti şi muncitori, să facă minuni cu material învechit”, a transmis Cătălin Drulă. 
 
El a menţionat că la această licitaţie participă o singură companie. 
 
“Trenurile nu se cumpără de pe raft, ele trebuie produse înainte. Am mare încredere că va fi semnată această licitaţie, e o ultimă şansă pe care am dat-o echipei de la ARF să încheie cât mai repede această licitaţie. E o singură ofertă pentru că au fost doar două companii, o companie europeană şi o companie din China. Companiile din China nu mai au dreptul să participe după OUG emisă de Guvern la proceduri de achiziţie publică din România, deci au o singură ofertă de evaluat a acelei companii europene producătoare de trenuri, nu poate să fie foarte greu. Mi-au spus că într-o lună încheie această evaluare şi o să-i ţin la acest termen. Am spus două luni ca să putem să semnăm şi contractul”, a mai afirmat Cătălin Drulă.
 
Ultima licitaţie „cu cântec” a avut loc în luna februarie pentru 40 trenuri electrice pe căile ferate din România.
 
Doi dintre cei trei participanţi la licitaţia organizată de Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) pentru achiziţia a 40 de trenuri electrice au depus deja contestaţii, acuzând condiţiile dure impuse de autoritate. Câştigătoarea iniţială a licitaţiei e asocierea Astra Vagoane - CRRC Qingdao Sifang, dar va mai trece mult timp până noile trenuri vor ajunge în România, din cauza procesului în justiţie.
 
Totul a început în aprilie 2019, când ARF a lansat licitaţia pentru “Achiziţie material rulant nou destinat transportului regional si suburban feroviar de călători (trenuri electrice regionale RE-R)”.
 
Valoarea iniţială a contractului a fost între 1,7 şi 4,5 miliarde lei, pentru 40 – 80 unităţi rame electrice regionale şi pentru mentenanţa acestora pe o perioadă de 15 – 30 ani de la livrarea fiecărei rame electrice, urmând ca acestea să fie livrate în termen de maximum 32 de luni de la semnarea contractului.

La licitaţie s -au înscris trei producători: Siemens Mobility, Alstom Ferroviaria S.p.A – Alstom Transport SA şi asocierea Astra Vagoane Arad - CRRC Qingdao Sifang (China).
 
Preţul ofertat per unitate RE-R (inclusiv instruirea personalului) a fost de 23.487.400 lei în cazul CRCC, de 31.237.729 lei – Siemens Mobility şi de 32.591.786 lei – Alstom.
 
Companiile s-au angajat ca livrarea primei garnituri  să se facă în 18 luni -  Asocierea CRRC Qingdao Sifang – Astra Vagoane Călători, 23 de luni  - Siemens, iar Alstom Ferroviaria S.p.A – Alstom Transport SA în 24 de luni. Pentru livrarea întregii cantităţi, chinezii au promis un termen de 32 de luni, Siemens Mobility – 31 de luni, iar Alstom Ferroviaria S.p.A – 40 de luni.
 
La numărul de locuri pe scaune, cel mai bine a stat Alstom Ferroviaria S.p.A – 232, urmat de CRCC Qingdao Sifang – cu 210 şi de Siemens Mobility – cu 200 de locuri.
 
Chinezii au câştigat şi la capitolul costuri cu consumul de energie. Astfel, ramele CRCC Qingdao Sifang au un consum mediu de energie de 3,869 kwh/RE-R km, cele ale Alstom Ferroviaria S.p.A – 3,912 kwh/RE-R km, în timp ce garniturile produse de Siemens Mobility au un consum de 4,3015 kwh/RE-R km.
 
ARF a desemnat trenurile chinezeşti drept câştigătoare, ceilalţi doi producătoiri contestând condiţiile dure impuse de ARF. În cele din urmă s-a ajuns şi la contestaţii în justiţie.
 
Concret, Siemens a contestat faptul că ARF a înăsprit condiţiile de utilizare a trenurilor în baza cărora urmau a fi redeterminate consumurile de energie, acuzând compania chineză desemnată câştigătoare că a scăzut consumul de energie cu 32%, lucru absolut „contrar logicii şi nejustificat pentru orice persoană care deţine minime cunoştinţe de ştiinţă a fizicii”, după cum relatează clubferoviar.ro.
 
Siemens mai spune că ARF a fost inserat noi staţii de oprire care nu apăreau în termenii iniţiali şi că trenul va consuma astfel mai multă energie trebuind să pornească de mai multe ori de pe loc. O altă cerinţă, neprevăzută iniţial, este deschiderea uşilor în toate staţiile indicate, acesta fiind alt motiv de creştere a consumului energetic.
 
Procesul iniţiat de Siemens împotriva ARF şi a Alstom şi asocierii CRRC Qingdao Sifang – Astra Vagoane Călători a fost înregistrat la Tribunalul Bucureşti 
 
Tribunalul a dispus comasarea cu procesul iniţiat de Alstom împotriva asocierii CRRC Qingdao Sifang – Astra Vagoane Călători şi ARF, stabilind un prim termen de judecată pentru data de 4 martie.
 
Pe de altă parte, ARF a anunţat că asocierea CRRC Qingdao Sifang – Astra Vagoane Călători a câştigat licitaţia pe care a organizat-o pentru achiziţia a 40 trenuri electrice regionale, potrivit Agerpres. Dar trenurile nu vor ajunge prea curând în România, ci abia după verdictul magistraţilor.
 
Cele 40 de trenuri ar urma să fie repartizate CFR Călători, dar şi operatorilor privaţi.
 
 
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările