Ministrul Şova: „Tariful de concesiune pentru autostrăzi va fi tot rovinieta“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Şova, spune că şoferii nu vor plăti două taxe pentru a circula pe autostrăzi şi pe drumuri naţionale FOTO Adevărul
Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Şova, spune că şoferii nu vor plăti două taxe pentru a circula pe autostrăzi şi pe drumuri naţionale FOTO Adevărul

Vehiculata taxă de autostradă, care ar urma să fie aplicată în momentul în care anumite sectoare de autostradă vor fi întreţinute în regim de concesiune, i-a speriat deja pe şoferi. Numai că lucrurile nu sunt încă clare nici la nivelul autorităţilor care vor să o introducă, iar declaraţiile, explicaţiile lui Mircea Pop, şeful Companiei de Autostrăzi, nu converg cu cele ale ministrului delegat pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Şova.

Sau, după cum susţine ministrul Şova, „domnul Pop nu este un foarte bun comunicator, nu are chef să explice, ori amestecă explicaţiile“.

Mircea Pop, directorul general intermar al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), susţine că şoferii vor plăti un tarif de concesiune când vor circula pe viitoarele autostrăzi construite sau întreţinute prin concesiune şi că aceştia vor fi scutiţi de rovignetă pe sectoarele de autostradă unde se va aplica această taxă. 

„Cuantumul tarifului de concesiune va fi stabilit în urma fiecărei proceduri de atribuire a contractului de concesiune şi va fi diferenţiat în funcţie de tipul de autovehicul (gabarit, masă, număr de axe). Tariful de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România (rovignetă – n.r.) nu se va aplica pe sectoarele de autostradă unde se va aplica tariful de concesiune. Acesta se va aplica din momentul în care sectorul de autostradă prin concesiune va fi dat în exploatare“, se arată în răspunsul CNADNR la solicitarea „Adevărul“, răspuns semnat de Mircea Pop, directorul general interimar al instituţiei. 

Pe de altă parte, Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, care are în subordine CNADNR, spune că „tariful de concesiune va fi tot rovigneta, iar şoferii nu vor resimţi nicio diferenţă odată cu implementarea noului sistem de taxare“. 

El a adăugat că tariful de concesiune va fi o chestiune de bucătărie internă şi presupune sumele care vor fi virate către companiile care vor construi sau opera/întreţine segmentele de autostradă, sume distribuite din rovigneta încasată, însă şoferii îşi vor cumpăra o singură rovignetă cu care vor putea circula şi pe autostrăzi şi pe drumuri naţionale. 

Ministrul spune că una dintre variantele luate în discuţie este instalarea barierelor la punctele de intrare pe autostradă, însă 90% din factorii de decizie susţin că acest lucru nu ar fi benefic, pentru că ar îngreuna şi mai mult traficul. Şi, totuşi, de vreme ce rovigneta va avea acelaşi tarif, va fi cumpărată tot din benzinărie şi va fi valabilă atât pe autostradă, cât şi pe drumurile naţionale, cum s-ar justifica instalarea unor bariere? 

În momentul de faţă, spune Şova, la Ministerul Finanţelor şi la Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică (CESTRIN, subordonat CNADNR) se discută modul în care aceşti bani vor fi distribuiţi concesionarilor în funcţie de mai mulţi factori – numărul de maşini care traversează segmentul de autostradă, investiţiile făcute etc. 

Tot ministrul Şova spune că se pune în discuţie separarea drumurilor naţionale de autostrăzi şi atunci tarifele ar trebui diferenţiate. Şi dacă se vor plăti două taxe (pentru că practic este imposibil să circuli numai pe autostradă fără să treci pe un drum naţional), atunci costul rovignetei va fi împărţit, „să zicem 60 de lei pentru drumurile naţionale şi 100 de lei pentru autostradă“. 

Şi, în concluzie, spune Şova, „ce să fie atât de complicat? O să facem şi noi cum fac englezii, nemţii şi gata, că doar nu inventăm noi taxa“. 

În multe ţări din Europa se plătesc vignete, taxe de autostradă, de pod, de punel, până la taxe de aglomeraţie pentru accesul în centrul oraşelor. Cazurile în care utilizarea drumurilor naţionale este gratuită sunt foarte rare. De exemplu, reţeaua de drumuri din Germania se foloseşte complet gratuit pentru vehiculele dub 12 tone, iar taxele de autostradă au fost desfiinţate în august 2003. 

În Franţa, de exemplu, plăteşti taxă diferită de autostradă, diferită chiar pe segmente distincte de autostradă, taxă de drum european, dar şi taxă pentru unele poduri şi tuneluri. Pe Autostrada A1, Lille-Paris, şoferul unui autoturism va plăti 14,6 euro, iar pe E9, Touluse – Tunnel de Puymorens va plăti alţi 4,6 euro. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite