Regal de teatru la Brăila: "O scrisoare pierdută" şi "Cheek to cheek"

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Scenă din spectacolul "O scrisoare pierdută". FOTO: N.Butnaru

Sâmbătă, la Sala Mare a Teatrului "Maria Filotti" se joacă, în premieră în această stagiune, "O scrisoare pierdută", iar duminică, la Sala Studio, piesa "Cheek to cheek". Şi vineri, tot în Sala Studio, are loc spectacolul "Decoperă-te în joacă".

Potrivit Rodicăi Antonescu, PR la Teatrul Maria Filotti din Brăila, în acest weekend, spectatorii sunt invitaţi să asiste la două comedii de excepţie. "O scrisoare pierdută" are în distribuţie şi doi actori din Ploieşti şi se joacă pentru prima dată în această stagiune.

Regizorul despre spectacol: Imposibila fugă de noi înşine...

Cel mai adesea fiinţa umană caută instinctiv, prin sofisticatul mecanism al memoriei  şi al spiritului  său de conservare să „uite” voit, programat momente dificile, penibile, ruşinoase din trecutul său şi uneori, chiar reuşeşte să-şi „controleze” memoria, aspirând indirect spre un model de reuşită ori de supravieţuire acceptabil, din care  eşecul, compromisul, ori minciuna să dispară pur şi simplu.

Este o (până la urmă) omenească aspiraţie spre mai bun şi mai frumos, o încercare de armonie cu sine însuşi prin seducţia modelelor.

Aşa s-a întâmplat la nivelul întregii naţii (şi) după 1989, când am sperat ca cei 50 de ani de comunism nu ne-au aneantizat modelul psihic, social şi comportamental al românului dintotdeauna(dacă o fi existând aşa ceva!).

Ei bine, recursul la Caragiale este, cred eu, o temerară, obsedantă şi necesară confruntare  între fiecare generaţie în parte şi între un moment istoric şi altul al românilor.

Oglinda lui Caragiale este un artefact aproape de perfecţiune, necruţătoare în detalii şi inexorabilă în concluzii.

N-are  rost să ne minţim, nenea Iancu a intuit şi „formatat” odată pentru totdeauna modelul românului şi românismului.

Din cauza acestei concluzii amare (în caz de luciditate!) şi noi, artiştii ce slujim scena avem nevoie să le vorbim  semenilor noştri din sală, adică Dvs. Stimaţi Spectatori, despre  această permanentă şi provocatoare  ( prin seducţie!) Oglindă.

Şi această variantă a „Scrisorii” prin incisivitate, adevăr şi lipsă de artificii (vezi zorzoane) îşi propune, ca un posibil manifest să relanseze dialogul necesar  despre ...derizoriul  fugii de noi înşine.

Lucian Sabados, regizor

Totul despre "O scrisoare pierdută"

de I.L. Caragiale

Distribuţie:

Ştefan Tipătescu – Emilian Oprea

Agamemnon Dandanache – Dragoş Câmpan ( actor invitat- Teatrul Toma Caragiu  Ploieşti)

Zaharia Trahanache – Mihai Coadă ( actor invitat-Teatrul Toma Caragiu  Ploieşti)

Zoe Trahanache – Mihaela Trofimov

Iordache Brânzovenescu – Jarcu Zane

Tache Farfuridi – Valentin Terente

Nae Caţavencu – Alin Florea

Ghiţă Pristanda – Liviu Pintileasa

Un cetăţean turmentat – Marcel Turcoianu

Ionescu – Costică Burlacu

Popescu – Dan Moldoveanu

Regia artistică: Lucian Sabados

Scenografie: Gheorghe Mosorescu

Data premierei:  6 mai 2011

Durata spectacolului: 3 h (cu pauza)