2012: Superlativele licitaţiilor de artă românească

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
„Ciobănaş cu turma de oi“, de Nicolae Grigorescu, campionul licitaţiilor din 2012
„Ciobănaş cu turma de oi“, de Nicolae Grigorescu, campionul licitaţiilor din 2012

Vânzările din perioada Crăciunului au salvat un an care începuse excelent, dar a continuat mediocru. Două opere de Grigorescu, şase de Tonitza şi câte un Luchian şi un Brauner alcătuiesc topul anului 2012, un an în care şapte tablouri au sărit de suta de mii de euro la vânzare, iar un al optulea s-a oprit pe linie.

Vânzările totale au fost în limita anului precedent, dar s-a pierdut mare parte din avântul care făcea ca piaţa de artă românească să îşi dubleze cifra de afaceri la fiecare trei ani. Însă atunci când arta a dat semne de blocaj, casele de licitaţii au contraatacat cu bijuterii, vinuri şi maşini de colecţie şi au reuşit să încheie anul cu plusuri substanţiale.

Primele semne erau foarte bune, iar anul 2012 a început cu vânzări importante în ianuarie, o lună tradiţional „moartă“ în licitaţii. Februarie însă a adus instabilitatea politică şi mari zăpezi care au pătruns până în casele de artă. O licitaţie a fost amânată, iar o alta a fost anulată. Reluarea calendarului, din martie, a adus o evoluţie oscilantă care a culminat la sfârşitul verii – simultan cu instabilitatea politică. După septembrie, piaţa de artă a recuperat încet avântul pierdut, dar abia licitaţiile din decembrie au adus primele rezultate cu adevărat importante. Pictorii contemporani au constituit segmentul cu cea mai mare ascensiune şi în România, dar ei s-au oprit departe de vârfurile clasamentelor: la 50.000 de euro Baba şi la 38.000 Ţuculescu.

„Ciobănaşul“, campionul sezonului

Bariera de 200.000 de euro, care fusese depăşită de opt tablouri cu un an înainte, a fost de netrecut în 2012. Cel mai aproape a fost pânza „Ciobănaş cu turma de oi“, de Nicolae Grigorescu, adjudecată cu 195.000 de euro în Licitaţia Internaţională de Artă România-Moldova, în iunie, la Artmark. Lucrarea făcuse parte din colecţia politicianului antebelic Scarlat C. Arion şi are o istorie trasabilă, lucru destul de rar în cazul artei româneşti. Pânza datează din 1901, din perioada considerată de maximă maturitate pentru Grigorescu. Importanţa artistică a lucrării, apartenenţa ei la o tematică bine conturată şi dovezile de autenticitate au fost pe gustul colecţionarilor, care au transformat-o în pictura anului 2012.

„Trei fraţi“ a fost adusă în Franţa

Opera lui Nicolae Tonitza „Trei fraţi (Copiii pictorului)“ a fost adusă special din Franţa, unde făcea parte dintr-o colecţie privată, pentru a concura pe piaţa românească. Rezultatul a fost unul foarte bun, licitaţia oprindu-se la 170.000 de euro. A fost prima mare vânzare din 2012 şi a terminat anul pe locul doi. Tot pe doi se află şi în topul cotelor de autor ale lui Tonitza, după nudul „În iatac“, care deţine recordul absolut pentru vânzările din România, 290.000 de euro.

 „Întoarcerea de la târg“, carul cu boi al lui Moş Crăciun

Ultima sesiune a anului, Licitaţia de Crăciun de la Artmark, a adus cel de-al doilea Grigorescu de mare valoare. Ca şi „Ciobănaşul...“, „Întoarcerea de la târg (1903-1904)“  este o scenă de gen (un car cu boi) care mixează tematici tradiţionaliste şi pasiunea impresioniştilor pentru peisaj. Preţul obţinut, 165.000 de euro, a adus un plus de 65% faţă de preţul de deschidere şi egalează locul secund în topul carelor cu boi. Pictura a fost vedeta unei sesiuni cu o cifră de afaceri de 1,5 milioane de euro, care a readus tonusul în sălile de licitaţii.

Picturile lui Tonitza au ţinut capul de afiş

Duelul între Nicolae Tonitza şi Nicolae Grigorescu va fi etern în sălile de licitaţii. Deşi a pierdut finala, Tonitza a câştigat cele mai multe runde în 2012. Alături de tabloul „Trei fraţi“, alte şase picturi ale sale au prins poziţii în clasamentul anual. Vândute cu preţuri între 75.000 şi 142.000 de euro, acestea au reflectat cele trei tematici majore ale pictorului ieşean: capetele de copii (cum este tabloul „Două surori“ – ), portretul şi nudurile. ;

Florile lui Luchian, cele mai apreciate naturi statice

Colorate, stilizate şi cu o pensulaţie dramatică, tablourile florale ale lui Luchian sunt printre cele mai bune produse ale şcolii româneşti de artă. Cu 100.000 de euro obţinuţi în iunie, la
Goldart,„Crizanteme“  este cel mai scump tablou al lui Ştefan Luchian în 2012 şi singura natură statică din topul anual.

Victor Brauner, cu o jumătate de pas în ţară

Rar tranzacţionat la Bucureşti, dar cel mai important pictor român peste hotare, Victor Brauner a avut în ianuarie primele prezenţe semnificative. Unul dintre tablourile lui de tinereţe, „Portret pentru mai târziu (Poetul Ion Minulescu)“  s-a vândut cu 75.000 de euro şi împarte cu o pictură de Tonitza locul 10 al clasamentului anual. În străinătate au fost vândute 39 de opere ale lui Brauner în ultimul an, cel mai bun preţ obţinut fiind de 341.000 de euro.

Top 10 opere de artă românească în 2012

1. Nicolae Grigorescu, „Ciobănaş cu turma de oi“, 195.000 de euro

2. Nicolae Tonitza, „Trei fraţi“, 170.000 de euro

3. Nicolae Grigorescu, „Întoarcerea de la târg“, 165.000 de euro

4. Nicolae Tonitza, „Catrina (fiica artistului)“, 142.000 de euro

5. Nicolae Tonitza, „Nud cu spatele (1929-1932)“, 140.000 de euro

6. Nicolae Tonitza, „Două surori“, 125.000 de euro

7. Nicolae Tonitza, „Nud văzut din spate (1933-1934)“, 110.000 de euro

8. Ştefan Luchian, „Crizanteme“, 100.000 de euro

9. Nicolae Tonitza, „Nud cu spatele (1928-1929)“, 77.500 de euro

10-11. Nicolae Tonitza, „Copil în rose“, 75.000 de euro

            Victor Brauner, „Portret pentru mai târziu“, 75.000 de euro

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite