„Treapta a noua“ e despre vina tragică regăsită în vina contemporană şi despre fragilitatea fiinţei. Totul se întâmplă într-un apartament din Chicago, unde o mamă încearcă să-şi refacă relaţia cu fiica sa de 16 ani. O are alături pe prietena ei şi o fată de la un centru de asistaţi sociali. Pe scenă, se perindă patru personaje feminine, apăsate de tăcere şi de trecut, în spaţii deschise de nişte uşi, imaginate de arhitectul Octavian Neculai.  Spectacolul redă o poveste dureroasă – spusă cu umor – despre vină, singurătate şi conştiinţă, despre asumare şi despre deznădejde.  Vina este generalizată, e aproape imposibil să mai faci diferenţa dintre victimă şi călău.

Spectacolul „Treapta a noua“, scrisă de dramaturgul american Tom Ziegler, în traducerea şi adaptarea scenică a Ancăi Maria Colţeanu, se joacă la Sala Toma Caragiu a Teatrului Bulandra. Piesa e un thriller în care personajele se abandonează propriilor disperări, care par fără liman, consideră regizoarea Anca Maria Colţeanu. Spectacolul devine casant prin replici şfichiuitoare, fiind o analiză profundă a efectelor alcoolismului, care înstrăinează mintea de corp şi năruie normalitatea din relaţiile familiale.

Interpretări în cheie realistă

Patru interpretări în cheie realistă nimeresc nuanţele potrivite într-un spectacol emoţionant, cu un mesaj puternic şi tulburător. Din distribuţie fac parte Manuela Ciucur, Catinca Maria Nistor, Oana Ştefănescu şi Adela Bengescu.

Joanna McNeil (Manuela Ciucur) s-a lăsat de mult de băutură şi a ajuns pe treapta a noua a planului său de recuperare. Trebuie să le ceară scuze tuturor celor pe care i-a rănit. Cea mai importantă pe listă este fiica ei, Melissa (Catinca Maria Nistor).

Chiar în ziua în care Melissa împlineşte 16 ani, mama îşi invită fiica la ea acasă, nu pentru a justifica erorile din trecut, ci pentru găsi puterea de a merge mai departe. Manuela Ciucur, mama timorată de vină, reuşeşte să dozeze perfect în personajul său inteligenţa, ironia, descumpănirea şi fragilitatea. Catinca Maria Nistor, în rolul fiicei Mellissa, este impresionantă prin modul în care ţine în frâu emoţiile, ea portretizând o adolescentă privată de dragostea maternă. Glacialitatea ei impenetrabilă ascunde o suferinţă care explodează într-o scenă, în care ea aruncă într-un perete cu obiectele din jur, într-un moment de sinceritate şi de adevăr care înlătură bariera dintre mamă şi fiică.

Oana Ştefănescu, în rolul lui Eleanor Forbes Houser, prietena mamei, are o prezenţă tandră şi echilibrată, încercând să o tempereze pe Joanna. Adela Bengescu, în rolul lui Tracy Smithfield, care întruchipează o puştoaică alcoolică, rebelă şi nonconformistă, dă un impuls de dinamism spectacolului. Tracy este o apariţie funky, o pată de culoare, alternând stări de o mare duioşie.

Asumarea responsabilităţii

„Treapta a 9-a“, printr-o interpretare cum rar descoperi pe scenele din Bucureşti, capătă o valoare simbolică pe care textul nu o promitea, pentru că, până la urmă, e o poveste cu subiect aproape de telenovelă, despre o femeie alcoolică, care luptă să se salveze. Şi toată acţiunea piesei se rezumă la întâlnirea cu fiica, de care mama  a stat departe ani întregi şi pe care o (re)descoperă, pe jumătate o străină, pe jumătate maturizată. Regia discretă a pus pe un drum drept talentul celor patru actriţe. Tot ce fac ele denotă forţă de sugestie, înţelegere a textului şi credibilitate interpretativă. Născută în 1974, regizoarea Anca Maria Colţeanu a absolvit în 1998, în cadrul UNATC, la clasa profesoarei Cătălina Buzoianu. A câştigat proiectul „Tineri regizori – texte contemporane“ şi a montat „Alchimistul“ de Paulo Coelho la Teatrul Odeon. Dramaturgul Tom Ziegler, licenţiat în engleză şi istorie, cu un master în „Belle Arte“, a scris piese care au fost  reprezentate la Edinburgh Festival Fringe. Dramaturgul s-a mutat de câţiva ani în West Virginia, unde predă scriere dramatică la Washington şi Lee University.

„Treapta a noua“ rămâne o piesă, în cheie realistă, care vorbeşte de la început până la sfârşit despre asumarea responsabilităţii. Prin ironii fine, textul maschează drama din spatele cuvintelor. Piesa reuşeşte să fie originală în tratarea problemelor complexe pe care le implică alcoolismul, încercând să nu fie pilduitoare. Ziegler reuşeşte să nu decadă în patetism şi evită să fie moralist.

„Treapta a noua“

traducerea şi adaptarea scenică: Anca Maria Colţeanu

Teatrul Bulandra, Sala Toma Caragiu

de Tom Ziegler

Regie: Anca Maria Colţeanu

Scenografie: Octavian Neculai

Muzică: Ovidiu Savu Ioniţă

Coregrafie: Andreea Novac

Cu: Manuela Ciucur, Catinca Maria Nistor, Oana Ştefănescu, Adela Bengescu.