Estimări: Peste 1 milion de români vor rămâne fără locuri de muncă, dacă Guvernul nu ajută industria turismului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă statul nu vine în sprijinul turismului, peste un milion de români îşi vor pierde în următoarele luni locul de muncă sau li se vor diminua drastic veniturile, potrivit patronatelor de pe litoral.

Acestea estimează că un colaps al sectorului turistic va atrage după sine o prăbuşire în lanţ a agenţilor economici furnizori de marfă, materiale şi servicii pentru această industrie şi, deci, concedieri în masă şi în alte domenii, precum şi o colectare mult diminuată la bugetul de stat.

Patronatele au înaintat Guvernului o serie de soluţii pentru atenuarea daunelor generate de pandemia de coronavirus, printre care transformarea avansurilor primite de la turişti în vouchere valabile doi ani, amânarea plăţii taxelor şi impozitelor operatorilor de pe litoral pentru şase luni, oferirea imediată a voucherelor de vacanţă pentru acest an şi linii de credit pentru companii pe termen scurt.

"Dacă statul nu vine în sprijinut turismului românesc, în general, şi al celui de litoral, în special, estimăm că mai mult de un milion de români vor fi afectaţi financiar de efectele crizei generate de epidemia de coronavirus şi mulţi dintre ei îşi vor pierde locurile de muncă. Nu vorbim doar de cei 150.000 de angajaţi din HoReCa de pe litoral şi de toţi ceilalţi care lucrează în turism în toată ţara, ci şi de angajaţi din comerţ, agricultură, aprovizionare, transport şi alte domenii din producţie şi servicii care lucrează cu turismul", a declarat Anca Nedea, directorul executiv al Organizaţiei Patronale Mamaia Constanţa.

În ceea ce priveşte impactul asupra sectorului turistic de pe litoralul românesc, pandemia de coronavirus, în stadiul actual, afectează grav derularea activităţii operatorilor, iar impactul este unul major. Litoralul se confruntă cu blocajul activităţii din cauza diminuării rezervărilor, închiderea restaurantelor, cafenelelor şi barurilor, închiderea cluburilor şi centrelor de agrement, închiderea Spa-urilor şi a centrelor de recreere etc. Această situaţie determină inerent inexistenţa încasărilor pentru următorele trimestre, cel puţin, sau pentru întreaga perioadă a anului 2020. 

Însă, în acelaşi timp, operatorii de pe litoral sunt nevoiţi să susţină cheltuieli considerabile, în special cheltuieli legate de retenţia angajaţilor (contractele de muncă şi impozitele şi taxele aferente acestora), contractele obligatorii cu terţii (protecţia muncii, resurse umane şi contabilitate etc.), utilităţi, iar cea mai mare pare dintre hotelieri au contracte în derulare pentru renovarea şi/sau pregătirea proprietăţii în vederea deschiderii - contracte deja antamate, cu avansuri plătite şi obligaţii ce decurg.

În acest context, operatorii economici din turism se confruntă cu o situaţie de blocaj economic, care afectează în mod grav posibilitatea de menţinere în plată a resursei umane existente, angajarea celei sezoniere căreia i-a expirat şomajul începând cu 1 aprilie, achitării impozitelor şi taxelor locale, imposibilitatea achitării ratelor la credite etc.

Litoralul românesc, cea mai afectată destinaţie turistică din cauza sezonalităţii (sezonul durează doar trei luni), are un model de bussines specific destinaţiilor de vară, dar cu restricţii financiare mult mai grele, având în vedere sezonul foarte scurt. Astfel, din punct de vedere al resursei umane, pentru a asigura retenţia echipei operaţionale (cu atât mai mult cu cât în ultimii cinci ani turismul se confruntă cu o criză de forţă de muncă), angajatorii ţineau personalul de curăţenie, din alimentaţie publica, recepţionerii etc. angajaţi 6 luni, pentru a-şi îndeplini stagiul de cotizare, iar începând cu data de 1 aprilie îi angajau.

