Haosul parcărilor din Iaşi, pasat unui privat. Orice oprire în oraş va fi taxată, la parcometre, prin SMS sau tichete răzuibile

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Şoferii ieşeni parchează frecvent în locuri interzise din cauza crizei spaţiilor disponibile FOTO Adevărul

Şefii municipalităţii din Iaşi n-au reuşit în ultimii zece ani să pună în practică niciun proiect consistent vizând amenajarea unor noi locuri de parcare, în condiţiile unui trafic tot mai aglomerat. Un investitor privat ar urma să preia prin licitaţie administrarea celor aproape 5.400 de locuri de parcare numărate pe raza oraşului. Şi parcările de reşedinţă vor fi taxate.

Consilierii locali din Iaşi au votat un proiect de lege care vizează concesionarea spaţiilor de parcare din municipiu unui investitor privat. Licitaţia pentru stabilirea administratorului urmează să aibă loc la începutul anului viitor.

Practic, şoferii ieşeni ar urma să plătească fiecare staţionare în oraş, cu preţuri diferenţiate.

Zona 0, delimitată de bulevardul Independeţei, Sărărie, Elena Doamna, Anastasie Panu, Lazăr, Palat, bulevardul Ştefan cel Mare, Arcu şi Muzicescu, va fi cea mai scumpă. Spaţiile de parcare în acest areal vor fi colorate în verde, iar staţionarea va fi taxată cu 2 lei/ora.

Zona I cuprinde bulevardul Independenţei, Copou, Sărărie, strada Gării, Arcu, bulevardul Ştefan cel Mare, Splai Bahlui, Silvestru, Elena Doamna, Tudor Vladimirescu. Aici, spaţile disponibile vor fi colorate în roşu, iar oprirea va costa 1,5 lei/oră.

Zona II presupune parcările disponibile în restul oraşului, marcate cu albastru şi taxate cu 1 leu/ora.

Conform noului regulament aprobat, există şi două variante de abonament pentru parcare. Prima dintre acestea presupune plata unei taxe lunare de 80, 40 sau 20 de lei pentru fiecare dintre cele trei zone, dar nu garantează obţinerea unui loc de parcare. Al doilea tip de abonament costă 120, 60, respectiv 40 de lei, dar vine la pachet şi cu un loc de parcare sigur.

Municipalitatea a numărat 5.379 de locuri de parcare în cele trei zone delimitate, în spaţii special amenajate, pe marginea drumurilor sau pe trotuare. Concesionarul ar urma să le marcheze, să le păzească şi să le ilumineze pe timp de noapte. În plus, administratorii firmei private ar trebui să identifice şi să dea spre folosinţă şi alte spaţii pentru parcare.

Concesionarul va plăti anual o redevenţă, care nu trebuie să fie mai mică de 1 milion de lei.

Pe de altă parte, parcările de reşedinţă vor fi administrate în continuare de Direcţia de Patrimoniu din cadrul Primăriei, iar proprietarii de maşini vor trebui să achite taxe pentru închiriere.

Se estimează că, în Iaşi, ar exista în jur de 30.000 de locuri de parcare de reşedinţă, plus cele 5.379 care vor fi concesionate unui privat. Pe de altă parte, numărul autoturismelor înmatriculate în Iaşi depăşeşte 80.000, conform unor aproximări extrase din statisticile Poliţiei Rutiere.

Deficitul de locuri de parcare n-a fost rezolvat în ultimii zece ani de Primăria Iaşi, prin proiecte de anvergură. Au fost puse în discuţie planuri pentru amenajarea unor parcări subterane sau supraterane în mai multe zone din centrul oraşului, dar niciunul n-a fost pus în aplicare.

Şi concesionarea parcărilor din oraş este un proiect care trenează de mai mulţi ani.

Opoziţia politică ia în calcul atacarea în contencios administrativ a proiectului votat în această săptămână în Consiliul Local Iaşi.

"Practic, primarul Iaşului a dat undă verde pentru marea jecmăneală a proprietarilor de maşini. Potrivit proiectului de hotărâre promovat în Consiliul Local, toţi ieşenii care deţin un autoturism vor fi obligaţi să plătească pentru locul de parcare, fie că acesta se află în jurul blocului, fie că se află în faţa porţii - în caz că aceştia locuiesc la casă. Culmea, noul bir va fi impus fără ca Primăria să mişte un deget pentru amenajarea locurilor de parcare. Spre deosebire de Iaşi, unde municipalitatea vrea bani fără să ofere ceva, în alte oraşe din ţară, precum Braşov, primăria a impus acelaşi tip de taxă dar şi-a asumat responsabilitatea amenajării şi întreţinerii locurilor de parcare", se arată într-un comunicat de presă emis de Forţa Civică Iaşi.

Mai puteţi citi:

Proprietarii Palas fac legea în Iaşi: scot bani dintr-o parcare amenajată de Primăria Iaşi

FOTO Parcare subterană în faţa Teatrului Naţional din Iaşi. 70% dintre copaci vor fi înlocuiţi cu arbori-pitic. Arhitecţii au schiţat noua faţă a centrului oraşului

Deşert cu premeditare în Iaşi. După tăierea teilor din faţa Mitropoliei, alte sute de arbori din zonă vor fi sacrificaţi pentru o parcare subterană

Noi locuri de parcare în Iaşi. Zonele în care au fost demolate garajele ilegale

Mai multe pentru tine:
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Ce nu știai despre Raluca Moroșanu, judecătoarea care a înfruntat-o pe șefa Curții de Apel București, Liana Nicoleta Arsenie
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
Serialul spectaculos de pe Netflix care domină topul în luna decembrie. Are actrițe de top, o poveste inedită și te ține lipit de televizor
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Adio, nuntă regală! Prințul s-a despărțit de iubita pe care tocmai i-o prezentase Prințului Albert de Monaco
A plecat din Kenya în căutarea unui trai mai bun în România, însă salariul l-a dezamăgit. Iată în ce țară vrea acum să se mute acum