Schimbări mari prin lucruri simple. Soluția clară pentru traficul din București

0
0

România ocupă locul al doilea în Uniunea Europeană la producția de biciclete, cu peste 2.5 milioane de unități, dar suntem la coada clasamentului când vine vorba de pistele pentru utilizarea lor. 

FOTO Unsplash
FOTO Unsplash

Țări precum Danemarca sau Olanda au reușit să dezvolte în ultimele decenii o întreagă cultură a deplasării pe distanțe scurte cu bicicleta în ciuda climei relativ nefavorabile. Să ajungi la serviciu sau școală pedalând fiind un lucru normal indiferent de vârstă sau poziție socială, inclusiv pentru prim-ministru

Cultura bicicletei se răspândește rapid. Milano va construi peste 750 de km de piste moderne, Berlinul e pe cale să transforme o zonă centrală de dimensiunea Sectorului 1 exclusiv pentru pietoni și transport alternativ, zeci de orașe anunță proiecte ample de infrastructură pentru bicicliști. 

Săptămâna asta, Parisul a anunțat că va tripla numărul de locuri de parcare pentru biciclete (180,000 vor fi adăugate) și va extinde rețeaua existentă de piste cu peste 180 de km. Proiectul contribuie la viziunea promovată de Primarul Anne Hidalgo de a deveni un oraș de 15-minute, unde toate serviciile sunt accesibile la cel mult un sfert de oră de mers pe jos sau pe bicicletă. Capitala Franței înregistrează deja peste 1 milion de călătorii cu bicicleta în fiecare zi. 

În acest timp, Bucureștiul are în jur de 35 de km de piste, însă nu toate funcționale. Câteva planuri de extindere există, din păcate fără coordonare între primăriile de sector și Primăria Capitalei, și la un nivel de ambiție ce reflectă faptul că atenția e îndreptată spre alte teme. O veste bună a venit totuși din Sectorul 6, unde au fost livrate primele parcări de biciclete securizate, un mic pas înainte. 

În ciuda celui mai congestionat trafic dintr-o capitală a Uniunii Europene, livratorii la domiciliu rămân promotorii vizibili ai tranzitului cu bicicleta. Sub 1% din bucureșteni aleg bicicleta ca mijloc de transport zilnic, riscul deplasării fiind considerat ridicat în lipsa infrastructurii pentru cicliști. Traficul și poluarea de pe malurile Dâmboviței au o soluție clară: investițiile de amploare în piste moderne și parcări securizate pentru biciclete. 

La fel cum plata parcării în centrul orașului a avut efecte pozitive imediat, utilizarea bicicletei este un lucru simplu care poate produce schimbări mari. Sunt ieftine de cumpărat, nu au nevoie de asigurare, benzină, și revizii, iar proprietarul poate nici de abonament la sală. Chiar dacă nu poți merge pe bicicletă, adopția masivă a transportului alternativ este în interesul tuturor pentru a nu rămâne blocați în trafic atunci când mașina este necesară. 

Asta este o cauză pentru care mi-aș dori să văd o persoană luptând la alegerile locale din 2024, cu date și planuri concrete. România are în jur de 900 de km de autostradă, aștept primarul care își propune ca Bucureștiul să aibă chiar mai multe piste de biciclete.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite