Ce spune șeful ARF despre electrificarea rețelei feroviare din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Șeful Autorității pentru Reforma Feroviară, Ștefan Roșeanu, a făcut câteva precizări într-un interviu acordat Agerpres privind electrificarea rețelei feroviare din România.

O bună parte din rețeaua feroviară din România nu este electrificată Foto CFR Infrastructură

Pentru perioada următoare vorbim de electrificare pe Giurgiu-Bucureşti, Giurgiu-Videle, deci triunghiul care este în sud ar trebui pe ambele rute să se electrifice, Craiova-Calafat care şi el beneficiază de modernizare cu electrificare, linia de la mare, Constanţa-Mangalia, care şi ea este în plan de electrificare. Se vorbeşte din ce în ce mai serios de electrificare pe Bucureşti-Piteşti, care este, iar, un alt centru industrial major şi cu Titu la mijloc. Trebuie să ţinem cont şi de toate celelalte programe care există, de modernizare a căii ferate, care vor consuma resurse şi atunci este clar că şi pe zona de material rulant vor trebui să existe în continuare soluţii alternative, nu doar clasica locomotivă cu pantograf şi cu atât mai puţin trenurile diesel, care, clar, ca politică publică, sunt hulite”, a declarat Ștefan Roșeanu pentru Agerpres.

Potrivit acestuia, cel puțin în următorii 30 - 40 de ani nu se poate vorbi despre renunțarea la locomotive și vagoane: „Am spus-o şi în alte instanţe: locomotive, vagoane nu vor dispărea în România, cel puţin într-un orizont previzibil de 30-40 de ani. Va fi nevoie de locomotive nepoluante pentru liniile neelectrificate care deservesc şi vor deservi oraşe majore. Exemplul cel mai clasic este Medgidia - Tulcea. Tulcea, care este reşedinţă de judeţ, este deservită de o linie de aproape 160 de km cu o densitate de populaţie foarte scăzută, deci unde întotdeauna va fi foarte dificil să găseşti argumentele financiare pentru a electrifica clasic. Acolo vor trebui găsite alte soluţii prin care cele câteva trenuri, vehicule care circulă să nu mai polueze. La fel, probabil şi în alte zone din ţară”.

Un alt exemplu dat de oficial este în zona de est a României - fosta reşedinţă de judeţ Dorohoi, dar care acum este un oraş secundar: „Nu cred că Dorohoi va fi vreodată prioritate zero în electrificare. Satu Mare - Baia Mare sunt pe liniile neelectrificate. La Oradea, vine electrificarea dinspre Cluj, dar în linia de pe lângă graniţa de vest este o linie neelectrificată. Deci, trebuie să gândim soluţiile tehnice care să îmbine...Valea Oltului, Sibiu - Râmnicu Vâlcea, coborâm de la Slatina spre Craiova, deci este o linie foarte importantă şi întotdeauna sunt discuţii de 'oul şi găina': investim ca să aducem călători. Nu avem călători, de aceea nu investim. De aceea nu cred că va fi un proiect foarte rapid de electrificat. Avem altele cu presiune poate mai mare şi care ne vor consuma resurse economice în anii viitori”.

Prima linie de cale ferată electrificată din România are 62 de ani

La 27 decembrie 2022, s-au împlinit 62 de ani de la montarea primului stâlp de electrificare pentru calea ferată din România, prima linie cu lucrări de electrificare fiind Predeal-Braşov, segment cu tuneluri construit în urmă cu aproape un secol și jumătate ( 1876-1878).

La 62 de ani de la acel moment şi la 57 de ani de la punerea în funcţiune a tronsonului electrificat Predeal- Braşov, Ministerul Transporturilor a reuşit electrificarea a doar 38 % din întreaga reţea feroviară, foarte puţin faţă de media europeană, potrivit Economedia. Bulgaria, spre comparaţie a ajuns la un procent de electrificare de peste 70 %. Despre modernizarea Magistralei spre Braşov. Stâlpul de electrificare montat pe 27 decembrie 1960 în staţia Predeal avea 20 de metri înălţime, potrivit Asociaţiei Inginerilor Feroviari din România.

Mai multe pentru tine:
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice