ASF a aprobat înfiinţarea Fondului Naţional de protecţie a asiguraţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
asf

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a aprobat în ultima şedinţă a Consiliului un proiect de regulament privind înfiinţarea Fondului naţional de protecţie (FNP), care se va constitui din contribuţia tuturor membrilor, proporţional cu volumul primelor brute încasate din vânzarea contractelor RCA/Carte Verde.

Acesta se va constitui ca structură financiară a Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) prin preluarea Fondului comun de Carte Verde şi a 95% din disponibilul Fondului de Protecţie a Victimelor Străzii. FNP va fi utilizat doar pentru acordarea despăgubirilor persoanelor prejudiciate care au acest drept potrivit legii şi pentru efectuarea cheltuielilor legate de plata acestor despăgubiri.

„Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), constituit ca asociaţie profesională, independentă şi autonomă a tuturor societăţilor de asigurare care au dreptul să practice în România asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule, are obligaţia, în vederea exercitării atribuţiilor de birou naţional auto, de organism de plată a despăgubirilor şi de organism de compensare, să constituie o structură proprie denumită Fondul naţional de protecţie (FNP)”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de regulament.

Potrivit acesteia, Fondul naţional de protecţie se constituie din „contribuţia tuturor membrilor, proporţional cu volumul primelor brute încasate din vânzarea contractelor RCA/Carte Verde; disponibilul Fondului naţional de protecţie, contribuţia şi termenele de plată la acesta se stabilesc prin reglementări ale ASF la propunerea BAAR”.

Astfel, FNP se va constitui ca structură financiară a BAAR prin preluarea Fondului comun de Carte Verde şi a 95% din disponibilul Fondului de Protecţie a Victimelor Străzii, urmând să fie „utilizat doar pentru acordarea despăgubirilor persoanelor prejudiciate care au acest drept potrivit legii şi pentru efectuarea cheltuielilor legate de plata acestor despăgubiri”.

O altă prevedere importantă se referă la faptul că Adunarea generală a BAAR va stabili nivelul de referinţă pentru disponibilul FNP, care nu poate fi mai mic decât echivalentul în lei la cursul BNR din ultima zi lucrătoare a fiecărei luni a sumei de 30 mil. euro.

„Membrii BAAR contribuie la FNP proporţional cu primele brute încasate din vânzarea contractelor RCA şi Carte Verde”, se mai arată în regulament.

Contribuţiile membrilor vor fi contribuţii permanente şi contribuţii speciale şi au în vedere menţinerea nivelului de referinţă de 30 de mil. euro. Cotele aferente acestor contribuţii se stabilesc de BAAR cu avizul prealabil al ASF.

Cum se constituie resursele financiare

În ce priveşte constituirea resurselor financiare, ASF propune ca acestea să fie completate, după caz, cu contribuţii permanente, contribuţii speciale; dobânzi şi penalităţi de întârziere pentru neplata la termen a contribuţiilor cuvenite Fondului naţional de protecţie; sume recuperate de BAAR conform art. 31 alin.(6) din OUG nr.54/2016; venituri din fructificarea disponibilităţilor financiare aparţinând Fondului naţional de protecţie.

Contribuţiile permanente şi contribuţiile speciale se stabilesc de către BAAR până la data de 5 ale fiecărei luni cu luarea în considerare a situaţiei financiare existente la nivelul lunii precedente în ce priveşte disponibilul FNP incluzând creanţele certe de recuperat faţă de nivelul de referinţă.

Contribuţiile speciale pot fi restituite în anumite condiţii

Proiectul de regulament stipulează şi posibilitatea restituirii contribuţiei speciale în situaţia în care disponibilul FNP depăşeşte nivelul de referinţă.

„Dacă disponibilul Fondului naţional de protecţie depăşeşte nivelul de referinţă (…) BAAR poate hotărî restituirea integrală sau parţială către membri a contribuţiei speciale”, se arată în proiect.

Contribuţia specială poate fi restituită integral către societăţile de asigurare care au pierdut calitatea de membru al BAAR, după 3 ani de la data respectivă, dacă nu au obligaţii neonorate în legătură cu calitatea pe care au deţinut-o. 

Dacă, pe parcursul celor 3 ani, BAAR va hotărî restituirea contribuţiei speciale, de această hotărâre vor beneficia în mod corespunzător şi societăţile de asigurare care au pierdut calitatea de membru la BAAR.

În perioada de 3 ani, BAAR poate oricând compensa contribuţia specială achitată de fostul membru cu obligaţiile scadente şi neachitate ale acestuia către BAAR.

Obligaţia calculului contribuţiilor, urmărirea încasării acestora la Fondul naţional de protecţie, precum şi calculul şi încasarea penalităţilor şi a majorărilor de întârziere datorate sunt în sarcina BAAR.

Regulamentul privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului Naţional de Protecţie va intra în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite