Ce salariu are un șofer de camion din Germania față de unul din România. Topul țărilor care plătesc regește
0De opt ori mai puțin câștigă un șofer de TIR în România, spre deosebire de salariile oferite celor angajați în Europa. Diferența este uriașă, însă, chiar și așa, este criză de conducători de camioane pe plan extern.
Un șofer profesionist ajunge să fie plătit regește în străinătate, însă acest lucru depinde de mai mulți factori: experiența de muncă, țara și bonusurile suplimentare. Cel mai bine se câștigă în Europa de Vest, dar și în Scandinavia, anunță ziarulromanesc.de. Astfel, conducătorii de camion pot primi un salariu lunar brut cuprins între 3.000 și 4.000 de euro. Trebuie menționat că venitul de bază nu include costul indemnizației de șofer.
Un top al țărilor care oferă salarii consistente în acest domeniu situează, pe primul loc, Islanda (3.900-4.300 euro), urmată de Germania (3.000-4.000 euro), Franța și Țările de Jos, cu 2.500-3.500 euro, și Italia – 2.700-3.000 euro. De nerefuzat sunt și ofertele în Suedia: 28.000-30.000 SEK (2.700-2.900 euro), precum și în Norvegia: 29.000-30.000 NOK (2.850-2.950 euro).
La polul opus, în România, munca pe camion este plătită cu o leafă de mizerie. Salariul unui șofer de camion în România pornește de la 2.500 de lei net (în jur de 500 de euro), dar poate crește în funcție de tipul transportului și de experiență, dar și de orele de condus și kilometrii parcurși. În această situație, veniturile cresc considerabil.
Statisticile Asociației Federale pentru Transport de Marfă, Logistică și Utilizare din Germania (BGL) sunt îngrijorătoare. Europa are nevoie de peste 100.000 de șoferi de TIR. Problema principală este războiul, muncitorii din Ucraina fiind nevoiți să se întoarcă în țara natală. Cei mai mulți dintre ei lucrează pentru companii de transport poloneze și lituaniene.
Potrivit BGL, între 60.000 și 80.000 de șoferi de camion sunt necesari doar în Germania.
Criză de angajați
Firmele de transport mărfuri din Italia se confruntă cu o criză de conducători auto, astfel încât salariile oferite în acest domeniu au crescut. De exemplu, în urmă cu câteva zile, un antreprenor român a anunțat că oferă salarii de aproape 3.000 de euro, însă nu reușește să găsească personal.
Florin Sitaru, originar din Vâlcea, conduce o companie de transport mărfuri în Piacenza, nordul Italiei, care deține peste 30 de camioane. Acesta se confruntă cu o criză de personal, deși oferă salarii atractive, de până la 2.800 de euro. Acesta se plânge de faptul că are contracte, dar nu și șoferi suficienți pentru a le putea onora, astfel că pierderile înregistrate s-au ridicat la zeci de mii de euro. Acesta a căutat în România să angajeze șoferi, însă nu a reușit să găsească persoane dornice să lucreze.
„Nu mai găsesc personal competent. Aș accepta și începători, dar să aibă dorința de a învăța, să fie serioși. Le dăm chiar și banii înainte. Dar sunt din ce în ce mai puțini cei cu care se poate lucra. Unii vin și-mi spun că vor să stea o lună, apoi să plece. E o nebunie totală, o criză care a început acum un an și devine din ce în ce mai presantă. Am căutat la început în Italia, apoi și în România“, a spus Florin Sitaru pentru publicația rotalianul.ro.