Ce trebuie să facă noul ministru care-l va înlocui pe Ioan Rus la Transporturi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Proiecte care erau „critice“ în maidatul lui Ioan Rus vor deveni presante în a doua jumătate a anului 2015
Proiecte care erau „critice“ în maidatul lui Ioan Rus vor deveni presante în a doua jumătate a anului 2015

Indiferent cine va fi numit la Ministerul Transporturilor, acea persoană va trebui să-şi formeze o echipă managerială deosebit de eficientă, anul 2015 fiind un moment-cheie pentru infrastructura românească. Pornind de la prezumţia că noul ministru va fi bine intenţionat, „Adevărul“ vă propune o trecere în revistă a priorităţilor pe care le va avea cel ce îl va înlocui la Transporturi pe Ioan Rus.

Absorbţia urgentă, în 2015, a fondurilor europene destinate infrastructurii rutiere şi feroviare, privatizarea CFR Marfă până la termenul mai 2016 stabilit de Comisia Europeană, demararea lucrărilor pe autostrada Sibiu-Piteşti şi reabilitarea sistemului feroviar ar fi doar câteva dintre priorităţile pe care ar trebui să le aibă în vedere înlocuitorul lui Ioan Rus.

De fapt, noul ministru va trebui să întreprindă în regim de urgenţă măsurile tărăgănate de miniştrii anteriori, pentru că în 2015 şi 2016 vor veni scadenţe pe care, dacă nu le respectăm, întârzierea va avea efecte în întreaga economie românească şi chiar costuri în formă bănească.

Cinci luni şi jumătate până la limita de finanţare 2007-2013

Data de 31 decembrie 2015 este ultima scadenţă până la care România – care beneficiază de formula „N+2“ în finanţările europene, adică posibilitatea întârzierii cu doi ani a atragerii fondurilor – ar mai putea să înainteze proiecte de infrastructură aferente tronsonului financiar 2007-2013.

Întârzierea absorbţiei ar atrage un fel de penalizare care se numeşte, în termeni de specialitate, „dezangajare“. Adică o scădere din finanţările tronsonului 2014-2020 a unei sume echivalente cu totalul sumelor neatrase în perioada 2007-2013.

Atenţie: per total, este vorba de 8 (opt) miliarde de euro neatrase până acum!

Nu-i aşa că noul ministru, care-l va înlocui la Transporturi pe Ioan Rus, va trebui să se grăbească?

Nu de alta, dar în capul lui va cădea, cel puţin la nivel de imagine, un eventual eşec al absorbţiei fondurilor, cu dezangajarea câtorva miliarde de euro destinate infrastructurii, chiar dacă nu din cauza lui se va fi întârziat.

Un Master Plan pe bune

Noul ministru va trebui să se aplece cu mai multă seriozitate decât miniştrii anteriori asupra cifrelor din Master Planul General de Transport.

De ce? Pentru că actualul Master Plan afişează date din care reies performanţe pe care România este greu de crezut că le va atinge.

Iată câteva exemple:
- investiţii de 3,2 miliarde de euro pe an, adică aproape 270 de milioane de euro pe lună, fără întrerupere, până în anul 2030;
- construcţia a 1.300 de kilometri de autostradă până în anul 2030, ceea ce presupune o viteză de execuţie de 240 de metri pe zi, în condiţiile în care până acum viteza era de 65 de metri pe zi;
- construcţia a 1.875 de kilometri de drumuri expres, adică 125 de kilometri pe an, ceea ce înseamnă 10,4 kilometri pe lună sau 347 de metri pe zi;
- reabilitarea a 3.200 de kilometri de cale ferată pentru atingerea de viteze comerciale superioare (140-160 km/h), ceea ce presupune o execuţie a lucrărilor într-un ritm echivalent cu 183 de metri pe zi (până acum, ritmul reabilitărilor a fost de 40 de metri pe zi);
- săparea de tuneluri pentru autostrăzi în lungime totală de 35 de kilometri, cu o viteză de 40 de metri pe zi, în condiţiile în care acum, la Metroul bucureştean, viteza de săpare este mai mică de 20 de metri pe zi.

Foarte important: toate aceste performanţe vor fi realizate simultan, adică şi autostrăzi, şi drumuri expres, şi linii ferate, şi tuneluri în acelaşi timp!

Practic, dacă ar fi să luăm de bune cifrele actualului Master Plan, am vedea un film SF în care şantierele de autostrăzi şi drumuri expres vor dudui, lamele buldozerelor se vor înroşi din cauza vitezei de lucru şi, în acelaşi timp, drezinele şi celelalte utilaje de modernizare a căilor ferate vor scoate efectiv scântei.

Nu-i aşa că noul ministru care-l va înlocui pe Ioan Rus va trebui să se aplece cu mai multă seriozitate asupra Master Planului General de Transport?

Mai puţin de un an pentru privatizarea CFR Marfă

Transportatorul feroviar CFR Marfă a trecut pe profit în 2014, după mai bine de şapte ani de pierderi, dar asta s-a întâmplat pentru că i s-au şters datorii de ordinul sutelor de milioane de euro.

Comisia Europeană a acceptat cu greu această măsură, şi a acceptat-o numai pentru că era destinată exclusiv primenirii contabile a companiei, în vederea privatizării.

În schimb, Comisia a trasat ca termen pentru privatizarea CFR Marfă luna mai 2016.

Aflăm (deocamdată, doar „pe surse“) că noua strategie de privatizare prevede listarea la Bursă a CFR Marfă în locul variantei anterioare cu un investitor strategic.

Interesant este că pentru 51% din acţiuni (care vor fi ofertate în două tranşe egale) statul va cere 500 de milioane de euro, ceea ce înseamnă că s-a revenit la evaluarea de un miliard de euro a valorii companiei.

Dacă aşa este, atunci va fi şi mai interesant de aflat de ce la ultima tentativă de privatizare valoarea pachetului de 51% a fost de doar 187 de milioane de euro (sub 800 de milioane de lei).

Adică 372 de milioane de euro ar fi valoarea totală a transportatorului feroviar!

Reamintim că specialiştii din industria feroviară apreciază că valoarea CFR Marfă este de cel puţin două miliarde de euro.

Sibiu-Piteşti, gata cu tergiversările!

În fine, o altă prioritate de grad zero pentru noul ministru de la Transporturi ar trebui să fie traversarea Carpaţilor cu o autostradă.

Mai exact, demararea lucrărilor la autostrada Sibiu-Piteşti, pe care atât specialiştii în infrastructură, cât şi (mai ales) transportatorii de toate categoriile o consideră absolut şi urgent necesară.

Sibiu-Piteşti prezintă avantaje incontestabile în raport cu celălalt proiect (Comarnic-Braşov), cum ar fi dificultatea mai mică de construire, dificultatea mai mică de finanţare şi utilitatea efectivă pentru transportatori.

Noul ministru va trebui să tranşeze ferm disputa Sibiu-Piteşti versus Comarnic-Braşov şi să mobilizeze toate forţele disponibile astfel încât lucrările la „Autostrada Dacia“ să înceapă cât mai curând.

Presupunând că omul care-l va înlocui pe Ioan Rus la Transporturi va fi animat de cele mai bune intenţii şi că va reuşi să rezolve măcar câteva dintre problemele amintite mai sus, nu ne mai rămâne decât să-i urăm succes.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite