Aeroporturile din Bucureşti, Constanţa şi Timişoara se vor dezvolta şi moderniza pe banii lor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Noile piste, căi de rulare şi platforme staţionare sau cele modernizate vor fi concesionate companiilor, statul urmând să perceapă o redevenţă pentru exploatarea acestor bunuri, redevenţă ce va fi redusă în timp până la concurenţa cu sumele investite de companii.

Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti - care administrează Aeroportul Internaţional Henri Coandă şi Aeroportul Internaţional Aurel Vlaicu -, SN "Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu - Constanţa" şi SN "Aeroportul Internaţional Timişoara - Traian Vuia” vor construi sau dezvolta din surse proprii noi piste, căi de rulare a aeronavelor sau platformele de staţionare ale acestora, bunuri ce le vor fi ulterior concesionate de stat, în schimbul unei redevenţe.

„Crearea de noi bunuri proprietate publică, dezvoltarea şi modernizarea celor existente în scopul extinderii şi modernizării activităţii Companiei se asigură din surse proprii, fonduri publice şi alte surse atrase, în condiţiile legii şi cu respectarea regementărilor în domeniul ajutorului de stat. Bunurile de natura proprietăţii publice nou-create constând în piste de decolare şi aterizare, căi de rulare şi platforme staţionare aeronave sau rezultate în urma dezvoltării şi/sau modernizării celor existente, indiferent de sursa de finanţare, se concesionează Companiei”, se arată într-un proiect de hotărâre elaborat de Ministerul Transporturilor.

Redevenţa va fi diminuată până se va amortiza investiţia

Proiectul de act normativ stabileşte şi că pe perioada amortizării investiţiilor efectuate în bunuri de natura domeniului public, investiţii finanţate integral din veniturile aeroporturilor, acestea vor beneficia de reducerea redevenţei plătite pentru exploatarea bunurilor aflate în proprietatea publică a statului, până la concurenţa cu sumele investite din fonduri proprii. În acest fel se permite aeroportului să-şi refacă mai rapid sursa proprie de finanţare a investiţiilor care să-i permită o dezvoltare sustenabilă.

   

Finanţarea investiţiilor destinate marilor aeroporturi contravine normelor UE

În prezent, toate bunurile nou create de natura proprietăţii publice, dezvoltarea şi modernizarea celor existente în scopul extinderii şi modernizării activităţii aeroporturilor respective se asigură integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, iar obiectivele de investiţii respective se aprobă prin hotărâre a Guvernului, potrivit legii.

Prin proiectul de act normativ, statul încearcă să evite posibile proceduri care ar putea fi declanşate de Comisia Europeană împotriva României având în vedere că în cazul aeroporturilor cu trafic anual mai mare de 5 milioane de pasageri, statul nu ar trebui să acorde un ajutor pentru investiţii decât în condiţii excepţionale.

„Aceste dispoziţii sunt în contradicţie cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare, care menţionează că investiţiile în infrastructura aeroportuară reprezintă ajutor de stat, stabilind şi intensităţile maxime ale ajutorului de stat, în funcţie de traficul înregistrat de aeroporturi.

În plus, Orientările privind ajutorul de stat acordat aeroporturilor si companiilor aeriene, care fac obiectul Comunicării Comisiei Europene C(2014)963, prevăd că în cazul aeroporturilor cu trafic anual mai mare de 5 milioane de pasageri nu ar trebui să fie acordat un ajutor pentru investiţii decât în condiţii excepţionale”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite