Burduja: Nu vom lăsa securitatea energetică pe mâinile unora care folosesc energia ca armă de șantaj

0
Publicat:

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, s-a întâlnit luni cu ministrul Afacerilor Externe și al Comerțului Internațional al Ungariei, Péter Szijjártó, cu care a discutat inclusiuv despre intenția companiei ungare MVM de a achiziționa E.On. România.

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja
Ministrul Energie s-a întâlnit luni cu ministrul ungar al Comerțului, Péter Szijjártó

Nu vom mai lăsa vreodată securitatea energetică a Europei în mâinile celor care au folosit și folosesc energia ca armă de șantaj. Regiunea noastră trebuie să diversifice sursele de aprovizionare și să conteze cât mai mult pe ea însăși. România, în prezent cel mai mare producător de gaze al Uniunii Europene, își va dubla capacitatea de producție în 2 ani prin proiectul Neptun Deep. Așadar, vom contribui esențial la întărirea securității energetice a regiunii.”, a declarat luni ministrul Sebastian Burduja, după întâlnirea care a avut loc la Ministerul Energiei.

Discuțiile bilaterale s-au concentrat asupra volatilității piețelor regionale de energie, întărirea securității energetice regionale și diversificarea aprovizionării cu gaze naturale. Proiectele Neptun Deep și Acordul între Guvernele Republicii Azerbaidjan, Georgiei, României și Ungariei privind Parteneriatul Strategic în Domeniul Dezvoltării și Transportului Energiei Verzi (AGRU - Coridorul Verde) au fost printre temele întrevederii.

„Am reafirmat angajamentul României pentru securitatea energetică a regiunii noastre și hotărârea noastră de a elimina orice dependență de resurse de la cei care au șantajat energetic Europa decenii la rândul. Am insistat asupra nevoii de solidaritate între europeni și, mai ales, asupra necesității de a diversifica sursele de aprovizionare cu energie.

În acest sens, România, astăzi primul producător de gaze al UE, lucrează la demararea proiectului Neptun Deep în 2027, care va dubla capacitatea noastră de producție a gazelor naturale făcându-ne capabili de a asigura o parte din necesarul regiunii. În această privință, Gazoductul BRUA și segmentul Tuzla-Podișor (în lucru) vor fi cruciale în transportul gazelor. România nu are o problemă să înlocuiască dependența față de gazul rusesc cu dependență față de gazul românesc, în condiții comerciale, deci la un preț bun, și pentru acele cantități care depășesc necesarul pentru consum intern”, a declarat Burduja.

În ceea ce privește energia electrică, România realizează Interconectorul de Înaltă Tensiune în Curent Continuu (HVDC) 5000 MW, care va facilita transportul energiei către Vest, cu pierderi minime. Alături de Ungaria, Georgia și Azerbaidjan, vom extinde acest interconector prin Marea Neagră, realizând conexiunea cu Georgia și Azerbaidjan. Transelectrica și companiile omoloage din celelalte țări sunt în curs de a încheia toate procedurile pentru operaționalizarea companiei de proiect, cu sediul în București.

„Am insistat, totodată, pe necesitatea dezvoltării interconexiunilor la nivel european. Europa trebuie să fie echitabilă în ceea ce privește prețurile la energie, iar pentru asta, fiecare dintre statele membre trebuie să își îndeplinească obligațiile privitoare la interconexiuni, așa cum a făcut și România.

Referitor la posibila tranzacție MVM-E.ON, i-am prezentat omologului ungar același punct de vedere al Ministerului Energiei pe care l-am exprimat și public”, a declarat Ministrul Energiei, Sebastian Burduja.

„România își va proteja suveranitatea și interesele strategice ale cetățenilor săi. Energia României va rămâne în slujba românilor”, a adăugat el.

Achiziția E.On România de către MVM poate afecta securitatea națională

În urmă cu câteva zile, Ministerul Energiei a sesizat Comisia pentru Examinarea Investițiilor Străine Directe în legătură cu intenția MVM Grup de a achiziționa E.ON Energie România, existând indicii că tranzacția poate avea impact asupra securității naționale.

Principalele motive pentru sesizarea CEISD sunt:

1. Legături cu Rusia:

MVM Zrt. are relații comerciale extinse cu Gazprom și Rosatom, companii rusești aflate sub sancțiuni internaționale, prin care Ungaria își menține o dependență ridicată de gazele naturale și tehnologia nucleară din Rusia.

Au fost identificate elemente de “decisive influence, shadow control, influence by economic dependence și effective control”, atât în cadrul MVM Grup cât și a societății prin intermediul căreia se intenționează cumpărarea pachetului majoritar al E.ON Energie România.

2. Riscul cesiunii ulterioare a acțiunilor E.ON Energie România către entități non UE

Din analiza documentației depuse de MVM rezultă că structura contractuală și clauzele aferente tranzacției generează o posibilitate de cesiune ulterioară a participațiilor cumpărate de la E.ON Energie România către entități din afara Uniunii Europene sau către alte entități care nu figurează ca părți inițiale ale tranzacției. Această vulnerabilitate contractuală poate facilita transferul indirect al controlului către actori economici sau politici ce nu respectă rigorile și standardele de conformitate impuse de legislația europeană în domeniul energetic și transparență a tranzacțiilor.

3. Riscuri asupra datelor companiei și a datelor cu caracter personal ale peste 3 milioane de utilizatori:

S-au identificat lipsa unor garanții legale și contractuale în protejarea datelor companiei E.ON Energie România și ale datelor cu caracter personal ale peste 3 milioane de clienți români de a putea fi accesate/vehiculate de alți parteneri comerciali ai grupului MVM, de entități din afara Uniunii Europene, respectiv de entități rusești cu care grupul se află în raporturi comerciale.

4. Probleme de transparență a cumpărătorului

S-au constatat declarațiile incomplete și proveniența neclară a fondurilor MVM pentru această achiziție, ridicând suspiciuni privind respectarea legislației europene în materie de prevenire a spălării banilor și a regulilor concurențiale. Trebuie analizat și valoarea propusă a tranzacției.

Există date conform cărora raporturile comerciale ale MVM cu companii controlate de Federația Rusă au la bază prestarea unor bunuri și servicii la tarife care generează o capitalizare indirectă a grupului MVM cu fonduri din afara Uniunii Europene.

5. Conflictul cu strategiile energetice naționale:

Informațiile din documentația MVM de a reduce consumul de gaze naturale contravin Strategiei Energetice a României și Programului de Guvernare 2024-2028, care prioritizează extinderea accesului populației la rețelele de gaz și valorificarea resurselor interne.

6. Precedente internaționale:

Au fost analizate comparativ tranzacții similare, cum este cazul achiziției producătorului de trenuri Talgo în Spania, care au fost respinse din cauza legăturilor MVM cu entități rusești și a influenței politice exercitate de guvernul ungar. Acest exemplu relevă o practică documentată a utilizării unor achiziții strategice pentru a consolida interesele geopolitice ale Rusiei în diverse state membre UE.

Tranzacția ridică și probleme de securitate, prin potențialul său de a submina independența energetică a României și de a favoriza influențele externe ostile Uniunii Europene.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite