Preţul benzinei, umflat cu pompa

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Avem nevoie de bani la buget pentru că tocmai ne-am propus să-l ciuruim cu nişte creşteri salariale, nişte bani la pensionari... De unde îi luăm? Păi din taxe! Bun, să suprataxăm ceva! Aşa par să gândească guvernanţii, oricare ar fi ei, de 20 de ani.

Într-un context economic instabil, sensibil la orice turbulenţă externă şi internă, iniţiativa ministrului Economiei, Daniel Chiţoiu, de a suprataxa companiile petroliere vine cum nu se putea mai prost. De ce? Pentru ca orice taxă în plus se va reflecta direct în preţul benzinei de la pompă. Iar statul se adapă cu vârf şi îndesat de la această pompă, chiar mai mult decât o face Petrom, Rompetrol sau alte companii prezente pe piaţa autohtonă. Preţul producătorului este de aproximativ 370 de euro pe tonă. La acesta se adaugă următoarele: acciza - 467 de euro pe tonă, taxa de drum - 125 de euro pe tonă, taxa de solidaritate - un cent pe litru (cam 10 euro pe tonă), TVA de 24% - 233,28 de euro pe tonă. În total, 835,28 de euro pe tonă. Cam atât încasează statul român de pe o tonă de carburant. Aşa se face că statul va câştiga mai mult, dar profiturile uriaşe ale Petrom nu vor scădea odată cu suprataxarea „veniturilor excepţionale". În schimb, mediul de afaceri, investitorii străini şi populaţia vor avea cel mai mult de suferit.

Taxa ar urma să intre în vigoare de anul viitor, potrivit lui Chiţoiu, şi va viza majorarea redevenţelor petroliere în 2015 sau o impozitare a veniturilor care au o rată a profitabilităţii foarte mare. Momentan, reprezentanţii companiilor petroliere nu au comentat decizia Guvernului de a introduce această suprataxare, însă la cele mai importante companii se fac deja calcule în care preţul unui litru de motorină este de 7,1 lei. Victor Ponta susţine că a purtat deja discuţii în acest sens cu FMI şi cu reprezentanţii Comisiei Europene. „Vreau să am o discuţie cu producătorii din România, pentru că nu-mi plac deciziile guvernamentale luate şi impuse cu forţa", a spus recent premierul. Este evident că iniţiativa acestei taxe vine ca urmare a publicării rezultatelor financiare record obţinute de cea mai mare companie românească, OMV Petrom, care în primul trimestru al acestui an a obţinut un profit de peste 1,38 miliarde de lei, în creştere cu 65% faţă de valoarea înregistrată în perioada similară a anului trecut.

Dar nu o suprataxă este soluţia. Preţul la pompă se va umfla ca laptele pe foc cât timp nu există o concurenţă adevărată între companiile petroliere de pe piaţa locală. Guvernul ar trebui să găsească soluţii de spargere a monopolului existent pentru a avea o piaţă concurenţială, iar abia apoi să se gândească la suprataxare.

Ovidiu Marincea este Redactor-Şef Adjunct Ediţii Locale "Adevărul"

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite