Idei de afaceri cu produse tradiţionale. Cum să faci profit acum cu reţete de demult
0Dacă dispuneţi de dotările necesare într-o bucătărie tradiţională, de suficiente materii prime pentru o producţie pe măsura cererii, de reţete specifice şi mai ales de răbdare pentru a depăşi barierele birocratice ale atestării, vă puteţi lansa într-o afacere cu produse tradiţionale. Vă prezentăm câteva idei utile pentru a demara o afacere cu produse tradiţionale.
Produsele tradiţionale au mare căutare pe piaţă, dar din cauza contrafacerilor s-au instituit măsuri drastice pentru atestarea acestora.
Chiar şi aşa, persoanele de bună credinţă au mari şanse de succes în afacerile cu produse tradiţionale, atât pe piaţa internă, cât şi - mai ales - la export.
Idei de afaceri cu produse tradiţionale. Condiţii pentru atestare
Pentru a obţine atestatul de produs tradiţional, acesta trebuie să fie fabricat din materii prime locale şi să prezinte o reţetă tradiţională specifică locului de prelucrare.
Mai exact, produsul respectiv trebuie să reflecte un tip tradiţional de productie şi/sau de prelucrare, să aibă în procesul de obţinere şi operaţiuni de prelucrare realizate manual, iar producătorul să dovedească un mod de lucru tradiţional.
Primul pas este să ai reţetele după care vei face produsele. Proiectarea produsului în sine (tipul de ambalaj şi etichetarea) este următorul pas. Dimensionarea producţiei este o etapă destul de importantă. În funcţie de aceasta trebuie făcute investiţiile în utilaje şi găsit spaţiul de producţie.
Idei de afaceri cu produse tradiţionale. Baza de producţie
Principalele utilaje necesare în procesul de producţie ar fi vasele de fermentare, generatorul de apă caldă (atenţie, se utilizeazăî numai apă potabilă), pompe de circulaţie, diverse filtre, echipamente de umplere şi de etichetare (eventual şi de lipire de pungi în cazul în care aveţi produse de ambalat în pungi).
Personalul trebuie dotat cu echipament e lucru (halate, cizme, etc.).
Autorizaţii: pe lângă atestările standard pentru orice firmă, în cazul produselor tradiţionale mai e nevoie şi de o licenţă de producţie de la Ministerul Sănătăţii. Licenţa este pentru fiecare produs în parte şi se reînnoieşte în fiecare an.
Locaţia în care se execută producţia efectivă este bine să fie poziţionată într-o zonă cât mai centrală, raportat la zonele de distribuţie. În felul acesta, costurile de distribuţie vor fi mai mici.
Distribuţia: produsele tradiţionale pot fi vândute în pieţe, în magazine alimentare de dimensiuni medii sau în supermarketuri.
Pieţele au avantajul unui vad foarte bun, dar dezavantajul faptului că firmele care vând în astfel de locaţii se mută destul de repede dintr-o piaţă în alta. Magazinele alimentare şi supermarketurile au avantajul faptului că poţi amenaja standuri care să pună în valoare marfa.
Idei de afaceri cu produse tradiţionale. Sfaturi utile
- Ar fi de recomandat să se stabilească relaţii de lungă durată cu furnizorii de materii prime (micii producători agricoli din jurul oraşelor, cultivatori de legume-fructe sau crescătorii de animale), pentru că în felul acesta se poate impune un standard de cultivare/pregătire care să dea valoare produselor pe care vreţi să le vindeţi.
- Este o afacere cu mari fluctuaţii: vara, de exemplu, vânzările nu sunt destul de mari.
- Costurile sunt foarte ridicate, iar creşterea profitului nu poate fi obţinută decât printr-un control strict al cheltuielilor, dar şi prin creşterea volumului de vânzări.
- Este bine ca produsele distribuite pe rafturile magazinelor să fie transformate într-o marcă proprie, distinctă, astfel cumpărătorii pot fi mai uşor fidelizaţi.
Idei de afaceri cu produse tradiţionale. Atenţie la locul de vânzare!
Dacă v-aţi găsit deja locurile (pieţe, magazine, expoziţii etc.) în care vreţi să aduceţi marfa spre vânzare, este bine să le inspectaţi mai întâi din punctul de vedere al ofertei concurente.
Spre exemplu, dacă aveţi dulceţuri, prăjituri, turte dulci, uitaţi-vă câte alte persoane mai aduc aceleaşi mărfuri şi la ce preţuri.
Mai ales în cazul produselor perisabile, care trebuie vândute urgent, trebuie să vedeţi dacă nu cumva locul de vânzare este deja „suprapopulat“ de oferta concurentă, pentru a evita riscul de a rămâne cu marfa nevândută.