Modernizarea Gării de Nord: CFR a publicat în SEAP anunțul de licitație pentru proiectare și execuție

0
Publicat:

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunţă că CFR SA a transmis spre SEAP documentaţia pentru licitaţia contractului aferent primei faze de modernizare a Gării de Nord.

O locomotivă veche intră pe peronul Gării de Nord
CFR SA organizează licitație pentru modernizarea Gării de Nord București

”Pas important pentru modernizarea Gării de Nord din Bucureşti! CFR SA a transmis spre SEAP documentaţia pentru licitaţia contractului de proiectare şi execuţie destinat primei faze de modernizare a Gării de Nord. După validare, contractul cu o valoare estimată de peste 471 de milioane de lei (fără TVA), finanţat prin POT, va intra în faza de licitaţie”, a scris Grindeanu, vineri, pe Facebook.

El a explicat că prin această investiţie se doreşte transformarea Gării de Nord în punct multimodal modern, dar şi într-o zonă comercială atractivă a Capitalei.

Lucrările vizează inclusiv amenajarea spaţiilor destinate serviciilor pentru călători, asigurarea facilităţilor pentru persoanele cu dizabilităţi, crearea unor spaţii verzi centrale, a unei zone moderne de aşteptare şi de petrecere a timpului pentru persoanele aflate în tranzit, montarea unor sisteme noi de ventilaţie şi de încălzire, modernizarea sistemului de iluminat, a arătat ministrul Transporturilor.

image

La 28 decembrie 2022, Guvernul a aprobat prima etapă din cele trei ale proiectului de modernizare a Gării de Nord din București.

Proiectul are o valoare totală de 630 de milioane de lei și cuprinde acțiuni de reabilitare și consolidare ale clădirii, peroanelor, liniilor și instalațiilor aferente, dar și modernizarea, de exemplu, prin crearea unor rampe pentru persoanele cu dizabilități și a unor spaţii verzi centrale.

Indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Modernizarea/consolidarea/reabilitarea Stației CF Gara de Nord București – Faza 1” au fost aprobați. Conform directorul genera CFR Infrastructură, Ion-Alexandru Simu, studiul de fezabillitate a fost deja făcut, și speră stabilească cât mai curând o dată de lansare a licitației pentru proiect.

„Studiul de fezabilitate a fost fazat pentru Gara de Nord în Faza 1 și Faza 2, ca să lansăm proiectare cu execuție. (…) Avem asigurată finanţarea pentru faza 1 şi faza 2. Noi asta vom scoate la licitaţie: proiectare cu execuţie, undeva la 100 şi ceva milioane de euro. Faza 1, v-am spus, înseamnă reparaţie, consolidări clădire, iar partea de amenajare urbanistică, partea interioară a gării, peroane, linii, copertine, înseamnă Faza 2. Tot ce înseamnă astăzi Faza 1 şi Faza 2 le vom scoate odată” a spus Ion-Alexandru Simu

Proiectul face parte din Master Planul General de Transport al României (MPGT) și din Programul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021 – 2030. Cele trei etape ale acestuia sunt următoarele

  • faza 1 – consolidare, fațade, instalații, acoperiș și finisaje spații publice zona Corp A+B+C – Corp A (clădiri b-dul Dinicu Golescu) + Corp B (central, coloane, casele de bilete cls. 1) + Corp C (casele de bilete cls. 2, Calea Griviței);
  • faza 2 – linii, peroane, copertine, instalații aferente;
  • faza 3 – zona Corp Nou + parcaj (34073+13363mp).

Ansamblul Gara de Nord este inclus în lista monumentelor istorice, împreună cu liniile şi peroanele aferente se încadrează în categoria construcţilor de importanță deosebită, în clasa de importanţă II – „clădiri care prezintă un pericol major pentru siguranța publică în cazul prăbușirii sau avarierii grave” conform Notei de Fundamentare a Hotărârii de Guvern.

În ciuda acestor factori, clădirea, care a fost și ținta bombardamentelor în timpul războiului, „a suportat toate marile cutremure fără consolidări de fond”, „dotarea tehnico-sanitară este veche şi necorespunzătoare”, „condiţile igienico-sanitare sunt dezolante”, „instalaţiile electrice sunt vechi şi se află într-un grad avansat de uzură.” De asemenea, s-au sesizat și carențe funcționale precum „lipsa spaţiilor pentru călători, lipsa spaţiilor de parcare”, conform Notei de Fundamentare a Hotărârii. Expertizele tehnice au concluzionat necesitatea consolidării întregii gări.

Piatra de temelie a fost pusă în 1868

Cea mai mare gară a României nu a mai fost supusă unor reparaţii capitale de 20 de ani.

Din acest motiv, edificiul nu îndeplineşte standardele unei gări demne de o capitală europeană. Pereţii crăpaţi, acoperişurile peroanelor mâncate de rugină, prin care plouă, sunt doar câteva probleme care crează disconfort călătorilor.

Gara de Nord este cea mai mare staţie feroviară a României. Piatra de temelie a gării a fost pusă la 10 septembrie 1868 în prezenţa lui Carol I, pe un loc ales de domnitor. Gara a fost inaugurată la data de 13 septembrie 1872, când s-a dat în exploatare circulaţia feroviară pe linia Roman–Galaţi–Bucureşti–Piteşti.

Clădirea este concepută în formă de U, compusă din două corpuri paralele legate la capătul dinspre ateliere de un alt corp în orientare perpendiculară, şi de-a lungul timpului i s-au adus modificări. Gara de Nord a început să devină neîncăpătoare încă din 1880, iar în 1928 gara avea şase linii pentru plecări şi patru linii pentru sosiri.

Din august 1944 s-au refăcut instalaţiile de centralizare electrodinamică din gară, iar liniile şi peroanele au fost prelungite pentru a se obţine lungimi utile de 350 m. Perioada dintre 1950 şi 1990 a cunoscut o creştere foarte mare a traficului feroviar, dar din anul 1990 numărul călătorilor a scăzut de câteva ori, proces care s-a manifestat în toată România.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite