Bursa Română de Mărfuri: Piaţa gazelor naturale nu este afectată dacă resursele sunt tranzacţionate pe două sau mai multe burse

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gazele naturale autohtone sunt cu 35% mai ieftine decât cele cumpărate de Bulgargaz din străinătate FOTO novinite.com

România are de câştigat cu o piaţă a gazelor naturale care funcţionează pe bursă, iar lichiditatea pieţei nu este afectată dacă resursele sunt tranzacţionate pe două sau mai multe burse de gaze naturale: aceasta este concluzia unei întâlniri informale organizate joi de Bursa Română de Mărfuri.

Dezbaterea a avut loc în contextul în care Comisia de Industrii şi Servicii a Camerei Deputaţilor dezbate amendamentele la OUG 64 privind liberalizarea pieţei gazelor naturale, exprimând, printre altele, temeri cu privire la o potenţială creştere necontrolată a preţurilor.

Potrivit participanţilor la discuţie, existenţa mai multor burse pe care se tranzacţionează gaze naturale nu afectează lichiditatea pe piaţă, creează transparenţa domeniului, creşte competiţia şi pune presiune în direcţia scăderii preţurilor la gaze. În plus, OUG 64 este în vigoare deja de la finele anului 2016 şi nu a produs efecte menite să genereze temerile exprimate de Comisia de Industrii şi Servicii a Camerei Deputaţilor.

Preşedintele Bursei Române de Mărfuri (BRM), Septimiu Stoica, a declarat în cadrul acestei întâlniri informale că datele colectate până acum privind tranzacţionarea pe bursă a gazelor naturale vor fi date publicităţii şi a dat mai multe argumente cu privire la oportunitatea tranzacţiilor pe mai multe burse.

„Este nevoie de bursă pentru tranzacţionarea gazelor naturale? Răspunsul nostru imediat este: Da. Bursele reprezintă soluţia cea mai ieftină şi cea mai economică, pentru că permit ceea ce nicio altă instituţie a economiei de piaţă nu poate să facă tehnic: confruntarea şi negocierea în acelaşi timp a mai multor reprezentanţi ai vânzătorilor şi cumpărătorilor - deci tranzacţionarea multilaterală. Bursa este de asemenea capabilă să ofere preţurile de referinţă şi transparenţa necesară care să dea credibilitatea acelor preţuri de referinţă. La care adăugăm, evident, reglementările şi controlul din partea autorităţilor publice”, a declarat Septimiu Stoica.

Preşedintele BRM subliniază că, în ultima perioadă, s-a tranzacţionat pe Bursa Română de Mărfuri aproape 70% din volumul de gaze naturale tranzacţionat naţional, deci peste dublu a ceea ce erau obligaţi să facă - prin OUG 64, furnizorii de gaze naturale sunt obligaţi să tranzacţioneze 30%.

Liberalizarea, mai spune Septimiu Stoica, deschide şansa consumatorului de a primi produsul la cea mai bună calitate şi la cel mai bun preţ. „De ce este mai bine să existe mai multe platforme? Sunt avantajele concurenţei: micşorarea costurilor, al comisioanelor de tranzacţionare pe piaţă. Evident că instituţiile vor fi în concurenţă, evident că comisioanele lor vor scădea, ei vor trebui să îşi acomodeze activitatea care să permită acest lucru, iar asta se va traduce în cifre mai bune pentru cei care cumpără en gros şi cifre mai bune pentru consumatori finalmente, indirect, dar reamente palpabil. Alt argument, tot la nivel de competiţie, este acela al calităţii serviciilor.” El a atras atenţia cu privire la mituri propagate în spaţiul public pe marginea tranzacţionării gazelor naturale pe bursă. „S-a vehiculat că pericolul pentru România dacă ar funcţiona două platforme, ca acum, sau mai multe, este că această marotă, lichiditatea, ar fi stricată. Pentru că există aceeaşi cantitate tranzacţionată pe două platforme care - aici este marea greşeală - ar fi interconectate. Evident că nu sunt conectate, dar ele sunt folosibile în paralel. La Londra, patria europeană a burselor, sunt peste 180 de platforme de tranzacţionare. Nu tranzacţionează aceleaşi active. Dar aceleaşi active sunt prezente pe mai multe platforme.”

În ceea ce priveşte bursele de stat, el a atras atenţia că, de regulă, acestea nu există în ţările dezvoltate. Totodată, existenţa lor ar ridica semne de întrebare, în condiţiile în care vorbim despre instituţii protejate, iar numirile în funcţii cheie nu sunt făcute mereu pe criterii de competenţă. „Nu veţi găsi în Europa, SUA, Australia, Noua Zeelandă şi în ţările tigrilor asiatici burse ale statului. Există asemenea burse în fostele ţări comuniste din componenţa URSS, în Africa, sau în locuri în care macroeconomic au nevoie de o asemenea instituţie şi nu există iniţiativă particulară de a le pune pe picioare; atunci, statul, tranzitoriu, se implică în crearea unor asemenea instituţii”, a explicat preşedintele BRM.

În lumina amendamentelor aduse OUG 64 în vederea transpunerii actului normativ, Bursa Română de Mărfuri consideră că Comisia de Industrii şi Servicii a Camerei Deputaţilor a decis în mod arbitrar şi prin încălcarea principiilor pieţei libere excluderea unui operator privat din piaţa gazelor naturale din România. „Naţionalizarea activităţii Bursei Române de Mărfuri prin impunerea unui monopol de stat asupra tranzacţionării gazelor naturale, printr-un proces de legiferare denaturat, este anticonstituţională şi încalcă în mod flagrant legislaţia Uniunii Europene în materie de funcţionare a pieţelor bursiere şi principiile de concurenţă”, susţin reprezentanţii BRM.

Prin amendamentele aduse OUG 64, Comisia de Industrii şi Servicii a Camerei intenţionează să impună o singură licenţă de operator pe piaţa centralizată de gaze naturale, propusă a fi acordată OPCOM – Operatorul Pieţei de Energie Electrică şi de Gaze Naturale din România, fililală a companiei Transelectrica, aflată sub controlul statului.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite