„Coast to Coast“ - expoziţia ceramiştilor nord-americani la Palatul Mogoşoaia

„Coast to Coast“ - expoziţia ceramiştilor nord-americani la Palatul Mogoşoaia

Palatul Mogoşoaia

Asociaţia Basarab Art & Science şi Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti Mogoşoaia vă invită la „Coast to Coast“, expoziţia ceramiştilor nord-americani, curatoriată de Vlad Basarab, care va avea loc la Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti, Mogoşoaia din 15 octombrie până pe 10 noiembrie 2016, în sălile: Foişor, Cuhnie, Gheţărie.

Ştiri pe aceeaşi temă

Sâmbătă 15 octombrie, la ora ora 12:00, va avea loc în Sala Scoarţelor a Palatului Brâncovenesc, o conferinţă având drept invitaţi pe: Sin-Ying Ho, Quens College, City University of New York şi Linda Swanson, Concordia University Montreal, moderator: Vlad Basarab, Universitatea Naţională de Arte, Bucureşti. Vernisajul expoziţiei va avea loc la Cuhnia Palatului la ora 14:00 în data de 15 octombrie. Artiştii care paticipă la această expoziţie sunt: Jennifer Allen, Linda Christianson, Josh DeWeese, Steven Godfrey, Sin-Ying Ho, Rober “Boomer” Moore, Shoji Satake, Brad Schwieger, Linda Swanson şi Martin Tagseth. Expoziţia este dedicată memoriei lui Tom Rohr, ceramist american.

„Coast to Coast este un concept pe termen lung care propune ceramica drept pod între culturi, între tradiţii şi practici contemporane, o formă de limbaj care traversează mii de ani, legând trecutul de viitor. Analizând originile şi practicile ceramiştilor nord-americani incluşi în această expoziţie, este evident că poveştile (destinele) şi influenţele lor izvorăsc din America de Nord, Europa şi Asia“, explică curatorul Vlad Basarab, artist vizual şi ceramist, care expune până pe 13 octombrie la Galateea Contemporary Art (Calea Victoriei 132) o instalaţie excepţională, „Arheologia memoriei: Cărţile focului“.

„Expoziţia de faţă, primul eveniment din cadrul Coast to Coast, va fi compusă din lucrări utilitare şi non-utilitare ale unor artişti ceramişti de prestigiu din varii zone geografice ale Statelor Unite şi Canadei, reprezentând un mic sondaj al ceramicii nord-americane prin viziunea curatorului. Majoritatea artiştilor din această expoziţie sunt de asemenea cunoscuţi ca mentori şi educatori la universităţi prestigioase din SUA şi Canada.

În contextul în care tradiţiile ceramice (teracotă) din România dispar, iar ceramiştii contemporani evită în general creaţia de oale, există o ruptură evidentă între ceramica tradiţională şi cea contemporană. Expoziţia evidenţiază pe de-o parte că ceramica în forma de sculptură şi olărit pot coexista şi influenţa una pe cealalta, dar mai ales că tradiţiile pot fi o fundaţie pe care se poate construi. Ambele direcţii pot fi urmate în educarea publicului asupra importanţei obiectelor făcute de mână, intimităţii lor şi a felului în care ne pot îmbogăţi vieţile.

Ceramica de temperaturi înalte, originară din China, a migrat în Japonia prin Coreea. Pe când stilurile ceramice chineze şi coreene sunt foarte cunoscute pentru formele rafinate, decoraţia şi suprafeţele glazurate pe porţelan devenind perfecţionate şi elaborate în dinastia chineză Ming, o parte din ceramica japoneză influenţată de spiritualitatea budistă a celebrat imprevizibilul şi imperfecţiunea ca o nouă formă de manifestare artistică. Dacă în arderile tradiţionale chinezeşti cu lemne, vasele ceramice erau protejate de impurităţile din cuptor (cenuşă, cărbune) prin recipiente din ceramică pentru a obţine glazuri Celadon, ceramica japoneză din Shigaraki a celebrat imperfecţiunile şi accidentele, olarii lăsând cenuşa depozitată pe vase să se topească şi să devină o formă naturală de glazură. Ba mai mult, japonezii au descoperit feldspar-ul şi l-au adăugat lutului pentru a se topi şi a mări efectul de imperfecţiune, în timpul arderii formându-se cratere vulcanice în pereţii vaselor.

Influenţele asiatice asupra lucrărilor expuse scot în evidenţă unele din tradiţiile menţionate mai sus prin interpretări personale. De la obiecte arse la temperaturi mari şi acoperite cu Celadon la obiecte arse în atmosfere experimentale (arderi cu lemne, sare şi sodă la temperaturi mici (900 – 1000 C) şi înalte (1300-1350 C), expoziţia oferă o paletă vastă de forme, suprafeţe şi culori“, mai spune Vlad Basarab.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările