Două treimi din români consideră că supermarketurile îi ajută să facă economii - SONDAJ
0
Două treimi din români consideră că supermarketurile îi ajută să economisească, în contextul în care preţul este principalul element în alegerea locului pentru efectuarea cumpărăturilor în cazul a trei sferturi din participanţii la un studiu realizat de INSCOP la cererea asociaţiei marilor retaileri.
Magazinele mari reprezintă locul preferat de cumpărături pentru 83,6% din cei intervievaţi, în timp ce 65,2% se aprovizionează şi de la magazinele de cartier, iar 45,2% şi din pieţele agro-alimentare. Astfel, magazinele mari, de tip hipermarket, cash&carry, supermarket şi magazine discount, sunt apreciate de 89% din participanţii la studiu, 56,6% având o părere bună, iar 32,4% o opinie foarte bună.
„Preţul continuă să fie elementul primordial în alegerea locului pentru cumpărături (75,2%), în timp ce pentru un procent semnificativ, de 65,1% din români, criteriul principal este calitatea produselor, iar pentru 58% contează distanţa faţă de locuinţă“, se arată în studiul realizat la comanda Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR), în perioada 27 august - 7 septembrie 2015.
Aproape trei sferturi din români (72,6%) văd în supermarketuri un catalizator pentru economie şi consideră că acestea stimulează dezvoltarea oraşelor (74,4%). De asemenea, 82,6% consideră că supermaketurile creează locuri de muncă pe plan local, în timp ce 10,7% cred că, dimpotrivă, le distrug, iar 6,7% nu au ştiut ce să răspundă.
În acelaşi timp, 54,65% din intervievaţi apreciază că supermarketurile oferă salarii mai mari angajaţilor decât micile magazine, în timp ce 18,4% nu sunt de acord cu această afirmaţie, iar 27% se abţin.
Cei mai mulţi respondenţi (64,9%) consideră că supermakerturile îi ajută să economisească, în timp ce 22,8% din ei cred că îi sărăcesc, iar 12,3% nu au o opinie.
Peste 70% din români (71,5%) sunt de părere că supermarketurile comercializează produse mai ieftine decât magazinele mici sau decât pieţele iar 84,1% spun că în supermarketuri se găsesc mai multe produse la preţuri reduse decât în alte magazine.
Potrivit studiului, 45,6% dintre respondenţi spun că reducerea TVA la alimente s-a reflectat în scăderea preţurilor în supermarketuri, în timp ce doar 26,1% sunt de părere că micile magazine au redus preţurile din acelaşi motiv.
Măsura închiderii supermarketurilor în weekend nu este apreciată de populaţie, cei mai mulţi (52,6%) considerând că aceasta ar avea ca efect creşterea cheltuielilor pentru cumpărături, pe de-o parte, şi pierderea de locuri de muncă (54,8%) pe de altă parte.
În plus, vor avea de suferit şi producătorii de alimente perisabile, susţin 61,4% dintre respondenţi, precum şi firmele de transport (57,1%). O cincime dintre români merg la cumpărături în weekend pentru alimente, produse de igienă şi de curăţenie a casei, faţă de 5% care cumpără de la magazinele mici iar 11,9% din pieţe.
În cazul în care supermarketurile s-ar închide în weekend, cei mai mulţi (45,2%) declară că ar cumpăra din acelaşi loc în timpul săptămânii şi doar 20,7% s-ar orienta către magazinele mici iar 6,1% către pieţe.
Aproape 70% dintre români cred că statul/Parlamentul/Primăria nu trebuie să intervină în reglementarea programului de funcţionare al supermarketurilor, în timp ce 20,5% cred că da, iar 10,2% nu ştiu/ nu răspund, în contextul în care 89,9% dintre respondenţi apreciază drept "convenabil" actualul orar.
În egală măsură, cei mai mulţi dintre români (75,2%) resping ideea relocării supermarketurilor în afara oraşelor, măsură care ar genera dificultăţi în aprovizionarea populaţiei. La capitolul siguranţă alimentară, 57,3% dintre respondenţi consideră că supermarketurile vând produse sănătoase şi în termenul de valabilitate (71,3%).
Studiul a fost realizat prin intervievarea la domiciliu a 1.220 de persoane, eroarea fiind de ± 2,8%.