Shaorma la Nottara

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Scenă din spectacolul „Matrimoniale“, de Lia Bugnar, în regia Dianei Lupescu FOTO Ciprian Nicolae
Scenă din spectacolul „Matrimoniale“, de Lia Bugnar, în regia Dianei Lupescu FOTO Ciprian Nicolae

„Matrimoniale“ de Lia Bugnar e ceea ce se cheamă un text „comisionat“. Mai precis, i-a fost comandat scriitoarei de Teatrul „Nottara“ spre a se ilustra astfel, printr-un text nou-nouţ şi printr-un spectacol asemenea, tema crizei, adică subiectul dramaturgic principal al primei ediţii a Fest(in) pe Bulevard, un nou festival de teatru creat de instituţia de spectacole de pe Magheru.

Lia Bugnar a executat comanda hiperconştiincios. Aşa cum numai un ucigaş pofesionist îşi duce la capăt însărcinările. Ştergând din textul ei orice urmă de teatru autentic. Într-o partitură a cărei reprezentare prin spectacol nu durează mai mult de 80 de minute, a adus vorba despre mai toate crizele din lume. Trecute, prezente şi viitoare. Aşa că Matrimoniale m-a dus cu gândul la poveştile de odinioară despre cenzură şi cenzori. Despre acei cenzori ce refuzau bunul de tipar ori înscenarea unui anume text, fiindcă îi lipsea problema internaţională, problema luptei pentru pace, aceea a înfrăţirii între popoare, cea a ilegaliştilor, cea a rolului conducător al partidului, cea a femeii fericite, cea a femeii nefericite, cea a uteciştilor, cea a importanţei citirii zilnice a Scânteii. Şi altele, şi altele. Spre a se preveni eventualele reproşuri, în multe texte problemele erau cumulate, nimic nu scăpa nebifat, actualitatea era totală, plenar reprezentată.

Desigur, vremurile s-au schimbat. Cenzorii au dispărut, iar Lia Bugnar nu agreează teatrul cu inserţie în politic şi social. Dar, ca să nu i se reproşeze că nu a scris o piesă cu de toate, o veritabilă shaorma teatrală, a făcut din Matrimoniale un hiper-scenariu telenovelistic. Care porneşte de la un concurs la mâna unei femei putred de bogate, rea şi fără scrupule, concurs demarat prin rubrica de anunţuri de la nu ştiu ce site ori ziar, şi ajunge la felurite nefericiri, lovituri ale sorţii, lupta cu destinul, lupta cu fatalitatea, durităţi şi vulnerabilităţi, tratamente şi salvări posibile dar pe bani grei la mari clinici în străinătate, natalitate şi copii nedoriţi şi abandonaţi, lebede ocrotitoare şi homosexuali cu suflet , gigolo de nevoie, cu suflet tandru şi spirit de sacrificiu, ş.a.m.d., ş.a.m.d., ş.a.m.d.

matrimoniale

Scenă din spectacolul „Matrimoniale“, de Lia Bugnar, în regia Dianei Lupescu (foto: Ciprian Nicolae)

După un început calm, onest, relativ previzibil, meşteşugăreşte scris, cu cîteva replici din care ˗ ca să fiu cinstit ˗ recunosc că nu lipseşte nici savoarea, nici poanta, nici inspiraţia, piesa devine un veritabil blitzkrieg împotriva teatrului de pe urma căruia e cu neputinţă ca Lia Bugnar să nu fie solicitată de toate televiziunile din România. De la Pro TV la Kanal D, de la Antena 1 la Acasă TV şi Euforia TV. Plus TVR 1, ce li s-a asociat datorită debordantei inteligenţe şi gust pentru dulceţuri zaharisite a conducătorilor de strânsură politică ai postului public. Dar cum Lia e doar una, iar televiziunile româneşti specializate pe prostioare de amor multe, lupta pentru mâna generatoare de minuni a scriitoarei se anunţă acerbă. Cu atât mai mult cu cât, la doar câteva ore de la premieră, Lia Bugnar a şi beneficiat de „binevoitoarea“ promovare pe Facebook a unor importante „criticiţe“ ale momentului. Promovare şi „criticiţe“ cărora, desigur, dramaturga nu le-a rămas nici măcar 24 de ore datoare. Tot pe Facebook. Semn că nu numai Matrimonialele, ci şi Epistolarele nu sunt în criză, ba din contră, se reinventează cu sprijinul noilor mijloace de comunicare.

Regizoarea Diana Lupescu a făcut tot ceea ce era omeneşte de făcut cu respectivul text. Ca şi instituţia producătoare, de altminteri. Ca şi cei patru actori din distribuţie ˗ Ada Navrot, Crenguţa Ariton, Lucian Ghimişi, Mihai Marinescu. Numai că de unde nu-i, nici Dumnezeu nu cere! Orgoliul meu nemăsurat de critic fără cusur în rău ar fi cerut însă mai mult chiar decât Dumnezeu. Ce anume? Soluţia radicală. Recursul la alternativă. Tout court, nemontarea textului şi trimiterea lui spre expertiză şi dreaptă întrebuinţare forurilor televizionistice mult mai competente în materie de ghiveciuri scenaristice şi sentimentale decât Teatrul „Nottara“. Şi care nu au nimic de pierdut. Nici măcar la capitolul prestigiu.


Teatrul Nottara din Bucureşti- MATRIMONIALE de Lia Bugnar;

Regia, scenografia şi ilustraţia muzicală: Diana Lupescu;

Cu: Ada Navrot, Crenguţa Hariton, Lucian Ghimişi, Mihai Marinescu;

Data premierei: 17 octombrie 2013

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite