Depunerea unei garantii de 50 de milioane de dolari din partea ofertantilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Privatizarea Petrom a intrat in linie dreapta, trecand de penultimul hop - depunerea ofertelor ferme. Acestea sunt trei si au venit din partea companiilor Occidental Petroleum SUA, MOL Ungaria si OMV

Privatizarea Petrom a intrat in linie dreapta, trecand de penultimul hop - depunerea ofertelor ferme. Acestea sunt trei si au venit din partea companiilor Occidental Petroleum SUA, MOL Ungaria si OMV Austria. Ultimul hop va fi in momentul in care cele trei finaliste vor depune si o garantie de participare la negocierile ulterioare in valoare de 50 de milioane de dolari. "In doua, trei saptamani se va verifica daca ofertele ferme corespund caietului de sarcini si apoi va fi selectat investitorul cu care se vor purta negocierile finale. Exista, in prezent, posibilitatea ca oricare din cei trei ofertanti sa creeze un consortiu, sa-si ia asociati pentru aceasta privatizare. Aceasta, insa, doar in contextul in care trebuie sa existe ca principal "actor" cel care negociaza. Sper ca in luna iunie sa se finalizeze privatizarea Petrom, desi nu sunt de acord cu fixarea exacta a unui termen final", a declarat ministrul Dan Ioan Popescu dupa deschiderea ofertelor ferme. Acesta a tinut o conferinta de presa, punctual, pe tema privatizarii Petrom.
Trei pentru Petrom - Occidental, MOL si OMV
Strategia de privatizare a Petrom este o prioritate nationala, dar nu ne este indiferent modul in care o facem. Strategia prevede achizitionarea directa a 33,34% actiuni, combinata cu o majorare de capital, ca investitorul sa ajunga la 51%. Aportul de capital direct asigura o capitalizare corespunzatoare societatii si garanteaza executarea unor investitii care intereseaza, in mod direct, societatea. S-a asigurat, pana in prezent, un proces de privatizare transparent, echilibrat si flexibil pentru ofertanti, avand in vedere viitorul SNP Petrom. In acest sens, ofertantilor li s-a asigurat accesul constant la informatii, li s-a dat posibilitatea sa-si exprime punctele de vedere, sa se documenteze pe orice domenii apartinand Petrom, oferindu-le raspunsuri si negociind, practic, fiecare raspuns. Dintre cele sapte competitoare care depusesera oferte preliminare neangajante pentru adjudecarea pachetului majoritar, au ramas in cursa MOL Ungaria, OMV Austria si Occidental Petroleum SUA, depunand, in data de 15 aprilie, termenul final, oferte ferme.
Sute de puncte negociate la sange
Procesul de privatizare a inceput in 26 august '03, prin publicarea in presa internationala a anuntului de privatizare. In 19 septembrie '03 s-au primit scrisori de interes din partea a 15 investitori sau consortii de investitori, din care 11 au satisfacut cerintele din anuntul de privatizare, ceea ce insemna interesul pentru societate. Celor 11 ofertanti precalificati li s-a cerut sa formuleze oferte preliminare neangajante la data de 21 noiembrie 2003, avand la baza dosarul de prezentare, forma contractului preliminar, informatiile din camera de date, existente privind Petrom. Camera de date a fost organizata atat in forma fizica la sediul Petrom, cat si in forma electronica, astfel incat sa asiguram un acces cat mai rapid si complet al ofertantilor la date, pentru a-si face analizele. La data de 21 noiembrie 2003, sapte ofertanti au depus ofertele preliminare. Pe baza acestora, au urmat trei runde de intalniri cu fiecare din ofertanti, echipele fiind complexe - o echipa de negociatori avea intre 20 si 30 de specialisti pe domenii diferite de activitate - specialisti in audit financiar, audit de mediu si investitii, juristi si economisti. Au fost facute vizite si discutii cu managementul societatii, dar si vizite documentare la toate componentele Petrom, astfel incat lucrurile sa fie cat mai bine clarificate. Ca urmare a acestor runde de intalniri si negocieri, cred ca au fost sute de puncte negociate, a fost elaborata forma revizuita a proiectului de contract, care a fost transmis ofertantilor in 23 decembrie 2003. Din dorinta de a face, in continuare, procesul de privatizare flexibil si deschis, cu efecte pozitive pentru participanti, dar si asupra evolutiei societatii, in prima parte a lunii ianuarie 2004 a fost organizata o noua runda de negocieri cu fiecare ofertant. In cadrul acestora, au fost abordate si reanalizate toate problemele ridicate de partenerii externi. In urma acestor runde de discutii, a fost elaborat un nou proiect de contract de privatizare, revizuit si completat. Acest proiect a fost transmis investitorilor la data de 13 februarie 2004. Pentru a continua procesul de privatizare si a asigura o transparenta maxima, dar si datorita complexitatii deosebite ridicate de intregul proces, s-au reluat negocierile pe baza noului contract. Pe baza acestuia, s-au primit comentariile ofertantilor pana la data de 15 februarie 2004. Intre 25 februarie si 3 martie 2004, s-au mai purtat negocieri si discutii pe baza observatiilor primite din partea companiilor. Pe baza acestora, s-a realizat un nou draft de document si s-a trecut la o noua runda de intalniri cu ofertantii, in urma carora au fost discutate in detaliu toate propunerile ofertantilor de modificare a contractelor.
Ofertantii cer clarificarea poluarii istorice
Una din problemele de fond ridicate de ofertanti a fost preluarea de catre vanzator a eventualelor despagubiri si remedieri pentru evenimentele de poluare a mediului, petrecute inaintea privatizarii. Este vorba de asa-numita poluarea istorica, aici fiind incluse si cele peste 9.000 de sonde inchise. S-a discutat asupra perioadei in care poate fi revendicata sau atacata o asemenea poluare - cine anume trebuie sa demonstreze daca a fost vorba de o poluare istorica sau de o poluare actuala; ce inseamna poluare punctual legata de Petrom; care e gradul admis pentru a fi acceptata ca poluare istorica. O alta problema este instituirea unui mecanism care sa asigure ca privatizarea majoritara a investitorilor sa nu poata fi diluata prin majorari ulterioare de capital in favoarea statului prin incorporarea terenurilor in capitalul social. Acum cateva luni erau peste 3.000 ha pentru care Petrom nu avea titlu de proprietate. Prin introducerea lor in capitalul social, ar fi fost posibil ca acel procent de 51% sa fie diminuat, deci sa nu mai existe o privatizare in aceasta directie. In aceasta situatie, s-a negociat dreptul de preemptiune al investitorului privat - pentru a-si mentine majoritatea. O alta intrebare pe care si-au pus-o ofertantii este daca aceasta valoare trebuie sau nu cuantificata. Pentru ca ar fi aberant ca partea romana sa spuna - "cat valoreaza terenurile, cu atat majoram capitalul". Ar fi fost, practic, o noua vanzare a Petrom. Ca atare, din acest motiv, s-a convenit cu toti participantii ca valoarea maxima de reintregire a patrimoniului Petrom cu terenurile respective sa nu depaseasca valoarea de 25 de milioane de euro. Deci, aceasta valoare de pana la 25 de milioane de euro ar insemna aportul de capital al investitorului pentru a-si mentine cota de 51%.
Statul roman cere pastrarea activelor de baza timp de patru ani
Un alt subiect negociat, pe care ofertantii au insistat, il reprezinta redefinirea activelor de baza, active care nu pot fi instrainate de catre investitor. Este vorba de explorare, productie, materii prime, o rafinarie si o parte de distributie. Pentru respectarea acestei obligativitati, MEC va face controlul din partea statului pe o perioada de patru ani, nu sapte cat prevedea initial propunerea de privatizare. Reprezentantul statului in Consiliul de Administratie va avea drept de veto in cazul in care contractele incheiate de SNP dupa privatizare sunt susceptibile de scurgere de fonduri catre investitorul strategic sau catre o companie afiliata sau daca prin contracte comerciale sau de achizitie de capacitati petroliere din alte tari s-ar cheltui fonduri mai mari de 20% din valoarea contabila a SNP. Divizarea SNP sau fuziunea cu alte societati nu se va putea face fara acordul statului roman.
Tranzactia - aprobata de Guvern si Parlament
Comisiile de negociere si privatizare, impreuna cu consultantul, vor proceda la evaluarea ofertelor si stabilirea investitorului selectionat. Din punctul nostru de vedere, credem ca acest proces va dura doua-trei saptamani. Se asteapta ca selectarea investitorului sa aiba loc pana in cursul lunii iunie, urmata de negocierea finala pentru semnarea contractului. Termenele de realizare a tranzactiei vor fi supuse aprobarii Guvernului si chiar Parlamentului, avandu-se in vedere amplasarea si importanta strategica a Petrom. Dupa semnarea contractului, va fi necesara parcurgerea unor etape si indeplinirea unor conditii, precum aprobarea majorarii de capital, exercitarea dreptului de preferinta de catre actionarii minoritari, aprobarea din partea Consiliului Concurentei, adoptarea anumitor schimbari legislative. Insist pe ideea ca procesul de privatizare este transparent, neexistand discutii puternice si reclamatii fata de modalitatea negocierilor. De asemenea, mentionez ca negocierile nu continua in acelasi spirit, iar noi incercam sa obtinem un pret cat mai bun, in urma caruia Petrom sa iasa o companie intarita, care sa joace un rol major in Romania si in aceasta parte a Europei.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite