Hipermarketurile pariază pe mărcile proprii
0Românii pun în coşul de cumpărături tot mai multe mărci proprii ale magazinelor, ceea ce aduce retailerilor vânzări de sute de milioane de euro.
Tendinţa românilor de a se orienta către lucruri ieftine şi investiţiile făcute de retaileri în mărcile proprii reprezintă factorii care au dus la înregistrarea unor vânzări mai bune pe acest segment de produse.
„O parte dintre consumatorii români şi-au schimbat obiceiurile de cumpărare, migrând dinspre mărcile naţionale înspre mărcile proprii, mai ieftine, dar cu aceeaşi calitate. Dat fiind contextul economic mondial, românii au început să economisească şi să fie foarte atenţi cu bugetul lor de cumpărături", a declarat pentru „Adevărul" Andreea Mihai, director marketing al companiei Carrefour România.
Vânzările, în creştere
Criza economică a reprezentat o oportunitate pentru retailer, astfel că vânzările produselor de tip marcă proprie au crescut de la un an la altul, ajungând în 2011 la un procent de 10-12% din cifra de afaceri a firmelor, potrivit datelor celor mai importanţi jucători din piaţă.
„În 2011, mărcile proprii au reprezentat 12% din cifra de afaceri. Ponderea acestor produse a crescut uşor faţă de 2010", a spus Andreea Mihai. Carrefour a obţinut anul trecut o cifră de afaceri de 5,154 miliarde de lei (1,184 miliarde de euro), astfel că ponderea de 12% a mărcilor proprii se traduce în vânzări de aproximativ 618 milioane de lei (142 de milioane de euro).
O pondere de 12% din totalul vânzărilor este ocupată şi de mărcile proprii ale retailerului Cora. „În acest moment, mărcile proprii înseamnă 12% din cifra noastră de afaceri. În 2011, faţă de 2010, ponderea mărcilor proprii a crescut cu câteva procente", ne-a spus Ana Maria Florea, reprezentant Cora.
Potrivit declaraţiilor din presă, Cora a obţinut în 2010 o cifră de afaceri de 1,530 miliarde de lei (357 de milioane de euro), iar reprezentanţii companiei estimau o creştere de 6% pentru afacerile din 2011. Dacă această creştere s-a materializat, cifra de afaceri a retailerului a fost anul trecut de 1,62 miliarde de lei (378,5 milioane de euro), iar vânzările de produse marcă proprie s-au ridicat la aproximativ 194,4 milioane de lei (45,4 milioane de euro).
În cazul companiei Billa, vânzările de produse „private label" reprezintă, în prezent, peste 10% din cifra de afaceri. „Vânzările au înregistrat în ultima perioadă creşteri constante, iar în 2011 procentul a crescut faţă de 2010", a declarat Sabin Fane, director de marketing al companiei Billa România. Potrivit estimărilor „Adevărul", pe baza cifrei de afaceri din 2010, dar şi a previziunilor de uşoară creştere a acesteia în 2011, Billa a vândut anul trecut produse marcă proprie de peste 114 milioane de lei (26,5 milioane de euro).
Consumatorii rămân atenţi la preţ
În ceea ce priveşte evoluţia viitoare a vânzărilor din mărci proprii, retailerii sunt convinşi că acestea vor creşte în condiţiile în care românii vor fi în continuare prudenţi cu bugetele lor. „Cred că, în 2012, consumatorii vor continua să fie prudenţi şi atenţi la ceea ce cumpără. În mod cert, vânzările «private label» vor continua la cote înalte, mai ales că de acum consumatorii cunosc produsele. Aşa cum spuneam, vânzările au crescut constant şi ne aşteptăm ca şi 2012 să fie un an bun pentru vânzarea produselor proprii", este de părere reprezentantul Billa.
Legat de planurile pentru acest an, Ana Maria Florea estimează o creştere treptată cu câte 2-3 procente pe an a vânzărilor de produse de tip marcă proprie. „Obiectivul nostru este ca aceste mărci proprii să ajungă la 25% din cifra de afaceri în cinci ani", a subliniat reprezentantul Cora. Şi reprezentanţii Carrefour se aşteaptă să câştige teren cu mărcile proprii, pe fondul investiţiilor pe care retailerii le fac în aceste produse. „Există o mare nevoie de prezervare a puterii de cumpărare şi mărcile proprii sunt soluţia la îndemână în acest sens", a spus Andreea Mihai.
"O parte dintre consumatorii români şi-au schimbat obiceiurile de cumpărare, migrând dinspre mărcile naţionale înspre mărcile proprii.''
Andreea Mihai reprezentant Carrefour
"În mod cert, vânzările de mărci proprii vor continua la cote înalte, mai ales că de acum consumatorii cunosc produsele.''
Sabin Fane reprezentant Billa