Criza din Marea Roșie perturbă comerțul: Retailerii cer UE să ia măsuri. Marinarii pot refuza să navigheze

0
Publicat:

Eurocommerce, principala organizaţie reprezentantivă de retail european, cere UE și statelor membre să rezolve criza din Marea Roşie care perturbă comerţul și are un impact semnificativ asupra afacerilor, scrie Reuters.

Harta Mării Roșii cu țările care o înconjoară
Din cauza atacurilor companiile de transport maritim au ales rute mai lungi și mai scumpe

Din cauza atacurilor lansate de rebelii Houthi asupra navelor din Marea Roşie, marile companii de transport maritim au decis să îşi redirecţioneze navele care fac legătura între Asia şi Europa pe o rută mai lungă şi mai scumpă, care presupune ocolirea Capului Bunei Speranţe.

Printre membri EuroCommerce se numără lanţurile de supermarketuri Ahold Delhaize, Carrefour, Lidl, M&S şi Tesco, precum şi retailerii de haine H&M, Inditex şi Primark.

"Cu cât este mai lungă ruta pe care transportatorii trebuie să o utilizeze, cu atât companiile, şi în cele din urmă consumatorii, vor suferi costuri suplimentare, care se vor adăuga costurilor deja ridicate ale traiului în Europa", susţine Eurocommerce într-o scrisoare trimisă ministrului belgian de Externe.

Retailerii care îşi asigură produsele de la uzinele din China şi Asia de Sud-Est se confruntă cu întârzieri şi majorări de costuri, în condiţiile în care ruta alternativă de navigaţie care ocoleşte Africa adaugă 10 până la 15 zile la durata unei călătorii între Asia şi Europa, rezultatul fiind cheltuieli mai mari cu carburantul şi mâna de lucru.

Perturbările provocate de criza din Marea Roşie au dat naştere la îngrijorări că reducerea inflaţiei va fi un proces mai îndelungat în Europa, într-un moment în care consumatorii abia aşteaptă ca preţurile la alimente şi haine să înceapă să scadă.

"Având în vedere magnitudinea impactului asupra afacerilor şi lanţurilor globale de aprovizionare, facem un apel pentru intensificarea şi coordonarea eforturilor instituţiilor UE şi statelor membre pentru a rezolva această situaţie", se mai arată în scrisoarea Eurocommerce.

Organizaţia precizează că susţine iniţiativele UE destinate protejării navelor comerciale şi marinarilor împotriva atacurilor. UE urmează să lanseze luna aceasta o misiune navală comună în Marea Roşie. 

Marinarii pot refuza să navigheze prin Marea Roşie

Marinarii au dreptul de a refuza să navigheze pe navele care trec prin Marea Roşie, conform unui nou acord convenit la nivel de sector, pe măsură ce situaţia escaladează şi din ce în ce mai multe nave sunt atacate de rebelii Houthi, au anunţat vineri un sindicat al navigatorilor şi mai multe asociaţii reprezentantive, transmite Reuters.

Începând de la mijlocul lunii noiembrie anul trecut, rebelii houthi, apropiaţi de Iran şi care controlează o mare parte a Yemenului, şi-au intensificat atacurile cu rachete şi drone în Marea Roşie, lângă strâmtoarea strategică Bab el-Mandeb, care separă Peninsula Arabică de Africa.

Marinarii rămân în continuare în bătaia puştii şi au semnat acorduri pentru primi o plată dublă atunci când intră în zonele cu risc ridicat.

În luna decembrie, zonele considerate cu risc forte mare au fost extinse pentru a include şi zona de sud a Mării Roşii, în cadrul acordurilor negociate între navigatori şi companiile de shipping sub umbrela unui forum cunoscut sub denumirea de Forumul Internaţional de Negociere Colectivă (IBF).

Conform ultimului acord IBF, marinarii trebuie să primească un preaviz cu şapte zile înainte de a intra în zonă şi au dreptul de a fi repatriaţi spre o altă locaţie pe socoteala companiei de shipping, au precizat Federaţia Internaţională a Lucrătorilor din Transport (ITF) şi Grupul Comun de Negociere (JNG), într-un comunicat de presă. Acordul include de asemenea un pachet compensatoriu egal cu salariul de bază pe două luni.

"Decizia de a include dreptul marinarilor de a refuza să navigheze nu a fost un pas adoptat cu uşurinţă, deoarece asta ar putea afecta în mod negativ comerţul mondial, dar siguranţa navigatorilor este primordială", se precizează în comunicat. "Din păcate, conflictul din regiune a escaladat, cu noi atacuri, din ce în ce mai sofisticate, asupra navelor comerciale", se mai arată în comunicat.

Federaţia Internaţională a Lucrătorilor din Transport (ITF), principala organizaţie sindicală pentru navigatori, a îndemnat guvernele să asigure eliberarea celor 25 de marinari răpiţi de rebelii Houthi, după ce la data de 19 noiembrie au atacat nava Galaxy Leader. Din echipajul navei capturate face parte şi un român.

Aproximativ 12% din comerţul mondial trece prin Marea Roşie.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite