Managerul privat al Tarom, belgianul Christian Heinzmann, a fost suspendat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Belgianul Christian Heinzmann, managerul privat al companiei de stat Tarom din 2012, a fost suspendat şi nu va mai putea exercita funcţia de manager de resurse financiare şi umane începând cu 22 martie, a declarat Dan Costescu, ministrul Transporturilor.

UPDATE Heinzmann: Situaţia nu este clară

Contactat de „Adevărul“, Christian Heinzmann a declarat că nu comentează pentru moment decizia Consiliului de Administraţie pentru că situaţia nu este clară. 


Christian Heinzmann rămâne director general al Tarom, dar nu va mai putea exercita funcţia de manager de resurse financiare şi umane după data de 22 martie, în urma unei decizii a Autorităţii Aeronautice Civile, de care a luat act Consiliul de Administraţie. 

Ancheta Autorităţii Aeronautice Civile a început în urmă cu peste două săptămâni, iar incidentul de miercuri de la Budapesta - când cabina de pasageri a unei aeronave s-a umplut de fum, iar avionul a aterizat de urgenţă, cu un singur motor - a avut o influenţă în decizia luată.

În urma controlului, Autoritatea a decis că Heinzmann, care exercită atât funcţia de director general, cât şi pe cea de director de resurse, nu mai poate exercita efectiv funcţia secundară, iar decizia trebuie pusă în practică de către consiliul de admnisitraţie.

"Managerul trebuia să asigure resursele financiare şi de personal pentru îndeplinirea misiunii companiei. Termenul pe care l-a dat Autoritatea Aeronautică este 22, din 22 nu va mai putea să o îndeplinească”, a spus Costescu.

Oficialul a mai completat că Heinzman nu a îndeplinit condiţiile impuse prin contractul de mandat şi a afirmat că siguranţa zborurilor nu va fi afectată. 

„Managerul trebuia să asigure resursele financiare şi de personal pentru îndeplinirea misiunii companiei. Termenul pe care l-a dat autoritatea aeronautică este 22, din 22 nu va mai putea să îndeplinească. Este primul punct pe care l-am primit de la CA Tarom. (...) Lipsa de responsabilitate şi deficienţele de management nu mi se par în regulă. Sunt lucruri privind nerealizarea bugetului de venituri şi cheltuieli, în loc să aibă 8 milioane de milione pierderi, au avut 41 de milioane. Asta în condiţiile în care anul trecut preţul kerosenului a scăzut spectaculos. Daca nu era nici acest avantaj, aveam un dezastru“, a afirmat Costescu.

El a adăugat că şi corpul de control a sesizat diverse deficienţe la Tarom. „1.500 de zile în care personalul a fost în concediu medical, este o indisciplină. Am cerut lămuriri cu pivire la paşii următori. Lunea viitoare, în trei zile, se reuneşte CA şi se ia o decizie finală privind viitorul companiei, deciziile trebuie luate rapid“, a spus Costescu.

Administratorii companiei se vor reuni luni pentru o decizie cu privire la situaţia companiei.

Costescu spune că aceştia vor pune în balanţă eventualele despăgubiri pe care le-ar avea de plătit companiei lui Heinzmann în cazul revocării din funcţie cu pierderile înregistrate de operatorul naţional aerian. Ministrul a arătat că despăgubirile s-ar ridica la zeci sau sute de mii de euro, iar pierderile la zeci de milioane de euro. În plus, a spus ministrul, există o clauză care permite companiei să revoce directorul, pentru management defectuos, fără nicio urmare pentru aceasta.

Belgianul Chriastian Heinzmann şi-a început mandatul la conducerea Tarom în noiembrie 2012. 

Heinzmann a venit la conducerea Tarom după ce din ianuarie 2011 şi până în noiembrie 2012 a administrat propria firmă, AviaFix, ce furnizează servicii pentru industria aviatică. Belgianul şi-a început cariera în 1983 ca director de marketing şi vânzări la compania de închirieri auto Hertz, potrivit datelor de pe site-ul profesional de socializare Linkedin. 

Ulterior, el a ocupat poziţia de CEO la mai multe companii aeriene, printre care Luxair, compania naţională a Luxemburgului. În perioada în care a fost CEO al companiei (2000 - martie 2005), cifra de afaceri a companiei a crescut de la 264 de milioane de euro la 304 milioane de euro. În acelaşi interval, numărul de pasageri al Luxair a crescut aproape 3%, la 1,17 milioane de persoane. 

Belgianul Chriastian Heinzmann, al cărui mandat pentru funcţia de manager privat la Tarom a fost suspendat, nu are o declaraţie de avere stufoasă: o casă, două maşini, un depozit şi un credit.

Belgianul deţine, împreună cu soţia sa Anastasia Perez Heinzmann, o casă de 250 de metri pătraţi în Luxemburg, cumpărată prin credit bancar în anul 2000, potrivit declaraţiei de avere depuse în 2014. Împrumutul a fost contractat în acelaşi an de la BGL Bank, iar Heinzmann mai avea de plătit în 2014 rate de 85.000 de euro. Tot în 2000 însă, belgianul şi-a deschis la aceeaşi bancă un depozit a căruit valoare se ridica în 2014 la 153.000 de euro. El are două maşini, una marca Renault, cumpărată în 2010 cu cash, şi alta BMW, cumpărată în 2009 prin credit. Salariul lui Christian Heinzmann este de 10.000 de euro pe lună. 

Operatorul aerian Tarom a fost prima societate de stat care a avut o conducere privată, după ce în toamna lui 2012 a fost ales director general austriacul Heinrich Vystoupil. Nu au trecut mai mult de 10 zile, nici nu apucase să semneze contractul de mandat, şi a renunţat „din motive personale“. 

Atunci au apărut în presă informaţii potrivit cărora fişa postului lui Vystoupil ar fi conţinut unele indicaţii privind numirea anumitor persoane în funcţii sau menţinerea altora. Austriacul a refuzat să comenteze.

La fel, Lucian Isar a deţinut funcţia de membru în Consiliul de Administraţie al Tarom timp de şase luni, până la sfârşitul lunii mai 2013, când a fost eliberat din funcţie prin decizia Adunării Generale a Acţionarilor. În locul lui Isar a fost numit ulterior Nicolae Demetriade, fost director general al operatorului aerian naţional. 

Tot Isar este cel care a dezvăluit presiunile la care era supus directorul executiv al Tarom, belgianul Christian Heinzmann. Mai exact, i se sugera „să se îmbolnăvească ori să se ceară afară pentru orice motiv doreşte să invoce“. 

În final, Heinzmann a ajuns să semneze reducerea mandatului de la patru ani la un an, la cererea lui Dan Pascariu, preşedintele CA. Astfel, Heinzmann urma să părăsească compania în luna noiembrie 2013. Între timp, Consiliul de Administraţie, condus de Dan Pascariu, a fost demis, iar mandatul lui Heinzmann a fost prelungit.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite