Licitaţia pentru finalizarea centurii Târgu Mureş a fost anulată. De ce nu vrea nimeni să depună o ofertă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Licitaţia pentru finalizarea centurii Tg. Mureş a fost anulată, niciun constructor nefiind interesat să depună o ofertă, a informat una dintre ONG-urile specializate în monitorizarea lucrărilor de infrastructură rutieră.

Studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic au fost realizate în 2012, licitaţia pentru execuţia lucrărilor în 2013, fiind contractate către compania Copisa în iulie 2014. 

„După 3 ani şi jumătate contractul a fost reziliat la final de 2017 la un stadiu fizic de 35%, motivul principal fiind proiectul tehnic dezastruos ce nu avea legătură în multe aspecte cu realitatea. Abia în iulie 2019 CNAIR şi-a adus aminte de această centură, a scos-o din sertar şi a relicitat-o.

Însă, în loc să refacă detaliile tehnice pe baze solide, CNAIR a mers pe cea mai facilă variantă pentru ei, însă cea mai păcătoasă pentru proiectele de infrastructură din România, aspect ce a dus la marile blocaje şi rezilieri din ultimii ani: transformarea contractului într-unul de proiectare şi execuţie, în care toate riscurile izvorâte din documentaţia falimentară să fie împinse pe umerii viitorului constructor”, a informat Asociaţia Pro Infrastructură.

Din septembrie 2019 până în august 2020 licitaţia a fost suspendată, deoarece CNAIR a uitat să expertizeze lucrările executate de constructorul iniţial şi nu a fost capabilă să răspundă în timp util la sutele de neclarităţi ale ofertanţilor.

Potrivit asociaţiei, „răspunsurile publicate recent sunt halucinante: numeroase detalii lipsesc din documentaţie, erori flagrante, prevederi contradictorii, precizări în bătaie de joc din care nu se înţelege nimic, fiind foarte multe răspunsuri de tipul ”nu ştim, nu avem, va fi responsabilitatea constructorului la etapa de proiectare să rezolve această problemă, fiind însă obligatoriu să evalueze lucrările executate şi riscurile şi să oferteze acum”.

„Rezultatele sunt previzibile şi le-am experimentat de nenumărate ori în ultimii ani: constructorii serioşi nu vor depune oferte în aceste condiţii, preţul estimat de CNAIR fiind mult subevaluat şi riscurile imense.

Principalele motive pentru acest eşec:

- preţul estimat de CNAIR pentru finalizarea lucrărilor mult subestimat

- documentaţia tehnică execrabilă pusă la dispoziţie de CNAIR la licitaţie

- riscurile imense izvorâte din multele necunoscute ale documentaţiei aruncate de CNAIR în responsabilitatea constructorului

- răspunsurile halucinante la neclarităţile constructorilor interesaţi oferite de CNAIR

Practic am revenit în decembrie 2017, când nu aveam constructor şi nici proiect tehnic corespunzător.

Responsabilii din CNAIR pentru acest dezastru sunt semnatarii documentaţiei din cadrul licitaţiei şi cei care au răspuns în bătaie de joc la solicitările de clarificări. Printre ei se numără Mihail Băşulescu, semnatarul contractului cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania şi actualmente directorul care se ocupă de Autostrada A8 Tg. Mureş-Iaşi-Ungheni.

Există 2 soluţii pentru punerea acestui proiect pe linia de plutire:

1. Pregătirea profesionistă a proiectului şi lansarea ulterioară a execuţiei lucrărilor pe baze solide sau

2. Lansarea execuţiei lucrărilor pe baza documentaţiei tehnice existente cu următoarele condiţionalităţi:

- revizuirea preţului estimat în conformitate cu realităţile economice

- provizionarea unor sume consistente care să fie utilizate pentru acoperirea eventualelor riscuri ce decurg din documentaţia tehnică existentă

- flexibilizarea cerinţelor CNAIR în ceea ce priveşte proiectarea soluţiilor tehnice de către viitorul constructor

Pe varianta de ocolire Târgu-Mureş, în lungime de 11,643 km, vor fi realizate 8 poduri/ pasaje/ viaducte şi 2 intersecţii giratorii.

Această centură va asigura legătura Sighişoara – Târgu Mureş – Reghin, pentru a reduce volumul traficului ce traversează municipiul Târgu-Mureş în direcţia sud – nord.

După finalizarea lucrărilor, accesul pe această variantă se va face din DN13 pe relaţia Braşov - Sighişoara - Târgu Mureş, km 155 şi din DN15 pe relaţia Reghin - Târgu Mureş - Turda, km 84.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite