Cum vrea Kazahstanul să revoluţioneze schimburile comerciale între China şi Europa

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dezvoltarea Rutei transcaspice urmăreşte modernizarea infrastructurii portuare de pe ambele maluri ale Mării caspice FOTO 123Rf
Dezvoltarea Rutei transcaspice urmăreşte modernizarea infrastructurii portuare de pe ambele maluri ale Mării caspice FOTO 123Rf

Kazahstanul are resurse, iar Europa are nevoie de ele. De asemenea, Kazahstanul este placa turnantă dintre industria manufacturieră din China şi piaţa de desfacere din Europa. Dar pentru acest lucru este nevoie de transport.

Împreună cu Azerbaidjanul, Georgia şi Turcia, Kazahstanul a dezvoltat un nou concept: Ruta Internaţională de Trasport Transcaspic. În Est, ruta este conectată la „Drumul Mătăsii“, un proiect prin care China vrea să se conecteze la Europa. Interconectarea sistemelor de transport a mărfurilor peste apele Mării Caspice face parte, de asemenea, din iniţiativa „Nurly Zhol“, anunţată în 2014, prin care preşedintele Kazahstanului, Nursultan Nazarbayev, vrea să stimuleze economia prin modernizarea căilor de transport. Sunt înscrise aici drumuri, porturi, căi ferate, dar şi infrastructura IT, serviciile publice şi educaţia, valoarea totală a pachetului de stimulente fiind de nouă miliarde de dolari. 

MODERNIZAREA INFRASTRUCTURII

Ei bine, dezvoltarea rutei transcaspice urmăreşte modernizarea infrastructurii portuare de pe ambele maluri ale Mării Caspice, dar şi continuarea rutei de transport prin Georgia şi Turcia, către Uniunea Europeană, unde sunt programate să ajungă mărfurile. 

Deja Kazahstanul, Azerbaidjanul şi Georgia au agreat creşterea volumului de mărfuri transportat pe această rută. Şefii administraţiilor de căi ferate din cele trei state s-au întâlnit recent pentru a discuta creşterea transporturilor. Iar pentru ca ruta să fie folosită tot mai mult, trebuie ca aceasta să fie competitivă. Astfel, întâlnirea s-a concentrat pe stabilirea unor tarife competitive şi a eliminării întârzierilor birocratice şi a problemelor de infrastructură. Scopul este ca o cantitate tot mai mare de mărfuri să circule pe ruta de feriboturi Aktau-Kuryk-Alat-Aktau-Kuryk. 

De asemenea, la începutul anului a avut loc primul transport pe ruta inversă: Ilyichevsk (Ucraina), Batumi (Georgia), Alyat (Azerbaidjan) şi Aktau (Kazakhstan). Protocolul privind tarifele preferenţiale a fost semnat în data de 14 ianuarie între Ucraina, Kazahstan, Georgia şi Azerbaidjan. Ziua următoare trenul a plecat din portul ucrainean şi a ajuns în China în data de 2 februarie.

Ucraina are o dispută diplomatică cu Rusia din cauza anexării Crimeei şi a sprijinirii separatiştilor din Donbass de către Moscova, cele două state impunându-şi reciproc sancţiuni. Astfel că acum Ucraina caută coridoare alternative pentru exporturile sale, iar Ruta Transcaspică este o astfel de oportunitate. Viteza tot mai mare de circulare a mărfurilor va face ca statele aflate pe Ruta Transcaspică să câştige anual un miliard de dolari, declara anul trecut Akif Mustafayev, secretarul general al programului naţional de cooperare privind transporturile între Europa, Caucaz şi Asia din Azerbaidjan. 

LEGĂTURA CU CHINA

Legătura dintre Kazahstan şi China este logică şi naturală. China este cel mai mare investitor străin din economia kazahă, cu 20 de miliarde de dolari, în special în domeniul resurselor. Mai exact, Kazahstanul exportă petrol, gaze, uraniu sau produse agricole. Mai mult, în ultimii doi ani cele două părţi au semnat acorduri în valoare de 70 de miliarde de dolari. De asemenea, Kazahstanul şi China derulează acum în comun peste 20 de proiecte în agricultură.

Pe de altă parte, doar din transportul bunurilor nu se foloseşte la maximum potenţialul Coridorului Transcaspic: industriile şi companiile locale trebuie să „adauge valoare“, după cum declara în aprilie Kurt Tong, diplomat american din cadrul Departamentului de Stat.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite