A sosit momentul să vă luaţi bicicletă şi abonament pentru transportul public

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă eşti din Bucureşti, Ilfov, Braşov, Constanţa, Craiova, Timişoara, Cluj, Iaşi sau Timişoara, acest articol s-ar putea să te intereseze. Este vorba despre modul în care mobilitatea urbană va fi încurajată în sensul dezvoltării durabile a oraşelor. De data aceasta, politicienii vor asculta experţii.

În aprilie 2014, Sorin Oprescu, Primarul General al Municipiului Bucureşti, a făcut o declaraţie ciudată.

"Politica municipalităţii este aceea de a descuraja folosirea automobilelor individuale şi de a oferi ca alternativă un transport public fluent, prin realizarea unor benzi dedicate acestuia, precum şi încurajarea folosirii bicicletelor, pentru care se realizează de asemenea piste dedicate."  (interviu Agerpres)

Cât de surprinzătoare este această afirmaţie ? În urmă cu cateva minute, cineva scria pe o reţea de socializare:

Ăştia-s demenţi? Ce măsuri să ia pentru reducerea traficului rutier, dacă fac pasaje în prostie şi traficul creşte continuu?

În aprilie 2014, Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) a încheiat un contract de asistenţă cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice. Se pregătea cadrul începerii realizării a 8 Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă în Braşov, Constanţa Craiova, Timişoara, Cluj, Iaşi, Timişoara şi aglomeraţia Bucureşti-Ilfov.

Conform Legii 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismului, actualizată în 2013, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă face parte din Planul Urbanistic General.

Iar pe 25 septembrie, Comisia Europeana a lansat proceduri de infringement împotriva Romaniei din cauza poluării la care sunt expuşi locuitorii din Bucureşti, Braşov şi Iaşi.

Nu-i aşa că declaraţia primarului Oprescu nu mai e deloc surprinzătoare ?

Scopul unui PMUD

Un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă vizează crearea unui sistem de transport urban durabil prin:

•      Facilitarea accesului tuturor la locurile de muncă şi la servicii;
•      Îmbunătăţirea siguranţei şi securităţii;
•      Reducerea poluării, a emisiilor de gaze cu efect de seră şi a consumului de energie;
•      Creşterea eficienţei şi a eficacităţii costurilor pentru transportul de persoane şi mărfuri;
•      Creşterea atractivităţii şi a calităţii mediului urban.

Aşadar, există experţi care lucrează la nişte planuri pentru 8 oraşe din România. Aceste planuri vor stabili direcţiile de dezvoltare a mobilităţii urbane pe principiul reducerii nevoii de deplasare motorizată, a orientării către servicii de transport public şi asigurării unui nivel optim de accesibilitate şi eficientizare a consumului energetic. Ştiaţi că bicicleta este cel mai eficient mijloc de transport urban, nu ?

Vor putea nişte experţi să schimbe cele 8 oraşe prin cele 8 Planuri pe care le realizează ?

Ca să fie clar… Partea cea mai uşoară a unui PMUD este realizarea. Abia apoi vine partea dificilă: implementarea.

Experţii ştiu asta. Peste tot în lume au fost aceleaşi probleme. De aceea, un PMUD prevede informarea şi implicarea cetăţenilor.

PMUD se elaborează printr-o abordare transparentă şi participativă. În toate etapele de elaborare a PMUD vor fi consultaţi toţi actorii relevanţi, cetăţeni şi reprezentanţi ai societăţii civile, operatori de transport public şi agenţi economici din teritoriul studiat care au potenţial major de atragere şi generare de trafic.

Acum, că am stabilit asta, folosiţi motoare de căutare pe internet şi încercaţi să aflaţi informaţii despre aceste Planuri. Cam puţine informaţii, nu ?

Am avut ocazia să discut cu membri ai echipelor care realizeaza PMUD în Bucureşti-Ilfov, Braşov şi Constanţa. Şi am înţeles. Aceşti experţi vin din ţări unde informarea cetăţenilor nu este doar o lozincă. De aceea le e greu să înţeleagă că nişte funcţionari publici nu-şi fac treaba pentru care sunt plătiţi.

Mai sunt 7 luni pănă la finalizarea celor 8 Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă. De la sfârşitul lunii iulie 2015, pe baza acestor planuri, se vor putea accesa fonduri europene cu care să fie implementate proiecte de dezvoltare durabilă a mobilităţii.

Aceste 7 luni pot fi decisive pentru ca, în viitor, implementarea planurilor să fie rapidă, cu costuri reduse. Sau putem să cheltuim în continuare sume mari de bani şi apoi să ne întrebăm de ce oraşele noastre nu arată ”ca afară”.

Dacă eşti interesat de modul în care se realizează aceste PMUD şi vrei să afli informaţii, completează formularul de mai jos. Îţi vom trimite e-mail imediat ce avem informaţii relevante.

Bicicliştii bucureşteni, fie că pedalează frecvent sau doar de câteva ori pe an, sunt invitaţi să-şi lase adresa e-mail dacă doresc să completeze formularul cu date privind deplasarea cu bicicleta prin Bucureşti.

Loading...

Cam atât. Deocamdată.

Marian Ivan
membru fondator al OPTAR


Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.

Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.

Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !

Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite