Adjudecări la 300% pentru mai mulţi pictori contemporani
0Tablourile lui Ştefan Câlţia, Corneliu Baba şi Sabin Bălaşa şi-au triplat preţurile în Licitaţia de Artă Contemporană de la Artmark.
Grupajul de şase licitaţii Artmark, care a avut loc la Bucureşti, între 16 şi 18 aprilie, s-a deschis furtunos cu două adjudecări la preţuri de aproape patru ori mai mari decât estimarea minimă a loturilor.
Prima licitaţie din grupaj a fost cea de artă contemporană, startul fiind dat de două picturi cu semnătura lui Sabin Bălaşa. Prima lucrare, „Eden“, a avut o estimare de 3.500-5.500 de euro şi a fost adjudecată cu 11.000 de euro. Cea de-a doua, „The Journey / Călătoria“ a fost estimată la 2-4.000 de euro şi a fost cumpărată, în final, cu 9.500 de euro.
Concurenţa s-a mai diminuat pentru loturile următoare şi majoritatea au fost adjudecate la preţuri din intervalul de evaluare. Au mai surprins unele tablouri de Georgeta Năpăruş, Corneliu Baba, Constantin Piliuţă, Ion Mirea, Ion Biţan, Geta Brătescu, Vladimir Zamfirescu şi Ştefan Câlţia, adjudecate mult peste prognozele maxime de dinaintea licitaţiei.
Cele mai ridicate preţuri au fost totuşi cele obţinute de lucrările lui Ion Ţuculescu („Soarele de la miezul nopţii“, 32.500 de euro), Paul Neagu (o sculptură dintr-o serie expusă stradal în Londra, „Edgerunner“, 16.000 de euro) şi Alexandru Ciucurencu (tabloul „Natură moartă cu lalele roşii“, 14.000 de euro). Pentru toate acestea, adjudecările s-au făcut sub evaluările maxime.
O cale de evitare a „bulei speculative“
Arta contemporană este singurul segment cu o creştere remarcabilă în ultimul an. Propulsate de vânzările excelente ale unor tineri artişti români în străinătate şi de trendul constant ascendent al artei contemporane în licitaţiile internaţionale, licitaţiile de artă contemporană de la Bucureşti au înregistrat în ultimele sesiuni cifre de afaceri cu 30% mai mari decât în perioada precedentă.
Trendul s-a conturat la sfârşitul anului trecut, când o primă licitaţie dedicată acestui segment a depăşit 250.000 de euro. Alte două sesiuni, desfăşurate ulterior, s-au apropiat de 300.000. Faţă de licitaţia similară de anul trecut, care avusese încasări de 176.200 de euro, sesiunea din acest an a ajuns la 286.500 de euro.
Creşterile de cotă pentru artiştii din perioada recentă sunt evidente şi în licitaţiile generaliste în care lucrările lor sunt selectate. Cumpărătorii sunt atraşi spre acest segment datorită accesibilităţii multora dintre lucrări (cea mai mare pondere a operelor sub 1.000 de euro), dar recunosc şi avantajul unor colecţii cât mai variate, cu opere care au ritmuri de creştere diferită.
Printr-o diversificare a portofoliilor, investitorii în artă se protejează de intrarea într-o „bulă speculativă“, în care operele câtorva vechi maeştri să fie pasate în cerc între câţiva colecţionari, la preţuri din ce în ce mai mari.
Desprinderi de pluton
Creşterea generală a preţurilor artei contemporane favorizează vânzările celor mai cunoscute semnături. Câţiva artişti s-au desprins de pluton şi au ritmuri de creştere mult peste media pieţei. Începutul de an a fost marcat de cifra mare de afaceri pentru Corneliu Baba, Alexandru Ciucurencu, Ion Ţuculescu şi Ştefan Câlţia, intraţi în topul 10 al celor mai „lichide“ portofolii.
Între timp, Ciucurencu şi Ţuculescu au avut evoluţii ceva mai conservatoare, dar „plutonului fruntaş“
i s-a adăugat Sabin Bălaşa. În perioada precedentă operele sale rămâneau adesea neadjudecate.
Resetul a fost în vara trecută, în licitaţia Bucureşti-Chişinău, când pânza „Zorile“ a fost cumpărată cu dublul valorii maxime (11.000 de euro faţă de 5.500). În ultimele 12 luni, vânzările picturilor lui Bălaşa totalizează 110.000 de euro, faţă de 63.000 cu un an înainte.