Metoda Poptămaş şi epigonii lui Tony
0Tu te-ai întrebat cum adună vedetele milioane de like-uri pe Facebook? Majoritatea acestor like-uri sunt câştigate pe bune, datorită carierelor de succes şi a brand-ului personal atent promovat în timp. Dar din ce în ce mai multe vedete vor să-şi crească rapid pagina Facebook folosindu-se de o strategie pe care eu o numesc „Metoda Poptămaş“.
Numărul de fani de pe reţelele sociale a devenit în ultimii ani mai important decât discurile de aur, topurile şi premiile muzicale. Acum doar zece ani artiştii din top se lăudau cu vânzări de zeci de mii de discuri în interviurile din revista Bravo. În 2016 vedetele se iau la întrecere în likes şi views pe Facebook şi YouTube. Majoritatea acestor like-uri sunt câştigate pe bune, datorită carierelor de succes şi a brand-ului personal atent promovat în timp.
Dar din ce în ce mai multe vedete vor să-şi crească rapid pagina Facebook folosindu-se de o strategie pe care eu o numesc „Metoda Poptămaş”.
În interviul oferit revistei Şapte Seri în 2015 artistul Tony Poptămaş spune:
„Marea mea dramă e că lumea nu ştie că eu sunt artist“
Cine e Tony Poptămaş şi de ce poartă numele unei strategii online?
Tony Poptămaş este un artist român care cântă muzică country, e născut în Târgu Mureş iar din 1999 este stabilit în Norvegia. A revenit în atenţia publicului român acum doi ani când pagina lui Facebook a avut o creştere incredibilă, datorită pozelor amuzante, filmuleţelor şi citatelor pe care acest artist le publica.
Mult timp lumea a crezut că Poptămaş este doar un pseudonim pentru o pagină de divertisment!
Imaginaţi-vă o variantă online a unui almanah de pe vremuri, care conţine mici articole de cultură generală, istorie şi actualitate, pe lângă glume şi bancuri, caricaturi şi rebus. Puţini erau cei care îl mai ţineau minte pe Artistul cu acelaşi nume care a participat la Eurovision şi Cerbul de Aur, şi care a lansat mai multe albume.
Inspiraţi de succesul online al artistului-filosof-devenit-almanah, mai multe vedete au luat-o pe acest drum, publicând citate şi filmuleţe ”virale”, caricaturi amuzante şi poze înduioşătoare, luate legal sau ilegal de pe Internetul cel mare.
Rezultatele [în like-uri şi share-uri] au apărut rapid şi respectivele pagini Facebook au crescut în popularitate, celebrităţile respective deschizând uşa către un public mai mare decât cel pe care îl aveau până în acel moment.
Explicaţia este simplă: oricât de popular ai fi în stilul country [sau dance, sau jazz] te adresezi totuşi unei nişe! Dar citatele, pisicuţele şi filmuleţele amuzante... ei bine, astea sunt iubite de toată lumea!
De ce nu e bună Metoda Poptămaş, dacă ea aduce like-uri multe?
În primul rând citiţi interviul oferit revistei Şapte Seri şi veţi descoperi frustrarea acelui artist care şi-a pierdut direcţia şi identitatea. Chiar având relativ puţini fani, ca artist te poziţionezi într-o comunitate care te place, care simte ca tine, care seamănă cu tine. Însă...
Când ai 1 milion de fani care au venit pentru citate şi pisicuţe, de ce te miri că „fanii“ nu mai iubesc muzica/arta ta?
Cine sunt acei fani? Cu ce te ajută un milion sau chiar două milioane de like-uri adunate rapid? Cum poţi să îi ţii aproape de tine? Cu ce te încălzeşte o mare masă de like-uri care nu au nicio legătură cu brand-ul tău personal?
Trebuie să ştii că există vedete care aveau succes înainte să adopte Metoda Poptămaş dar au vrut ”mai mult”. Adică, spre deosebire de artistul Tony Poptămaş care se retrăsese din showbiz de câţiva ani şi chiar emigrase, toţi epigonii lui sunt vedete la modă în acest moment!
Imaginează-ţi că ai fi o vedetă care vrea să câştige like-uri prin Metoda Poptămaş, iată cum va arăta viitorul tău:
- Pagina Facebook cu numele tău va creşte foarte mult într-un timp scurt, dar nimeni nu va lua în serios acele milioane de like-uri [label-uri, agenţii de PR şi de publicitate, conferinţe de online şi festivaluri ale industriei]
- Brand-ul tău crescut cu greu în ultimele decenii se va dilua până la dispariţie iar fanii adevăraţi vor pleca dezamăgiţi din comunitatea iniţială
- Datorită succesului citatelor şi pisicuţelor de pe pagina ta vei avea un EGO din ce în ce mai mare, deci şi aşteptări imense, care vor naşte frustrări din cauza rezultatelor slabe
- Florin Grozea va scrie un articol critic la adresa ta când va fi probabil prea târziu să mai salvezi ceva :-)
Dar care sunt avantajele Metodei Poptămaş?
Tu ai dreptate totuşi... nu e chiar rău să ai milioane de like-uri pe pagina ta! Probabil 1-2% din cei pe care îi aduci cu citate inspirate şi pisicuţe delicate se transformă în fanii tăi, iar 1% din 2 milioane sunt totuşi 20.000 de fani noi!
Dezavantajele sunt clare şi le spune chiar Tony Poptămaş: diluarea brand-ului personal, alienarea fanilor adevăraţi, reacţiile negative.
Dar pentru că nu sunt un hater voi încheia acest articol într-un mod constructiv: hai să propun câteva soluţii pentru vedetele care au adunat DEJA milioane de like-uri pe paginile Facebook care le poartă numele, fie că e vorba despre like-uri adunate organic, fie cu Metoda Poptămaş.
Aşadar cum poate o vedetă să transforme în bani o pagină personală Facebook?
- Campanii de endorsement online pentru brand-uri care vor să ajungă la mulţi oameni pe Facebook; câteva exemple de campanii de endorsement: Elena Gheorghe, Voltaj, Lora cu Telekom, Connect-R cu iCentre Apple, Zmenta, Ellie White, Liviu Teodorescu cu Lipton, multe vedete şi artişti cu Elefant.
- Crearea unui nou brand sau a unui sub-brand [cum a făcut BUG Mafia cu PTM, Deliric cu Porc, VUNK cu Oraşul Minunilor]; asta înseamnă o nouă pagină Facebook şi un nou website, spre care să ducă o parte din traficul propriu dar şi vizitatori noi, din alte zone de interes.
- Co-branding-ul cu un brand comercial: e ca un fel de endorsement, dar în general mărimile brand-urilor [vedetei şi produsului] sunt comparabile, deci ambele profită de noua colaborare şi parteneriatul devine un brand nou - desigur, cu crearea unei pagini Facebook noi şi a unui website nou [cum a făcut Lora cu Lora by Cera].
- Schimbarea numelui paginii personale într-un nume de brand, dacă Facebook mai acceptă această schimbare: nu e tocmai morală această tactică, dar e o asumarea a noii direcţii de brand, cu atuul că se păstrează like-urilor deja adunate.
- Direcţionarea publicului spre un site propriu cu acelaşi nume sau către un magazin online [cum a făcut Andreea Raicu cu AndreeaRaicu.ro, Dana Rogoz cu Moon by Dana Rogoz, Sore cu Hard-Coeur]; cu observaţia că un proiect de publishing online este costisitor şi necesită timp pentru a creşte, necesită oameni şi resurse financiare.
- Salvarea unui număr cât mai mare de utilizatori care au dat like într-o bază de date, cu nume/prenume/oraş/adresă de email; sigur că un procent mic din milioanele de ”fani” se vor înscrie, dar această bază de date va fi un bun start pentru orice acţiune comercială legată de brand-ul respectiv [Vlad Irimia de la BUG Mafia zicea după 22 de ani de succes: „Fanii sunt numărul 1, iar ei se câştigă unul câte unul”]
Acest ultim sfat este valabil pentru orice vedetă care are o pagină populară pe Facebook şi funcţionează în combinaţie cu toate celelalte strategii.
Pentru mai multe sfaturi legate de showbiz şi Facebook vă invit să citiţi şi articolele „Importanţa Facebook în cariera unui artist” şi „Importanţa YouTube în cariera artiştilor”.
Aşadar colectarea adreselor de email din like-urile obţinute organic pe Facebook ar trebui să fie o prioritate pentru orice vedetă!
Însă monetizarea like-urilor adunate artificial cu Metoda Poptămaş, adică transformarea like-urilor în vizualizări şi vizite pe site-ul propriu este foarte grea şi necesită timp şi bani. Timp şi bani în plus faţă de timpul şi banii investiţi în cariera principală a vedetei.
Aşadar singura soluţie este ca vedeta să devină antreprenor online, dar asta înseamnă că nu va mai avea timp/chef să creeze [să compună şi să cânte, dacă e compozitor sau cântăreţ]. Iar antreprenoriatul e cu totul altceva decât succesul pe scenă. Ambele sunt dificil de obţinut şi necesită talent, doar că talentele sunt diferite.
Şi câţi artişti au visat în copilărie să optimizeze campanii Google Ads?