În acest an, însă, începând cu data de 1 aprilie, angajaţii sezonieri nu mai pot beneficia nici măcar de şomaj, având în vedere că au avut un stagiu de cotizare de doar 6 luni. "

Ce se va întâmpla cu ei? Noi ne asumăm şi demarăm angajarea acestora, dar cât timp vom putea susţine cash-flow-ul fără a face încasări? Chiar dacă îi angajăm, aceşti oameni nu pot beneficia nici de prevederea cu îngrijirea copiilor pe perioada închiderii şcolilor, pentru ca nu erau angajaţi în momentul emiterii ordonanţei şi nu beneficiază nici de şomaj tehnic. Din ce vor trăi? În cazul hotelurilor de pe litoral, având în vedere că, din luna octombrie a anului trecut, nu am realizat venituri, nu ne încadram nici la şomajul tehnic cu personalul de bază pe care îl păstrăm permanent (contabili, electricieni, instalatori, agenţi de vânzări şi rezervări, inspectori resurse umane etc.)", a mai spus Anca Nedea.

Hotelurile au cheltuit banii rezultaţi din profitul de anul trecut şi avansurile încasate pentru acest sezon de la turoperatori, precum şi încasările directe de la clienţi pentru înscrierile timpurii aferente sezonului 2020 pentru acoperirea cheltuielilor din cele 6 luni de extrasezon scurse (octombrie 2019-martie 2020), plata ratelor la credite, retenţia personalului permanent (plata salariilor şi a taxelor aferente), plata utilităţilor, plata contractelor cu terţii obligatorii, plata impozitelor şi taxelor, renovarea activelor hoteliere etc. 

"Cu atât mai mult în situaţia în care nu vom putea opera în acest sezon, iar starea de urgenţă se va prelungi, fără intervenţia legiuitorului va avea loc o intrare în colaps în lanţ pe întreaga filieră! Celelalte state care se confruntă cu acceaşi situaţie de pandemie au luat asemenea măsuri economice pentru agenţii economici din turism, iar Uniunea Europeană a discutat posibilitatea unui pachet comun de stimulare fiscală pentru a impulsiona turismul şi a evita o recesiune", a firmat directorul executiv al Patronatului Mamaia-Constanţa.

Pentru a diminua efectele crizei şi a salva cea mai căutată destinaţie turistică de către români (litoralul are 40% din capacitatea de cazare a României), toate patronatele de la Marea Neagră au cerut deja Guvernului o serie de măsuri, printre care prevederea ca prestatorul să poată oferi clienţilor care au plătit avansuri vouchere pe care să le folosească oricând în următorii 2  ani, vouchere considerate note de credit care atestă existenţa unei creanţe a turoperatorului/agenţiei de turism/operatorului de structură de primire turistică faţă de turist şi care îi permite acestuia să-şi reprogrameze sejurul într-un interval de maximum doi ani de la emiterea voucherului.

Nota de credit va fi însoţită de o factură de avans aferentă sumelor achitate de către turist şi, totodată, se va opera stornarea tuturor facturilor emise anterior în contul turistului.

Patronatele mai cer şi amânarea plăţii impozitelor şi taxelor locale ale operatorilor din turism pe următoarele şase luni, fără penalizări şi dobânzi, şi nu doar până la 30.06 anul curent, aşa cum se discută la nivel de Guvern. Până la 30.06, agenţii economici din turismul de litoral cel mai probabil nu vor mai încasa mai nimic sau foarte puţin, ba, din contră, vor fi şi mai îndatoraţi şi cu o presiune şi mai mare pe nevoia de disponibilităţi băneşti.

Totodată, operatorii de la Marea Neagră mai cer modificarea prevederilor legate de angajaţii părinţi care stau acasă cu copiii, în sensul permiterii aplicării acestei dispoziţii şi pentru personalul angajat după data emiterii ordonanţei, ca excepţie pentru turismul de litoral sau sezonier.

Alte solicitări sunt oferirea imediată a voucherelor de vacanţă pentru anul 2020, garanţii de creditare temporară (linii de credit) pentru necesităţile de lichiditate pe termen scurt şi utilizarea de instrumente financiare facile pentru a asigura lichidităţile necesare susţinerii activităţii din turism şi pentru a furniza capital de lucru, prin intermediul ajutoarelor de stat, luând în considerare reglementările de minimis sau schemele de salvare şi restructurare.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite