Idei de afaceri pentru românii din diaspora. Afacerile conaţionalilor care au reuşit peste hotare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Idei de afaceri pentru românii din diaspora. Cei mai mulţi dintre românii care au reuşit în afaceri peste hotare s-au orientat spre un business al cărui personaj principal este produsul tradiţional de acasă
Idei de afaceri pentru românii din diaspora. Cei mai mulţi dintre românii care au reuşit în afaceri peste hotare s-au orientat spre un business al cărui personaj principal este produsul tradiţional de acasă

O parte dintre românii care au plecat să muncească sau să studieze peste hotare s-au hotărât să-şi încerce acolo norocul în afaceri, fie pentru a-şi asigura un venit mai consistent în viitor, fie din nostalgie faţă de produsele tradiţionale pe care le găsesc numai acasă. „Adevărul“ vă prezintă câteva idei de afaceri pentru românii din diaspora.

Idei de afaceri pentru românii din diaspora. Brutărie

Un antreprenor din Sfântu Gheorghe a deschis în urmă cu un an şi jumătate, împreună cu un prieten român stabilit în Marea Britanie, o brutărie lângă Londra unde produce pâine secuiască care este la mare căutare în rândul conaţionalilor din Regatul Unit.   

Antreprenorul Laszlo Diószegi din Sfântu Gheorghe şi prietenul său Marius Ionescu, stabilit în Marea Britanie de mai mulţi ani, au deschis la sfârşitul lui 2013 o brutărie la Luton, lângă Londra, şi au ajuns să vândă românilor din Regatul Unit peste 30.000 de pâini pe lună.

Diószegi deţine o brutărie în Sfântu Gheorghe încă din 1996 şi vinde pâine în 12 judeţe din ţară, iar decizia de a-şi extinde afacerea peste graniţă a fost luată la propunerea prietenului său Marius Ionescu (38 de ani). Acesta este stabilit de mai bine de cinci ani în Londra, însă nu a uitat gustul pâinii de acasă. S-a gândit să deschidă aici o brutărie astfel încât românii din Marea Britanie, şi nu numai, să poată cumpăra pâinea tradiţională din cartofi. „De fiecare dată când venea în România, lua câte 10-15 pâini de aici, şi le ducea în Londra şi le punea la congelator. Mi-a spus că aşa cum el tânjeşte după pâinea de acasă, mulţi români plecaţi în Marea Britanie şi-ar dori să găsească acolo pâinea de aici“, ne-a spus Laszlo Diószegi. 

Idei de afaceri pentru romanii din diaspora
Idei de afaceri pentru romanii din diaspora

Pentru că în Londra chiria era foarte mare, au închiriat un spaţiu în Luton, oraş situat la o distanţă de 55 de kilometri de capitala Regatului Unit.  Investiţia în brutăria de la Luton, numită Ionescu & Diószegi Bakery, s-a ridicat la 30.000 de euro şi a fost realizată din fonduri proprii. Pe lângă plata chiriei pentru spaţiul alocat brutăriei, au fost achiziţionate din România un cuptor şi malaxoarele necesare producţiei. 

Acum, la brutărie lucrează şapte angajaţi, toţi români. Ei produc în fiecare zi 1.100-1.200 de pâini  - tradiţională secuiască din cartofi, neagră şi franzelă – şi le distribuie în 40 de magazine din Londra şi din Luton. 35 dintre acestea sunt magazine româneşti, două – poloneze, două – ungureşti, iar unul este pakistanez. „În fiecare dimineaţă, două maşini pleacă cu pâinea caldă către magazinele din Luton şi către cele din zona de sud a Londrei“, spune Diószegi. 

Aproximativ 90% din cei care cumpără pâinea produsă de cei doi antreprenori în Marea Britanie sunt români. Brutăria „Ionescu & Diószegi“ produce în fiecare lună aproximativ 30.000 de pâini, iar valoarea vânzărilor se ridică la 20.000 de lire (25.000 de euro). „Nu am produs de la început 1.100-1.200 de pâini pe zi. Dar media, pentru primul an de activitate, este de 600 de pâini pe zi. Asta înseamnă că am produs aproximativ 220.000 de pâini într-un an“, spune Diószegi. După calculele sale, afacerea începe să fie rentabilă de la 700 de pâini pe zi. 

Idei de afaceri pentru romanii din diaspora
Idei de afaceri pentru romanii din diaspora

FOTO Arhiva personală

Idei de afaceri pentru românii din diaspora. Service auto

Cu puţină pasiune pentru maşini, spirit antreprenorial şi câteva zeci de mii de euro, un român din diaspora îşi poate deschide un service auto. Românilor pricepuţi în mecanică li s-a dus faima peste graniţe. Unii au terminat facultatea în România şi au renunţat la viaţa de corporatişti în ţară pentru a îmbrăca salopeta de mecanic auto într-unul dintre service-urile deschise tot de români în străinătate. 

Marius este din Iaşi, este căsătorit şi are doi copii. El şi-a deschis un service auto la Londra în 2008 şi spune că a investit până acum aproape 250.000 de lire, potrivit stirileprotv.ro. A cumpărat aparatură din Statele Unite şi softuri de diagnoză din Regatul Unit, iar garajul său arată mai ordonat ca o farmacie. Colaborează cu multe companii britanice care se ocupă cu recuperarea maşinilor achiziţionate în leasing, dar are şi multi clienţi persoane fizice, români şi britanici.

Nu este patron propriu-zis, ci este persoană fizică autorizată şi sub această formă şi-a înfiinţat garajul, un lucru posibil în Marea Britanie, dar nepermis în Romania. Plăteşte un impozit mai mic decât dacă ar avea firma, iar statul îi returnează la sfârşitul anului fiscal 20 % din venit, dar nu mai mult de 4.000 de lire, potrivit stirileprotv.ro. La garaj lucrează cu doi români şi un ungur, colaboratori (persoană fizică autorizată), nu angajaţi. 

Idei de afaceri pentru românii din diaspora. Restaurant cu „mâncarea ca acasă“

În ţările cu largi comunităţi de români, deschiderea unui restaurant cu mâncăruri tradiţionale se poate dovedi a fi o afacere extrem de profitabilă. Iar asta pentru că orice român aflat departe de casă duce dorul sărmăluţelor, al micilor sau al ciorbei de burtă. 

Un român a deschis un restaurant, de tip „împinge tava“, într-un local situat pe Autostrada A4, chiar la intrarea în Italia (lângă Trieste), foarte aproape de vechiul punct de trecere a frontierei dintre Slovenia şi Italia.

Felix Aurelian Andreescu (34 de ani) a vrut să se asigure că „românii vor găsi tot ce-şi doresc într-un restaurant românesc“. De asemenea, românul a început colaborările cu unele firme de transport de persoane, care vor avea reduceri substanţiale pentru clienţii lor, care vor servi masa acolo. Felix Aurelian Andreescu are 34 de ani, este originar din Bucureşti, dar locuieşte în Trieste de mai bine de 16 ani. A venit în Italia când abia împlinise vârsta majoratului, potrivit gazetaromaneasca.com

Ideea unui restaurant cu specific românesc s-a născut în urmă cu câţiva ani. Felix Andreescu a deschis unul chiar în oraş, dar nu a avut foarte mare success şi l-a închis. 

„Părinţii mei au lucrat în ramura asta ani de zile. Tatăl meu a fost şef de restaurant, mama mea a lucrat în comerţ. De la ei am prins multe lucruri. Din păcate, tatăl meu a murit când aveam doar 14 ani, dar mie mi-a rămas în minte o mare dorinţă a lui: să deschidă un restaurant al său, ca afacere de familie. Când m-am hotărât să deschid restaurantul la Trieste, m-am gândit şi la el. Am închis restaurantul până la urmă. Nu a fost o afacere foarte rentabilă. Dar ideea nu am lăsat-o, de aia am căutat un alt loc, o altă zonă. Cam aşa s-a născut noul restaurant“, a povestit Felix pentru gazetaromaneasca.com. 

Idei de afaceri pentru romanii din diaspora
Idei de afaceri pentru romanii din diaspora

FOTO gazetaromaneasca.com

Idei de afaceri pentru românii din diaspora. Magazin cu produse tradiţionale

Ileana Florea a plecat din Bârlad la 20 de ani pentru a studia în Franţa şi s-a stabilit ulterior în Marea Britanie, acolo unde a deschis o bacănie care aduce românilor din Londra gustul copilăriei prin produsele pe care le comercializează, potrivit wall-street.ro.

Boutique-ul culinar al româncei i-a fascinat şi pe englezi, care l-au recomandat drept unul dintre cele mai bune magazine din oraş. Şi-a dorit însă dintotdeauna să deschidă o băcănie, cu produse artizanale, diferite de cele din supermarket. „Un magazin cu o atmosferă rustică, în care ne întoarcem în timp şi care activează în noi gusturi pierdute din copilărie. Nimic nu se compară cu gusturile de odinoara, trăim într-o lume robotizata în care oamenii nu mai au timp să aprecieze mâncarea de bună calitate. Aş putea spune că am deschis acest magazin din fascinaţia mea pentru mâncare. Dar şi din dorinţă mea de a promova mâncarea şi cultură românească englezilor şi altor naţionalităţi“, a spus Ileana Florea. 

  

Magazinul situat în nordul Londrei (Hendon Central) a fost renovat timp de patru luni, fiind refăcut în totalitate - de la pardoseală, electricitate până la cabinete din lemn făcute la comandă, lucrate şi amenajate de un tâmplar român. Investiţia de aproape 200.000 de euro a meritat însă, spune proprietara, astfel încât toţi cei care intră astăzi în magazin se simţ că într-un „muzeu culinar“. Aici poţi găsi de la lactate la produse de carmangerie, panificaţie, prăjituri, fructe, legume, murături, mâncare gătită caldă. Magazinul furnizează şi servicii de catering, având şi o bucătărie adiacentă.

Idei de afaceri pentru romanii din diaspora
Idei de afaceri pentru romanii din diaspora

FOTO wall-street.ro

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite