Articol publicitar

Graniţe deschise şi revitalizarea industriei navale româneşti

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Achiziţia Şantierului Naval Mangalia de către producătorii olandezi de la Damen ne-a făcut să vrem să îl cunoaştem mai bine pe omul din spatele marii companii care a revitalizat industria navală românească, Kommer Damen. Rămâne să vedem dacă istoria fructuoasă de la Galaţi se va repeta şi în cazul Mangaliei - un şantier de 5 ori mai mare, dus aproape de pragul falimentului de cei de la Daewoo.

Într-un interviu acordat binecunoscutului creator de conţinut Mihai-Alexandru Hash, Kommer Damen povesteşte despre primul contact cu industria navală a României. Aflat în anii săi de studenţie la Universitatea din Delft, studentul olandez învăţă pentru prima oară despre existenţa şantierului naval de la Galaţi considerat drept unul dintre top-urile industriei în materie de calitate şi dotare.

Luând la cunoştinţă aceste informaţii, tânărul domn Damen decide să nu scape din vedere locaţia respectivă, luând în calcul beneficiile pe care i le putea aduce companiei familiei. Pe atunci însă aceste planuri rămâneau o chestiune a viitorului îndepărtat dat fiind regimul comunist şi politica economică de la acea vreme. Întrucât aceste circumstanţe istorice făceau implicarea şi finanţarea vestică aproape imposibilă, tânărul Kommer Damen hotărăşte să aştepte şi să-şi îndrepte atenţia către alte oportunităţi similare.

O astfel de oportunitate se materializează sub forma unui parteneriat cu Polonia încheiat încă din perioada comunistă. Caracterizată de domnul Damen ca fiind “o componentă  importantă în planul de producţie al navelor de dimensiuni mici”, strategia se rezuma la achiziţionarea cocilor de nave pre-asamblate din şantierul naval polonez şi asamblarea navelor în Olanda. Colaborarea cu guvernul polonez încă din perioada comunistă îi permite companiei navale ca, în 1990, să achiziţioneze şantierul naval al oraşului Gdansk.

Conştient de instabilitatea economico-politico-socială urmată căderii comunismului, guvernul polonez impune o singură condiţie: garantarea păstrării vechilor locuri de muncă de către angajaţii fostului şantier. Recunoscând o situaţie în care ambele tabere nu au decât de câştigat, compania Damen acceptă condiţia guvernului, iar şantierul este achiziţionat. Acesta împreună cu tot restul zonei va cunoaşte apoi o dezvoltare rapidă.

Experimentul Gdansk fiind un succes, Kommer Damen şi echipa sa hotărăsc continuarea şi expansiunea construcţiilor navale în Europa de Est, convinşi de costurile reduse ale producţiei şi de calitatea mâinii de lucru, presaţi acum de diversificarea concurenţei pe piaţa construcţiilor navale prin state precum China.

Un producător istoric de nave de dimensiuni mari, România atrase imediat atenţia lui Damen. În primă fază, colaborarea dintre cele două entităţi luă forma subcontractării: cocile erau asamblate şi pregătite la Galaţi printr-o directă cooperare româno-olandeză, înainte de a pleca spre Olanda pentru ca navele să fie asamblate şi finalizate de lucrătorii români subcontractaţi şi aduşi la faţa locului.

“Proiectul a fost un succes. Calitatea a fost la înălţime şi a fost plăcut să lucrăm cu cei din Galaţi.” laudă Kommer Damen eforturile, hărnicia şi profesionalismul lucrătorilor români care, în ciuda instabilităţii politico-economico-sociale din ţară au reuşit să dea rezultate demne de competiţia mondială.

La finalul anului 1998, guvernul României a luat decizia de a privatiza toată industria de construcţii navale. După experienţa Gdansk-ului şi a colaborării cu lucrătorii români, compania Damen nu ezită să înceapă negocierile pentru achiziţionarea şantierului naval de la Galaţi.  După negocieri, începe producţia navelor întregi şi complet echipate, diferenţa faţă de perioada comunistă venind sub forma diversificării tipurilor de nave produse. Sub noua administraţie, navele de război şi nave speciale pentru intervenţie la platformele off-shore sunt doar câteva dintre tipurile de ambarcaţiuni moderne şi complexe care părăseau docurile şantierului de la Galaţi.

Şantierul Galaţi este deja unul important în industria navală militară

Totodată, apreciat ca fiind un “un şantier foarte versatil şi avansat”, şantierul de la Galaţi începe şi producţia iaht-urilor ce respectau noul standard Damen.

Repetând experienţa Gdansk-ului, directa implicare a companiei în economia locală din Galaţi a atras după sine o serie de efecte pozitive, printre care creşterea prestigiului şi renumelui internaţional al lucrătorilor români. Sudorii români sunt cel mai elocvent exemplu în acest sens, date fiind premiile câştigate şi locurile fruntaşe ocupate de aceştia în cadrul concursurilor internaţionale de sudură.

Având în vedere impactul pozitiv pe care Kommer Damen şi compania sa l-au avut asupra industriei şi economiei româneşti, nu putem decât observa cu interes şi optimism modul în care va schimba peisajul local cea mai nouă achiziţie a companiei: santierul naval Mangalia.

Puteţi vedea întregul interviu luat de Mihai-Alexandru Hash la Rotterdam, la sediul principal Damen.

Interviu realizat de Mikey Hash.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite