Scandalul Blue Air: Comisia Europeană deschide o anchetă care vizează ajutorul acordat de România

0
Publicat:

Comisia Europeană a deschis o investigație pentru a evalua dacă anumite măsuri de sprijin adoptate de România în favoarea companiei Blue Air respectă normele europene referitoare la ajutoarele de stat.

Anchetă în scandalul companiei Blue Air
Anchetă în scandalul companiei Blue Air

Reamintim că în noiembrie 2022 Blue Air a încetat să funcționeze după ce i-a fost supendată temporar licența de operare, din cauza situației financiare. Mii de călători au rămas cu banii plătiți pentru mai multe curse care nu au mai avut loc.

Ancheta Comisiei Europene

În august 2020, Comisia Europeană a aprobat două măsuri în favoarea Blue Air, respectiv:

- o garanție publică în valoare de aproximativ 28 de milioane EUR (aproximativ 137 de milioane RON) pentru a compensa daunele suferite în contextul pandemiei de coronavirus și al restricțiilor de călătorie vizând limitarea răspândirii virusului impuse de România și de alte țări și

- o garanție publică de aproximativ 34 de milioane EUR (aproximativ 164 de milioane RON) aferentă unui împrumut de salvare, destinat să acopere parțial nevoile de lichidități ale Blue Air în următoarele șase luni.

România s-a angajat să se asigure că această garanție aferentă împrumutullui de salvare va fi reziliată după șase luni sau că va comunica Comisiei, în vederea evaluării ajutorului de stat, fie un plan de lichidare, fie un plan de restructurare cuprinzător pentru Blue Air, se arată într-un comunicat de presă.

În aprilie 2021, România a comunicat pentru prima dată Comisiei Europene un plan de restructurare pentru Blue Air care acoperă perioada cuprinsă între august 2020 și septembrie 2025.

Planul a fost actualizat de mai multe ori și include o prelungire a duratei garanției pentru împrumutul de salvare la șase ani (inclusiv perioada inițială de salvare de șase luni), permițând rambursarea ajutorului până în 2026, precum și măsurile de restructurare planificate și finanțarea privată preconizată. În noiembrie 2022, statul român a rambursat împrumutul și a preluat o participație de 75% din Blue Air.

„În acest stadiu, Comisia își exprimă îngrijorarea cu privire la faptul că planul de restructurare și măsurile de ajutor puse în aplicare pentru a sprijini acest plan nu sunt în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, în special cu Orientările privind ajutoarele de salvare și restructurare, se arată în comunicat.

Având în vedere situația, Comisia Europeană va efectua o investigație aprofundată pentru a stabili dacă îngrijorările sale inițiale se confirmă. Se va examina dacă:

  • planul de restructurare poate restabili viabilitatea pe termen lung a Blue Air fără ajutor de stat suplimentar sau continuu;
  • contribuția proprie a Blue Air sau contribuțiile de pe piață la costurile de restructurare sunt reale, efective, suficiente și nu implică acordarea de ajutor, astfel încât să se asigure faptul că ajutorul de restructurare este proporțional;
  • există măsuri adecvate pentru a se limita denaturările concurenței create de ajutorul de restructurare pe piața internă a serviciilor de transport aerian.

Deschiderea unei investigații aprofundate oferă României și părților terțe interesate, inclusiv beneficiarului ajutorului, posibilitatea de a prezenta observații. Aceasta nu aduce atingere în niciun fel rezultatului investigației”, se mai arată în comunicat.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite