Consiliul Fiscal: Cheltuielile de personal ale statului sunt subevaluate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul Fiscal apreciază că valoarea cheltuielilor de personal este subevaluată şi atrage atenţia asupra riscurilor generate de nerealizarea estimărilor ambiţioase privind atragerea fondurilor europene. Într-o opinie privind Strategia Fiscal-Bugetară actualizată pentru perioada 2013-2015, Consiliul constată din nou existenţa unor carenţe serioase de transparenţă în fundamentarea veniturilor bugetare.

"Astfel, Consiliul Fiscal constată din nou existenţa unor carenţe serioase de transparenţă în fundamentarea traiectoriei pe termen mediu a veniturilor bugetare, în condiţiile în care o evaluare detaliată a impactului măsurilor discreţionare nu este oferită decât pentru cele adoptate în contextul bugetului pe 2013", se arată în opinia Coniliului Fiscal.

În opinia Consiliului Fiscal, traiectoria prognozată a principalelor categorii de venituri bugetare apare drept elaborată pe baza menţinerii coordonatelor actuale ale sistemului de taxe şi impozite.

Deşi Strategia Fiscal-Bugetară 2013-2015 afirmă intenţia autorităţilor ca pe parcursul intervalului acoperit să opereze modificări substanţiale la nivelul sistemului de impozite şi taxe cu impact major asupra veniturilor bugetare (revenirea la un TVA de 19%, reducerea TVA la producătorii de produse agricole de la 24% la 9%, reducerea CAS la angajator cu 5 puncte procentuale., introducerea unui impozit pe venit venit diferenţiat, cu cote mai mici de 16% pentru anumite tranşe de venituri), aceasta nu conţine nici un fel de detalii privind momentul implementării măsurilor şi nici o evaluare a impactului acestora.

Nivelul veniturilor bugetare ca procent în PIB este proiectat în Strategoa Fiscal-Bugetară să înregistreze o creştere în perioada acoperită de aceasta de la un nivel efectiv de 33% din PIB în 2012 până la 33,9% din PIB în 2015, exclusiv pe seama îmbunătăţirii prognozate a absorbţiei de fonduri europene post-aderare, care este aşteptată să adauge veniturilor bugetare circa 1,2% din PIB la finele anului 2015 comparativ cu anul 2012. 

Evoluţia principalelor categorii de impozite şi taxe este aşteptată să evolueze în linie cu dinamica PIB nominal, fluctuaţii importante producându-se la nivelul componentelor "alte impozite şi taxe generale pe bunuri şi servicii" (scădere în 2013), unde nu mai sunt luate în calcul venituri din taxa clawback, respectiv "taxe pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizării bunurilor sau pe desfăşurarea de activităţí" (scădere în 2014), având în vedere veniturile excepţionale în 2013 din închirierea benzilor de frecvenţă către operatorii de telefonie mobilă (+2,1 miliarde de lei).

Veniturile nefiscale sunt preconizate a înregistra o creştere uşoară ca pondere în PIB începând cu anul 2014, ca urmare a intenţiilor enuntate de către Guvern de reevaluare a nivelului redevenţelor pentru exploatarea resurselor naturale începând cu 2014 (veniturile nefiscale sunt proiectate să crească în 2014 cu 0,2 puncte procentuale din PIB, fiind factorul principal al scăderii proiectate a deficitului bugetar de la 2,1% din PIB în 2013 la 1,8% din PIB în 2014).

Deşi în condiţiile acceptării ipotezei nemodificării sistemului actual de taxe şi impozite proiecţiile de venituri apar în general drept realiste, în opinia Consiliului Fiscal o supraevaluare uşoară a încasărilor este aparentă la nivelul veniturilor din TVA şi accize în 2014 şi 2015. Chiar dacă o dinamică superioară celei a bazelor macroeconomice relevante poate fi justificată printr-o potenţială creştere a eficienţei colectării, Consiliul Fiscal îşi reiterează îndemnul la prudenţă, considerând riscantă includerea ex–ante a impactului măsurilor de combatere a evaziunii fiscale, şi recomandând includerea ex-post, după ce eforturile de îmbunătăţire a colectării se vor fi materializat.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite